BUTTON_POST_REPLY 85 berichten
hoge CO
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: hoge CO

    door Carl » za aug 25, 2012 8:38 pm

    Gisteren samen met Stefke een andere lambda sonde gestoken, een traject met redelijk wat problemen gezien er blijkbaar een paar rariteiten aan de auto zitten .
    Een standaard MGF lambda sonde blijkt te dik voor het spruitstuk dat erop gemonteerd was. De schroefdraad was perfect, maar de sonde was zelf bijna een mm te dik.Resultaat is dan maar dat we het spruitstuk vervangen hebben door een standaard exemplaar dat ik nog had liggen met een goede sonde in. Blijkbaar was er aan de originele bekabeling al flink geprutst en bovendien liep deze niet zoals het hoorde met als gevolg dat er door wrijving stukken open lagen. Mogelijks is deze wrijving met bijhorende verkeerde lucht/brandstof mengeling de oorzaak van mijn soms erg stevig verbruik.
    Het vervangen van de uitlaatcollector is geen leuke klus bij een VVC met airco.
    Bovendien bleek ook nog de spanrol van de alternator en airco compressor aan vervanging toe.Resultaat hopelijk deze zondag te meten ... fingers crossed.
    Met stevige dank aan Stefke voor het regelen van de vervangingsrol enzo.

    @ Herman :

    Blijkbnaar liggen de kabels van de ontsteking helemaal verkeerd en gaan ze rakelings langs een boel andere kabels Waarschijnlijk is dit al een reden van problemen. Toen ik gemeten heb aan de auto heb ik inderdaad geen "fijn" beeld gemaakt en de uitleg van de laatste foto geeft nu een goed inzicht van de problemen met spikes. Een multimeter geeft op AC totaal geen info over de grootte van deze erg steile pulsen en daardoor geen resultaat.
    Ik kan nu aan de slag voor het synchronisatieprobleem met de ECU en de uitlezing op te lossen. Later meer hierover.
    Alvast bedankt voor deze AHA- erlebnis!
    Toch nog een vraagje : Bij het demonteren van de collector was deze aan de binnenzijde volledig bedekt met fijn wit poeder, terwijl aan de uitgang van de downpipe alles eerder zwart was. Het ging wel degelijk over wit, niet koffie met veel melkkleur.
    Op wat wijst dit? Ik verwachtte eerder een beige kleur te vinden..
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: hoge CO

    door schrokke » za aug 25, 2012 9:03 pm

    Die mooie witte kleur in de uitlaat wijst op een perfecte,(helaas tegenwoordig te rijke), verbranding. In den tijd van de carburator werd de afstelling daarop beoordeeld, als na een autostrade rit de uitlaat mooi wit/grijs was, was de afstelling perfect.
    Nu moet je dit beoordelen als te rijk en misschien ook wel zwakke ontsteking waardoor je te veel naverbranding in de uitlaat hebt.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: hoge CO

    door Carl » ma aug 27, 2012 10:42 pm

    Zondag dus even de wagen uitgelezen en gemerkt dat de sensor weer mooi waardes aangeeft die wél steek houden, dat is dus al een verbetering.
    Vandaag stevig tripje gemaakt en gemerkt dat ik met een blijkbaar andere auto rijd!
    Iets soepeler lopend onderaan, maar het rauwe bovenaan is er volledig uit en de wagen loopt nu als een slak tov voordien. Hernemingen zijn helemaal niet zo leuk meer.
    Voor zover ik kan oordelen is dit terug meer de F zoals hij bedoeld was, en de leuke prestaties waren door de rijke afstelling van het mengsel door de lambda sonde die van slag was. Weet ik waarschijnlijk waarom ik op de testbank standaard 150 pK had ipv 145 en een verbruik dat nogal aan de hoge kant was.
    ALS! en ik bedoel [url]ALS[/url] het inderdaad de sonde is die voor het leukere gevoel zorgde dan denk ik dat er een mod-idee zit aan te komen en dat ik icm de cat-bypass een schakelaartje op de lambda ga zetten (fuck het milieu)
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • mgf_stefke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 765
    GeregistreerdCOLON zo okt 19, 2008 11:27 pm
    WoonplaatsCOLON Kalmthout

    Re: hoge CO

    door mgf_stefke » ma aug 27, 2012 10:56 pm

    Hey Carl
    Super dat het goed werkt
    En dat de andere lambasonde in orde is.
    Grt stefan
    0472770333
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: hoge CO

    door Carl » ma aug 27, 2012 11:59 pm

    Nu nog afwachten wat ze op de keuring vinden. Best mogelijk dat de Catalysator kapot is door vele duizenden km te doen met een te rijk mengsel. Benny moest deze ook vervangen om erdoor te geraken. Volgens de beginregels in dit topic is een metalen exemplaar het slechtst tegen deze overdaad bestand. Toen ik even de kans had om in de kat te kijken bij de demontage zag deze er best helemaal gaaf uit, maar dat zegt natuurlijk niks over het oppervlakte met de eigenlijke werking ervan.
    Als de cat nog ok is gaat hij er zeker tussenuit en op't schap tot de volgende keuring.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: hoge CO

    door Sander » di aug 28, 2012 9:06 am

    Op het metalen rooster zit een ander (edel?) metaal gedampt. Die laag komt er dan af. Je kan dat niet zomaar zien.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: hoge CO

    door Carl » di aug 28, 2012 5:27 pm

    Het metaal dat erop zit is platinum, klopt.

    Terzake :
    Ben net terug van de TC en de cijfers waren schiterend !
    Aankomen, testsonde in uitlaat, gas geven, 2 seconden wachten, klaar.
    De (goedkope) metaal-katalysator is dus nog helemaal ok en hoefde niet vervangen te worden. De diagnose van de kapotte lambdasonde was spot-on en de vervanging ervan was de correcte oplossing.

    Ik destilleer de verschillende dingen uit dit artikel en schrijf binnenkort een how -to voor CO-problemen. Kort samengevat komt het erop neer dat bij een waarde tussen 0.6 en 0.3 de katalysator waarschijnlijk de schuldige is en bij waardes boven 0.6 icm met aromatische geur de lambda sonde, dit alles in de veronderstelling dat de motor normaal loopt. Problemen met vrijloop en onregelmatig draaien wijzen op andere oorzaken zoals verstopte luchtfilter, defecte injectoren of slechte benzinedruk of ontstekingsproblemen.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Carl, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: hoge CO

    door Rob » di aug 28, 2012 8:11 pm

    Carl schreefColonIk destilleer de verschillende dingen uit dit artikel en schrijf binnenkort een how -to voor CO-problemen.


    Super thumbsup

    En goed om te horen dat je problemen zijn opgelost
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: hoge CO

    door schrokke » wo aug 29, 2012 8:27 am

    Dus toch de lambdasonde? Nu ja, een paar verschijnselen deden dat wel uitschijnen zoals oa het perfect draaien van de motor. Eigenaardig wel dat de sonde communicatie problemen veroorzaakte met de diagnose tester. En lambda kan nooit groter dan 1 zijn bij een te rijk afgestelde motor.
    Goed dat het opgelost is, er staan je nu dan hopelijk veel en vooral zuinigere km's te wachten. :)
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: hoge CO

    door Carl » wo aug 29, 2012 11:57 am

    Het communicatieprobleem en de lambdasonde defect zijn 2 verschillende problemen, probleem 2 is opgelost, probleem 1 nog niet.
    Het ziet er echter wel erg ok uit : met het restant wat nog in de tank zat na de wissel van de sonde heb ik nu voor de eerste keer in 5 jaar meer dan 500 km gereden tussen twee tankbeurten in! Voorts is de acceleratie van vroeger terug, het logge gevoel dat ik had zat ofwel in de adaptatieve regeling van de ecu bij de eerste km's ofwel tussen de oren.

    ter info : communicatieprobleem ECU :Working on it :-) samen met de mensen van blackbox solutions, maar gaat erg lang duren want de (email)communicatie daar gaat ook erg moeilijk. :roll: :roll: :roll:

    Voorlopig ga ik moeten testen of het verplaatsen van de bougiekabels of het vervangen door de dikke magnecors het communicatieprobleem oplost. Het enige "electronica"verschil tussen Bruno's F en de andere F's die getest zijn namelijk deze kabels.
    Voortgaand op de vorige info over storingen die geproduceerd worden bij draaiende motor kan het een mogelijkheid zijn.
    Stof om te onderzoeken voor menig vrij moment, helaas zijn deze erg beperkt.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
BUTTON_POST_REPLY 85 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7 en 0 gasten