lek koelwater
  • Luc
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 2025
    GeregistreerdCOLON di feb 03, 2004 10:21 pm
    WoonplaatsCOLON Schiplaken (Hever)
    CONTACTCOLON

    lek koelwater

    door Luc » za mei 08, 2010 1:58 pm

    sinds meer dan een jaar vind ik regelmatig druppels koelwater onder de F. Na een hele reeks onderzoeken en analyses, Bruno kan er over meespreken , en een bezoek aan een voormalige MG/Jaguar garage in februari, zit ik nog steeds met dit probleemp(je).

    Het koelwater lekt gelukkigijk enkel naar de buitenkant toe. de juiste plaats waar het lek zich bevindt kan Bruno beter uitleggen hoop ik.

    Nu komt mijn vraag of vragen:
    - iemand al iets gelijkaardigs voorgehad
    - wat denken jullie dat het zou kunnen zijn
    - wie kent een garage die me kan verderhelpen
    - "De berg" is geen oplossing (afspraak tussen Bruno en mezelf)

    PS: de garage is inmiddels failliet en er is eind deze maand een openbare verkoop van de stockwagens, waaronder enkele F/TF's. Eens meer nieuws laat ik hier wel een posting achter.
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    door crazywolf » za mei 08, 2010 5:20 pm

    Waar vind je die ergens? Zelf heb ik een klein lekje via de sensor van de temp meter zelf (niet de dichting dus maar door de sensor heen) wel geen idee of het zoiets kan zijn?
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » za mei 08, 2010 6:45 pm

    Hoi Luc,

    Onlangs heb ik het zelfde euvel gehad.
    Verlies van koelwater maar geen directe oorzaak kunnen vinden.
    Ging van kwaad tot erger ( bijna een halve liter in de week)
    Systeem op druk gezet....nergens druppels .

    Hierop heb ik in Engeland RVS koelpijpen gekocht en de oude vervangen
    De garage mijn thermostaathuis en de spruitstukpakking laten vervangen.
    Alles daarna weer goed ontlucht.

    Tot nu toe geen verlies van koelwater meer gehad.

    Mogelijk kan dit je op weg helpen.

    Groet
    Thomas
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Luc
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 2025
    GeregistreerdCOLON di feb 03, 2004 10:21 pm
    WoonplaatsCOLON Schiplaken (Hever)
    CONTACTCOLON

    door Luc » za mei 08, 2010 6:51 pm

    bedankt voor de reacties. Gezien ik totaal niet in de rij stond toen het autotechnisch verstand werd uitgedeeld,laat ik de technische commentaren geven door Bruno. Hij heeft reeds enkele keren naar het euvel gezocht...
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za mei 08, 2010 8:40 pm

    Lek bevind zich normaal gezien links van het blok ergens. Luc vindt steeds druppels daar op de grond, maar er is nergens een lek te bespeuren, Ik heb reeds meerdere lekzoek methodes geprobeerd en het enige dat te vinden is, is vermoedelijk een lek op de koppakking zelf daar. Dus ik verdenk de koppakking. Vorig jaar heeft Luc een nieuwe koppakking geplaatst gekregen door een garage, dus ik denk dat het probleem zich bij deze pakking te zoeken is. Nergens anders is een lek te bespeuren (gebruik makend van tracing powder). De pakking op de kraag links waar de darmen het blok binnen komen heb ik preventief reeds vervangen.
    Ik denk niet dat een oplossing zo via het forum (zonder het te zien) kan gevonden worden, maar je weet maar nooit.
    T.t.z. ik verdenk dus gewoon de koppakking, maar zolang het maar zo weinig lekt zou ik er niet van wakker liggen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » za mei 08, 2010 11:33 pm

    Bruno schreefColonT.t.z. ik verdenk dus gewoon de koppakking, maar zolang het maar zo weinig lekt zou ik er niet van wakker liggen.


    Inderdaad niet echt wakker van liggen.
    In het andere geval, cilinderkop heraantrekken.
    Ik heb dat uiteraard nog nooit op en K-blok gedaan, op andere motoren al wel met positief resultaat.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » zo mei 09, 2010 8:01 am

    schrokke schreefColon
    Bruno schreefColonT.t.z. ik verdenk dus gewoon de koppakking, maar zolang het maar zo weinig lekt zou ik er niet van wakker liggen.


    Inderdaad niet echt wakker van liggen.
    In het andere geval, cilinderkop heraantrekken.
    Ik heb dat uiteraard nog nooit op en K-blok gedaan, op andere motoren al wel met positief resultaat.


    Al die andere blokken zullen ook geen rekbouten hebben gehad om de cilinderkop aan te trekken. Het zal niet zomaar gaan bij een F.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » zo mei 09, 2010 8:08 pm

    Sommige toch wel met rekbouten.

    Je moet wel een procedure volgen.
    - motor moet minstens een nacht stilstaan
    -water aflaten
    -afhankelijk van de aantrek voorschriften draai ik dan de bouten in volgorde 180° à 360° los
    -dan trek ik alles terug aan volgens voorschrift

    Let wel op, als je echt een HGF hebt van cilinder naar koelmantel, moet je dit niet proberen. Heb ik al gedaan, en dat werkt niet.

    Bij lekkage van olie of water naar buiten toe ter hoogte van de koppakking helpt het wel. Het gaat dan ook over veel minder druk.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Luc
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 2025
    GeregistreerdCOLON di feb 03, 2004 10:21 pm
    WoonplaatsCOLON Schiplaken (Hever)
    CONTACTCOLON

    door Luc » do jul 22, 2010 8:05 am

    afgelopen 2 dagen behoorlijk wat "vlotte" kilometers gemaakt en ja hoor.... het is weer dan datte. bij gewoon verkeer (lee: als Veerle rijdt) is er geen lek of toch zeer uitzonderlijk. Vanaf het moment dat er wat vlotter met de F gereden wordt, dan verliest hij weer koelvloeistof.
    bizar...

    Zal voor het 1001 bochtenwekend maar een voorraadje van da roze spul meezeulen.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do jul 22, 2010 8:21 am

    De waterpomp draait evenredig met het toerental van de motor.
    De druk ik het koelsysteem direct na de pomp is dus hoger als je lekker door trapt.

    Vervelend, maar join the club. Sluit gewoon een goede pechdienst af en geniet van je F. Als het probleem erger wordt kan je het beter opsporen ?
    Building >200BHP K-series
  • mrcarribean
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1069
    GeregistreerdCOLON ma maart 29, 2004 9:42 pm
    WoonplaatsCOLON vosselaar

    door mrcarribean » do jul 22, 2010 8:15 pm

    schrokke schreefColonSommige toch wel met rekbouten.

    Je moet wel een procedure volgen.
    - motor moet minstens een nacht stilstaan
    -water aflaten
    -afhankelijk van de aantrek voorschriften draai ik dan de bouten in volgorde 180° à 360° los
    -dan trek ik alles terug aan volgens voorschrift

    Let wel op, als je echt een HGF hebt van cilinder naar koelmantel, moet je dit niet proberen. Heb ik al gedaan, en dat werkt niet.

    Bij lekkage van olie of water naar buiten toe ter hoogte van de koppakking helpt het wel. Het gaat dan ook over veel minder druk.


    hier heb nog nooit niet van gehoord :shock: , doe jij dat bij een moter met een nieuwe koppakking of een oude alez bij geen van beide is dat goed.

    mrcarribean
    8) 8) 8)
    real mini 1998 65 PK
    honda amigo 1974 4 PK
    mobilette 1978 ? PK
    landrover defender 2010 122 pk en enorm veel koppel
    honda novio 1971 4 PK
    rover streetwise 105 pk diesel power
    mgf brg 1997 125 pk
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » do jul 22, 2010 9:17 pm

    mrcarribean schreefColon
    schrokke schreefColonSommige toch wel met rekbouten.

    Je moet wel een procedure volgen.
    - motor moet minstens een nacht stilstaan
    -water aflaten
    -afhankelijk van de aantrek voorschriften draai ik dan de bouten in volgorde 180° à 360° los
    -dan trek ik alles terug aan volgens voorschrift

    Let wel op, als je echt een HGF hebt van cilinder naar koelmantel, moet je dit niet proberen. Heb ik al gedaan, en dat werkt niet.

    Bij lekkage van olie of water naar buiten toe ter hoogte van de koppakking helpt het wel. Het gaat dan ook over veel minder druk.


    hier heb nog nooit niet van gehoord :shock: , doe jij dat bij een moter met een nieuwe koppakking of een oude alez bij geen van beide is dat goed.

    mrcarribean
    8) 8) 8)


    Na het plaatsen van een nieuwe koppakking is dat normaal niet meer nodig. Ik doe dat regelmatig bij oude lekkende koppakkingen, het is dan dit of vervangen en meestal blijft het bij heraantrekken. Ik heb dit ook al eens geprobeerd bij lekkage tussen koelcircuit en cilinder, het lek was duidelijk kleiner maar niet weg.
    Ik heb ooit zelfs al eens op een oude Mazda motor alle kopbouten moeten verwijderen om een afgebroken kleptuimelaar te vervangen, ik heb dan ook bovenstaande procedure gevolgd en geen problemen gehad
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Luc
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 2025
    GeregistreerdCOLON di feb 03, 2004 10:21 pm
    WoonplaatsCOLON Schiplaken (Hever)
    CONTACTCOLON

    door Luc » zo jul 25, 2010 3:23 pm

    sinds deze morgen is er een constant gedrup, op 2 plaasten.. .
    ben er nu toch al veel minder gerust in.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma jul 26, 2010 11:53 am

    Kom nog maar eens langs, maar zoals je weet, vermoed ik het slecht herstelde koppakking de laatste keer...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Luc
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 2025
    GeregistreerdCOLON di feb 03, 2004 10:21 pm
    WoonplaatsCOLON Schiplaken (Hever)
    CONTACTCOLON

    door Luc » ma aug 23, 2010 8:30 am

    na ee paar droge weken, een dagje sportiever rijden en .... het is weer van dat. Ondertussenzijn we het al gewoon. Tijdens de 1001-bochten nemen we best wat reserve koelwater mee.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten