BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1
APK en K&N luchtfilter
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

APK en K&N luchtfilter

door Arjan » di aug 24, 2010 8:35 pm

Fingers crossed, morgen is het weer zover voor de jaarlijkse APK. En omdat ik het thuis kneitertje druk heb, of lui van aard ben, mogen ze van mij ook de K&N luchtfilter plaatsen. Ik had het gezien de eenvoudige montage ook zelf kunnen doen en foto's daarvan kunnen maken, maar het komt er even niet van.

Dus ik vandaag de TF bij mijn garagist gebracht (die daar al jaren gehuisvestigd zit) en de filter overhandigd. Bij de monteurs op "Den Berg" gaan nu de oogjes iets vaker rollen, want voor diegene die weet hoe de verpakking van een K&N filter eruit ziet, de monteur vond het serieus een mooie doos :roll: 'ja, maar het gaat wel om de inhoud!' Bij een TF hadden ze nog nooit een K&N filter ingebouwd. (o sh*t) en 'of de inhoud wel compleet is....' Bij het inspecteren van het filter de vraag of hij wel geolied en geimpregneerd is...'yep, staat in de montage beschrijving'. En even later als mijn TF binnen staat: 'hoort er onder de achterbumper verchroomd gaas te zitten? (omdat er ook een andere TF stond, ook uitgevoerd met chrome pack en iets minder gepoetst :wink: ) En 'of ik er wel bewust van ben wat voor een geluidseffect dit teweeg brengt... :roll: 'Jazeker!'

Nou, morgen maar eens kijken of ze nog weten wie ik ben :wink:
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

Re: APK en K&N luchtfilter

door Brooklands » di aug 24, 2010 9:21 pm

Arjan schreefColonomdat er ook een andere TF stond

Misschien kun je morgen bij die andere even op de kap van de distributieriem kijken welk motornummer erin zit. :wink:
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696

door Arjan » di aug 24, 2010 9:25 pm

Brooklands schreefColon
    Arjan schreefColonomdat er ook een andere TF stond

Misschien kun je morgen bij die andere even op de kap van de distributieriem kijken welk motornummer erin zit. :wink:

Als hij morgen er nog staat, want hij was klaar en kon opgehaald worden.
    Foto album
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388

door Brooklands » di aug 24, 2010 9:27 pm

Arjan schreefColonAls hij morgen er nog staat, want hij was klaar en kon opgehaald worden.

Mocht de TF er nog staan dan heb ik nog een aanvullende vraag of er airco ja/nee in de wagen zit. Waarschijnlijk dat ik met onderstaand dan ook iets verder kom.

viewtopic.php?t=10210
  • Helmet
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON za nov 07, 2009 12:29 pm

door Helmet » wo aug 25, 2010 9:32 am

En? Hoe klinkt dat? Als je voor het UCI langs rijdt kan ik hem vast goed horen :) Zo'n ding staat bij mij ook nog altijd op het verlanglijstje.
    Ik heb nog altijd spijt dat ik in januari in Houten niet die set heb meegenomen voor €95,- :cry:
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

door Andros » wo aug 25, 2010 10:10 am

Ik kom die K&N filters hier vaker tegen. Zijn deze zoveel beter dan de standaard of zitten er andere eigenschappen aan dat ze zo gewild zijn? Beetje noobvraag, weet het maar wil toch es weten waarom iedereen die dingen wilt :P
    De nachtspotter!
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

door Remieme » wo aug 25, 2010 10:25 am

Rij eens met iemand mee, die er eentje heeft gemonteerd :P

Verreweg iedereen die er eentje gemonteerd heeft, doet het voor het geluid.
    Bij een F levert het bovendien een lichte PK winst op, vanwege een betere ademhaling van de motor.
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

door BlackFox » wo aug 25, 2010 11:06 am

Andros schreefColonIk kom die K&N filters hier vaker tegen. Zijn deze zoveel beter dan de standaard of zitten er andere eigenschappen aan dat ze zo gewild zijn? Beetje noobvraag, weet het maar wil toch es weten waarom iedereen die dingen wilt :P

http://www.youtube.com/watch?v=cM4dMTDVzrs

;)
  • Ronald MG TF
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1758
    GeregistreerdCOLON vr maart 09, 2007 3:15 pm
    WoonplaatsCOLON België

door Ronald MG TF » wo aug 25, 2010 11:11 am

Andros schreefColonIk kom die K&N filters hier vaker tegen. Zijn deze zoveel beter dan de standaard of zitten er andere eigenschappen aan dat ze zo gewild zijn? Beetje noobvraag, weet het maar wil toch es weten waarom iedereen die dingen wilt :P

Laat ik het zo zeggen....de eerste week nadat je de filter gemonteerd hebt, kom je gewoon je MG niet meer uit... 8)
  • spattex
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 32
    GeregistreerdCOLON zo aug 08, 2010 11:36 am
    WoonplaatsCOLON Eindhoven, Nederland

door spattex » wo aug 25, 2010 12:49 pm

Remieme schreefColonRij eens met iemand mee, die er eentje heeft gemonteerd :P

Verreweg iedereen die er eentje gemonteerd heeft, doet het voor het geluid.
    Bij een F levert het bovendien een lichte PK winst op, vanwege een betere ademhaling van de motor.

Ik denk dat je het beter op het geluid kan houden.

De winst is een fabeltje, tenzij je er een COLD AIR INTAKE van maakt.
    De motor van een F is zo dicht ingebouwd, dat de warmteontwikkeling bij het filter alleen nog warme lucht naar binnen zuigt.
    warme lucht betekend minder zuurstof, minder zuurstof betekent minder motorvermogen.
  • MGF
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5834
    GeregistreerdCOLON do feb 10, 2005 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam en Heiloo

door MGF » wo aug 25, 2010 12:56 pm

De winst is een fabeltje

Als je de dyno-resultaten erbij pakt zie je dat zo'n K&N filter toch weldegelijk zin heeft, helemaal i.c.m. een 52mm gaskelp i.p.v. de standaard 48mm gasklep op de F.
    MGF 1.8i, British Racing Green, 2001
    Opties: Leather Pack in Cream-Walnut, Chrome Pack, Wood Pack, 16" Square Spoke velgen, Airco, Pearlescent lak, Windstop, Houten stuurwiel, Hardtop in kleur
    Modificaties: TTB, Mike Satur Daytona uitlaat, TF135 nokkenassen, RVS hitteschild, Black Diamond 280mm schijven vóór, RVS boutjes en moertjes, Land Rover koppakking, B&G WLS kit, lowering pins, Toyo Proxes T1-R banden

Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue, 2000
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696

door Arjan » wo aug 25, 2010 1:53 pm

Even on-topic: geen bericht was goed bericht, de monteur heeft nog niet gebeld, dus ik denk dat er geen extra kosten zijn :wink:
    Foto album
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696

door Arjan » wo aug 25, 2010 10:25 pm

En hij staat nu weer thuis in zijn hok :D Met een probleemloze APK, niets aan het handje. En een goed gemonteerde K&N filter :D :D Ik heb het zaakje in de werkplaats ook van onderen mogen bekijken en het zit behoorlijk goed :wink: Volgens de monteur was de oude originele luchtfilter behoorlijk smerig, dus het was geen overbodige luxe. Ook hij vond de nieuwe een mooie sound geven vanuit de motor en de K&N stickers mag ik zelf plakken. De montage is ook afgetekend in het onderhoudsboekje, dat idee kwam van mij :roll:

Helmet schreefColonEn? Hoe klinkt dat?....

Het behoeft eigenlijk geen verdere uitleg omdat de meesten onder ons dat wel weten. Maar ik doe het toch maar even voor de nieuwkomers: geweldig! Een mooi geluid dat klinkt als RRRRRÔÔÔÔÔÔÔÔ 8) Tijdens het opschakelen en vooral tijdens het gas geven in de lage toerental en het is merkbaar dat hij sneller reageert op het gas.

@AD: die andere TF stond er niet meer :(
    Foto album
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » wo aug 25, 2010 11:28 pm

spattex schreefColonDe winst is een fabeltje, tenzij je er een COLD AIR INTAKE van maakt.
    De motor van een F is zo dicht ingebouwd, dat de warmteontwikkeling bij het filter alleen nog warme lucht naar binnen zuigt.
    warme lucht betekend minder zuurstof, minder zuurstof betekent minder motorvermogen.

Ach we hebben het er al zo vaak over gehad en inderdaad, nogmaals dan maar : uiteraard levert het wel winst op (in combi met een 52 mmTTB) tss. de 5 en 15 pk op een F (welke wel een absoluut uiterste is) en inderdaad, koude lucht is beter, alleen jammer dat een standaard luchtfilter zijn lucht ook in de enginebay haalt (achteraan boven het subframe en soms een 2de tube links achter de resonatorbox) :roll: . Levert een cold air filter meer winst op ? Misschien wel een beetje, indien van een goed merk, want een K&N is echt wel heel goed gemaakt qua filter, echter op de dyno nog geen vergelijk gedaan. Feit is dat je met een K&N al veel verschil kan maken en dat de sound (de welke je bij een gesloten filter, al dan niet OEM) gewoon mist. De K&n krijgt trouwens veel meer frisse lucht aan dan een standaard filter, daar hij zijn lucht krijgt via 2 tubes onderaan de wagen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388

door Brooklands » wo aug 25, 2010 11:51 pm

Arjan schreefColon@AD: die andere TF stond er niet meer :(

Dat is even jammer, maar wel mooi dat de K&N erop zit en de APK probleemloos is verlopen. :D
BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1