Gekraak rechtsvoor
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Gekraak rechtsvoor

    door BlackFox » do mei 06, 2010 9:39 am

    Ik heb nu een paar weken last van gekraak rechtsvoor in de ophanging zodra het wat warmer is (zodra de remmen en al wat warmte hebben, heb ik zelfs de indruk).
    Als ik rem en ik kom bijna tot stilstand dan hoor je overduidelijk een gekraak, en het voelt zelfs of het wiel los zit (is niet zo). Ook bij vertrekken hoor je het even.
    Als ik langsbuiten op die hoek duw op de auto, dan hoor je het ook kraken.

    Vreemd genoeg is het toevallig begonnen toen ik eens rokende remmen heb gehad. Enkel rechtsvoor was aan't roken, links zag er gewoon blauw uit. Vraag me niet hoe ik daar in geslaagd ben, maar ik vind de standaard remmen niet zo tof precies :lol:

    Hoe dan ook, ik heb er nog eens vet ingespoten, maar dat hielp niet.
    Op het .org forum heb ik dit probleem de laatste tijd ook vaak zien opduiken, maar ook daar komt er niet echt een oplossing precies...
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » vr mei 07, 2010 12:19 pm

    Heb je echt geen speling op dat wiellager?
    Zoals je het beschrijft vind ik het wel een moeilijke storing.
    Het gekraak zou bv kunnen komen van de toriestang(verbinding), maar dan klopt het niet met de rokende rem en het schijnbaar los zittende wiel.
    Wat ook een typisch kraakgeluid kan opwekken is een hangende rem. Dat kan ook de rokende rem verklaren maar weer niet dat los zittende wiel.
    Een defect wiellager veroorzaakt een hogere temperatuur(rokende rem) en doordat er dan ook speling op komt krijg je het gevoel dat het wiel loszit. Ook zal de schijf zich kunnen verzetten tov de klauw en dat kan dan een krakende rem geven, die misschien wat hangend is geworden tgv de hogere temperatuur. Maar dat zou je dan weer moeten voelen in de bochten.

    Ik denk dat je best de F vooraan eens opkrikt en dan aan het wiel voelt of er nergens speling zit.
    Enne,waar heb je dat vet ingespoten?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » vr mei 07, 2010 1:16 pm

    Bij mijn weten is er geen speling op de lager of het wiel, en het gekraak is er alleen maar bij remmen en achteraf vertrekken, of als ik op de auto duw.

    En het lijkt gewoon alsof het wiel los zit wanneer ik op lage snelheid rem, al rijdend merk ik helemaal niks eigenaardig.

    De rokende remmen was natuurlijk wel na een sportief ritje, maar ik vond het vreemd dat alleen rechts bleek te roken en vooral zo snel al.

    Het vet heb ik in de vetnippels gespoten ;)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » vr mei 07, 2010 8:07 pm

    BlackFox schreefColon
    En het lijkt gewoon alsof het wiel los zit wanneer ik op lage snelheid rem, al rijdend merk ik helemaal niks eigenaardig.


    Waaraan voel je dan dat het wiel precies los zit?
    Doordat het eerst wat moet warmgereden zijn alvorens je er last van krijgt, moet het toch ergens in de wielhub zitten volgens mij.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » vr mei 07, 2010 8:09 pm

    Het is een heel vreemd gevoel, moeilijk om te omschrijven.
    Als ik rem is er niks vreemd, maar de laatste meter voor ik stilsta hoor je het kraken en voel ik precies door de auto het gekraak en lijkt het net alsof het wiel voor of achteruit beweegt.
    Aan mijn stuur merk ik nochtans niks...

    Beter dan dat kan ik het niet omschrijven :)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » vr mei 07, 2010 8:25 pm

    Tja, speciaal probleem.
    Alleen een speling in de hub kan zoiets veroorzaken IMO.
    Kun je de centrale moer niet wat aantrekken?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    door Rob » vr mei 07, 2010 8:26 pm

    Ik lees nergens dat je ook daadwerkelijk gekeken hebt naar je wielophanging.
    Zonder het even opkrikken en het demonteren van je wiel blijft het giswerk denk ik.
    Met betrekking tot je rokende rem denk ik allereerst aan aanlopende remblokken.
    Trekt je auto naar rechts bij hard remmen :?: Dan zou je rechter rem harder aangrjpen dan de linkerkant.
    De combinatie met rokende rem en het gekraak blijft vreemd, maar kan natuurlijk toeval zijn
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » vr mei 07, 2010 8:30 pm

    schrokke schreefColonTja, speciaal probleem.
    Alleen een speling in de hub kan zoiets veroorzaken IMO.
    Kun je de centrale moer niet wat aantrekken?
    Dat kan ik eens proberen!
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » vr mei 07, 2010 8:31 pm

    Murphy schreefColonIk lees nergens dat je ook daadwerkelijk gekeken hebt naar je wielophanging.
    Zonder het even opkrikken en het demonteren van je wiel blijft het giswerk denk ik.
    Met betrekking tot je rokende rem denk ik allereerst aan aanlopende remblokken.
    Trekt je auto naar rechts bij hard remmen :?: Dan zou je rechter rem harder aangrjpen dan de linkerkant.
    De combinatie met rokende rem en het gekraak blijft vreemd, maar kan natuurlijk toeval zijn


    Juist, heb ik inderdaad niet vermeld!
    Maar heb ik dus weldegelijk gedaan toen ik het vet heb ingespoten, dan moet het wiel er immers ook af ;)

    Rokende rem is maar 1x geweest eh, maar sindsdien is het gekraak er wel...
    Kan natuurlijk toeval zijn, want het was 1 van de eerste echt warme dagen ook.

    Auto remt ook perfect rechtdoor. Met de oude remblokken trok 'ie wel eens naar rechts bij hard remmen.
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    door Rob » vr mei 07, 2010 8:35 pm

    OK
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » vr mei 07, 2010 8:45 pm

    Heb je bij het monteren van de remblokken iets van anti-piep of kopervet gebruikt?

    Zo niet kun je dat misschien ook eens proberen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za mei 08, 2010 12:06 am

    kraken kan ook te maken hebben met het feit dat de blokken inderdaad te "los"in de klauwen zitten. achterruitrijden en vervolgens terug vooruit en daarna of tegelijk remmen kan dit geluid veroorzaken.
    Ook de veerpoot eens checken, of hij nog vastzit. Zit hij onderaan nog wel vast of is de bus uitgesleten ( ik heb deze bussen gewoon liggen) ?

    Kopervet op remblokken is niet het beste idee, keramisch vet is beter, omdat kopervet geleidend is en abs remsensoren daar niet dol op zijn. Daarenboven is een klein beetje vet op de zijkantjes meer dan voldoende.

    anti piep of officieel brake silencer genoemd, is hier geen issue. OEM blokken hebben hier geen last van. Zo'n product is immers eerder een product dat de cellen van de remvoering gaat vullen. Indien deze cellen te groot zijn, krijg je gepiep doordat warme lucht bij het remmen door deze cellen heen wordt geduwd. Blok verwarmen tot 60 graden, product aanbrengen en dit nogmaals doen is de werkwijze, maar nogmaals hier niet van toepassing.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » za mei 08, 2010 12:40 am

    Waarom vermeld niemand een defecte schokdemper?
    Dit geeft exact de symtomen weer:
    gekraak bij induwen vering, alsook bij vertrek en stoppen.

    Voorts komt ook in aanmerking : een verroeste pin van de hydragasvering. Misschien is de rubber of de plastic weg en dan komt de pin vast te zitten door roest in de bovenste ophangingsarm.

    opkrikken e inspecteren van de auto zou veel duidelijk maken
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za mei 08, 2010 12:57 am

    Carl schreefColonWaarom vermeld niemand een defecte schokdemper?
    Dit geeft exact de symtomen weer:
    gekraak bij induwen vering, alsook bij vertrek en stoppen.


    Omdat dit net iets minder voorkomend is. T'lijstje kan nog veel langer worden gemaakt immers...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » za mei 08, 2010 1:02 am

    Bruno schreefColon't lijstje kan nog veel langer worden gemaakt immers...

    helemaal akkoord....
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten