BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
kortsluiting
  • henk s
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 56
    GeregistreerdCOLON wo aug 08, 2007 1:32 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn

    kortsluiting

    door henk s » ma mei 24, 2010 11:49 am

    Vrienden, de zekering van het linker stadslicht, dus ook de dashboardverlichting klapt er telkens uit. Van 8, 10 naar 15 amp. gegaan. Levensduur zekering ongeveer 1 uur. Stadslicht, achterlicht en kentekenplaatverlichting gecontroleerd, alles ok. Dashboard los, alle verbindingen gecontroleerd, diverse lichtjes in schakelaars, bedieningsknoppen e.d. doorgemeten, alles weer in elkaar gezet en nu is de levensduur van een zekering 1 seconde. Is dit een bekend probleem, of wordt het een weekje zoeken?
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » ma mei 24, 2010 11:56 am

    Ik zou Nooit een zwaardere zekering er in zetten als hij er uit klapt. Hij gaat niet voor niets er uit en er zit ergens sluiting. Je wil toch niet dat je F straks uitgebrand langs de weg staat :roll:
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma mei 24, 2010 11:57 am

    Er zijn 2 plaatsen in een F/TF waar kortsluitingen regelmatig voorkomen:
    - bedrading bij het linkse kofferscharnier
    - bedrading achter de radio (verwijder hiervoor ook de centrale luchttoevoerrooster)

    Verder zou ik oppassen met het stelselmatig opvoeren van de sterkte van de zekeringen. Uiteindelijk wil je niet dat de zekering blijft bestaan maar dat je kabelboom opgaat in rook.
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    door Drikje S1 » di mei 25, 2010 12:47 am

    Tja, daar gaan we weer, binnen een week tijd leer ik zo ongeveer de gehele draadboom van de F te kennen puur en alleen van papier ( schema's ), maar helaas nu geen tijd om de juiste ondersteuning te geven.

    Heden even een stukje metselwerk weg gehaald, en toen stond daar een kwade buurman, dus nu zelf even druk met het doornemen van aktes e.d. om een goed stuk op papier tegen hem op te zetten. Voor de duidelijkheid, hij heeft de nooduitgang van mijn garage dicht gemetseld.

    Maar Henk S.

    Kijk op de site van Dieter www.mgfcar.de en hier vind je alle schema's van de draadboom. Bestuur deze en dan alles meten.
    Ik hoop van de week wat tijd te vinden om iets te kunnen schrijven over jouw probleem. Mogelijk al een klein advies, kijk naar de fitting van het stadslicht, daar kunnen veel problemen ( oxidatie ) in voorkomen en voor sluiting zorgen ( uit eigen ervaring ).

    EN zoals ErikB en Remco al aangeven : NOOIT DE ZEKERING VERZWAREN.
    Ikzelf heb ooit eens voor 70% een draadboom moeten herstellen omdat het stadslicht ( officieel heet het tegenwoordig parkeerlicht ) 30 amp was gezekerd, hierbij is de bedrading de zwakke schakel en gaat heet worden en daarna doorbranden, dit gaat van kwaad tot erger omdat steeds meer kortsluiting ontstaat door het samensmelten van meerdere plus en min draden in de draadboom, gelukkig was mijn auto voorzien van een hoofdschakeling zoals wij dat in de racerij tegenkomen anders was naar alle waarschijnlijkheid de gehele auto uitgebrand.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    door Drikje S1 » zo mei 30, 2010 11:55 am

    We hebben maar eens de schema's erbij gehaald.

    Eerst die van de koplampen.

    Afbeelding

    wij kunnen zien dat inderdaad van de linker stadslicht een aansluiting gaat naar Multi Function Unit 104 met een draad kleur UB. Dit zou dan wel eens de verlichting van het dashboard kunnen zijn. Dus dat schema halen we er ook bij.

    Afbeelding

    Het instrumenten paneel is nummer 135, unit 104 komt geheel niet in dit schema voor en een draad met de kleur UB is ook nergens te vinden. In dit schema is helemaal niet duidelijk hoe de verlichting van het dashboard geschakeld wordt. We gaan dus eerst maar eens naar een schema zoeken waarbij unit 104 te vinden is.

    Wij vinden meerdere schema's :
    claxon : http://www.mgfcar.de/schedules/sb19.jpg
    ruitenwisser : http://www.mgfcar.de/schedules/sb25.jpg
    deur slot en mistachterlicht relais : http://www.mgfcar.de/schedules/sb27.jpg

    Eindelijk vinden wij hier de UB draad terug, namelijk t.b.v. de schakeling van het mistachterlicht. Ik zou dus zeggen, veel plezier met de controle van unit 104, daar kan wel eens de oplossing van het probleem zitten. Let bij deze schema's ook op de waarde van de zekeringen, veel van deze zijn 10 amp.

    Succes, Drikje S1

    En natuurlijk niet de bronvermelding vergeten : met dank aan de site van Dieter voor de schema's. www.mgfcar.de
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • henk s
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 56
    GeregistreerdCOLON wo aug 08, 2007 1:32 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn

    door henk s » wo jun 02, 2010 10:51 am

    Hartelijk dank! Dit gaf me de moed te gaan zoeken. Ik heb een oude duplo lamp genomen van 50 watt en die met draden op de zekeringsplaats aangesloten; brand de lamp niet, geen kortsluiting, brand hij wel, wel kortsluiting maar nooit meer dan 50:12=4 amp. Oud trucje van ouwe lullen zoals ik.
    Via het schema alle stroomverbruikers opgespoord. Om een lang verhaal kort te maken: het zat in de lampjes van de verlichting van de kachelknoppen. Eén lampje was iets verdraaid waardoor er sluiting op de printplaat kwam. Ik heb alle koper op de printplaat weggeslepen (leve de Dremel) en er draadjes gesoldeerd. Gaat nu langer mee dan de MG. Iedereen bedankt voor het meedenken en helpen!
  • henk s
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 56
    GeregistreerdCOLON wo aug 08, 2007 1:32 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn

    door henk s » wo jun 02, 2010 10:52 am

    En speciaal Drikje dank!
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » wo jun 02, 2010 11:16 am

    Eind goed, al goed.
    Wat een geluk dat je geen zwaardere zekeringen plaatste..
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten