koelventilator
  • henk s
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 56
    GeregistreerdCOLON wo aug 08, 2007 1:32 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn

    koelventilator

    door henk s » di mei 11, 2010 9:51 pm

    Vrienden, mijn koelventilator ('96 VVC) is uitgevallen. Uitgelezen, geen foutcodes. Motor stationair laten draaien tot 98 graden, relais (gecontroleerd, is goed) wordt niet aangestuurd, cq aan de massa gelegd. Dezelfde draad geprikt aan de ecu (er kon wellicht onderweg wat fout gaan) geeft ook geen signaal (cq massa). Voeler in het blok geeft de correcte waarden; is trouwens recent vernieuwd. Indien draad hiervan wordt losgetrokken, had ik verwacht dat ook dan de koeler zou worden aangestuurd. Niet dus. Verdenk dus nu de ecu. Voorlopig schakel ik handmatig de fan aan door met een draadje en een schakelaar de bedoelde draad vanaf het relais aan de massa te leggen. Twee vragen hierover:
    1. wie kent dit probleem en is het de ecu?
    2. kan ik ongestraft ecu vervangen of krijg ik dan allerlei aansturingsproblemen, bv met de startblokkering?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di mei 11, 2010 9:57 pm

    ECU vervangen moet gewoon mogelijk zijn, kwestie van daarna aan de T4 hangen en zorgen dat alle adressering weer ok is.

    Verdacht in storingen rondom de koelventilator wil het relais nog wel eens zijn maar ik denk dat je al allerlei wegen hebt gevonden waarmee het relais wel schakelt, lijkt me hier zo te horen dus niet de oplossing.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • mrcarribean
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1069
    GeregistreerdCOLON ma maart 29, 2004 9:42 pm
    WoonplaatsCOLON vosselaar

    Re: koelventilator

    door mrcarribean » di mei 11, 2010 11:18 pm

    henk s schreefColonVrienden, mijn koelventilator ('96 VVC) is uitgevallen. Uitgelezen, geen foutcodes. Motor stationair laten draaien tot 98 graden, relais (gecontroleerd, is goed) wordt niet aangestuurd, cq aan de massa gelegd. Dezelfde draad geprikt aan de ecu (er kon wellicht onderweg wat fout gaan) geeft ook geen signaal (cq massa). Voeler in het blok geeft de correcte waarden; is trouwens recent vernieuwd. Indien draad hiervan wordt losgetrokken, had ik verwacht dat ook dan de koeler zou worden aangestuurd. Niet dus. Verdenk dus nu de ecu. Voorlopig schakel ik handmatig de fan aan door met een draadje en een schakelaar de bedoelde draad vanaf het relais aan de massa te leggen. Twee vragen hierover:
    1. wie kent dit probleem en is het de ecu?
    2. kan ik ongestraft ecu vervangen of krijg ik dan allerlei aansturingsproblemen, bv met de startblokkering?


    hallo

    ik zou alle zekeringen is kontroleren want soms gebeurt het dat de draad doorschuurd vooraan aan de koelventilator.

    grtz

    mrcarribean
    8) 8) 8)
    real mini 1998 65 PK
    honda amigo 1974 4 PK
    mobilette 1978 ? PK
    landrover defender 2010 122 pk en enorm veel koppel
    honda novio 1971 4 PK
    rover streetwise 105 pk diesel power
    mgf brg 1997 125 pk
  • henk s
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 56
    GeregistreerdCOLON wo aug 08, 2007 1:32 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn

    door henk s » wo mei 12, 2010 2:17 pm

    Kasper, je hebt het over de adressering, dat is nu juist het gedeelte wat mij zorgen baart. Ik heb geen (ex) dealer in de buurt, werk gewoon middels WOW maar ik denk niet dat ik de interne communicatie daarmee op gang krijg. Of ben ik te bang?

    ps: het relais werkt dus prima als ik de draad die het relais moet aansturen vanaf de ecu aan de massa leg. Het relais wordt aangestuurd via de massa dus is hiermee geheel onverdacht.
  • mrcarribean
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1069
    GeregistreerdCOLON ma maart 29, 2004 9:42 pm
    WoonplaatsCOLON vosselaar

    door mrcarribean » wo mei 12, 2010 10:41 pm

    henk s schreefColonKasper, je hebt het over de adressering, dat is nu juist het gedeelte wat mij zorgen baart. Ik heb geen (ex) dealer in de buurt, werk gewoon middels WOW maar ik denk niet dat ik de interne communicatie daarmee op gang krijg. Of ben ik te bang?

    ps: het relais werkt dus prima als ik de draad die het relais moet aansturen vanaf de ecu aan de massa leg. Het relais wordt aangestuurd via de massa dus is hiermee geheel onverdacht.


    als de ventilator dan werkt, ik zou is een draad rechtstreeks van de ecu naar het relais leggen want die ecu's gaan zelden kapot.

    ik zal is op het schema kijken welke draad het is.

    grtz

    mrcarribean
    8) 8) 8)
    real mini 1998 65 PK
    honda amigo 1974 4 PK
    mobilette 1978 ? PK
    landrover defender 2010 122 pk en enorm veel koppel
    honda novio 1971 4 PK
    rover streetwise 105 pk diesel power
    mgf brg 1997 125 pk
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: koelventilator

    door schrokke » do mei 13, 2010 8:26 pm

    henk s schreefColonVrienden, mijn koelventilator ('96 VVC) is uitgevallen. Uitgelezen, geen foutcodes. Motor stationair laten draaien tot 98 graden


    Ik dacht dat je 102° moest hebben alvorens de ventilator word ingeschakeld.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • henk s
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 56
    GeregistreerdCOLON wo aug 08, 2007 1:32 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn

    door henk s » zo mei 16, 2010 12:19 am

    Dat is een nieuw gezichtspunt! Is het schakelpunt van de koelventilator inderdaad 102 graden? Stationair draaiend haal ik dat niet, zelfs niet na 35 minuten.[/img]
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma mei 17, 2010 8:33 am

    Heb het eens nagekeken en jawel. Schakelt in bij 102°C en terug uit bij 96°C.
    Het is nog wat te koud om bij stationair draaien al na 35 min deze temperatuur te halen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • henk s
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 56
    GeregistreerdCOLON wo aug 08, 2007 1:32 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn

    door henk s » ma mei 17, 2010 3:43 pm

    Dankjewel Herman, ik ga nu buienradar.nl in de gaten houden ipv mgf.be en wacht op een warme dag.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » ma mei 17, 2010 5:29 pm

    schrokke schreefColonHeb het eens nagekeken en jawel. Schakelt in bij 102°C en terug uit bij 96°C.
    Het is nog wat te koud om bij stationair draaien al na 35 min deze temperatuur te halen.


    Hmm na een normale rit draait de ventilator al terwijl de temp meter nog onder de middelste streep staat. Echter loopt de temp nooit hoog op. Maak me dus nog geen zorgen.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • henk s
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 56
    GeregistreerdCOLON wo aug 08, 2007 1:32 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn

    door henk s » di mei 18, 2010 3:57 pm

    Ronald, pas op! Ik heb mijn F warm laten draaien aan de tester. Tot ongeveer 80 graden doet de temp meter mee. Daarna steeg de uitgelezen temp tot bijna 100 graden, de temp meter op het dashboard bleef net zoals jij schreef één streepje onder het midden staan. Mijn (jouw, onze) meter(s) is/zijn dus onbetrouwbaar!
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » di mei 18, 2010 4:24 pm

    Bedankt voor de info.
    Weet iemand of dit normal is? Zo niet kan ik de sensor en de meter eens controleren.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » vr mei 21, 2010 12:36 am

    Dat de ventilator bij die temperaturen al draait is niet echt normaal volgens mij. Maar dat wil helemaal nog niet zeggen dat de motor heet loopt. De sensor kan afwijken waardoor onterecht de ventilator aangestuurd word. Met een voltmeter kan je al simpel "meelezen" met de ECU. Ik zal morgen eens kijken of ik enige info vind ivm de spanningswaarden voor een MG. Als je dan ook nog met een temperatuur meter kunt controleren in de expantietank, liefst nog in de stroom van de jiglle valve, is het helemaal perfect te beoordelen. Hoewel de sensor gewoon vervangen en zien wat er gebeurd wel sneller is.
    Heeft uw MG een airco? Zo ja, moet ge u helemaal geen zorgen maken, als die opstond is het normaal dat de ventilator meedraait.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • henk s
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 56
    GeregistreerdCOLON wo aug 08, 2007 1:32 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn

    door henk s » vr mei 21, 2010 1:24 pm

    Nee, het gaat er niet om waarom de ventilator draait, maar waarom hij niet draait. Het viel mij op dat de ventilator nooit meer draaide, ook niet in warm stadsverkeer. Als je de motor laat draaien, lees je de temperatuur via de ecu feilloos uit. De waarden komen keurig overeen met de verwachtingen. Je ziet bij ongeveer 85 dat de thermostaat opengaat (even een dipje) dan loopt de temp verder op naar 100 graden. Zet je de kachel aan, daalt het geheel weer (tijdelijk) naar 90 graden. Daarom kom ik tot de conclusie dat de sensor prima werkt, immers, deze geeft geloofwaardige waarden door aan de ecu. Mijn temp meter op het dashboard doet vrolijk mee tot 80 graden, daarna lijkt hij geblokkeerd op een half streepje onder het midden, ongeacht of de temp verder stijgt van 80 naar 100. Maar de ventilator slaat niet aan. Natuurlijk heb ik de 102 graden nog niet (kunnen) bereiken, dat ga ik nog proberen. Overigens (ten overvloede): fan en relais werken uitstekend; als ik de draad van de ecu naar het relais aan de massa leg, gaat de boel draaien. Dat doe ik nu handmatig als ik "denk" dat de motor te warm wordt. Op het gevoel dus, niet met het verstand want mijn temp meter werkt dus niet.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » za mei 22, 2010 1:00 am

    Heu, mijn vorig antwoord was eigenlijk voor Ronald bedoeld waarbij de ventilator schijnbaar te vroeg draait.

    Dat jij verbinding maakt met de ECU had ik al begrepen uit voorgaande posts en aan de degelijkheid van deze meting twijfel ik niet.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten