Nou luitjes.
Ik weet niet of ik er een apart project topic van moet maken, maar het modden van de Lizzy is een beetje in voorbereiding..
Aangezien ik aan de 911 niet zo veel meer te sleutelen heb, en aan de Midget ook niet meer (op recentelijk een nieuwe drukgroep en wat rubber slangwerkjes na dan) moet de Lizzy maar een beetje op fitness.
Ben begonnen met het verzamelen van wat onderdeeltjes hier en daar, vooral om gebruikssporen weg te werken. Dus enkele dashboard onderdeeltjes gekocht, een nieuw glaasje voor m'n klokken, omdat hiervan de randen begonnen te bladderen, twee nieuwe sleepogen, omdat de vorige eigenaar die zelf in elkaar had gelast en dat toch wel wat knullig eruit ziet, een licht verlengde zwarte diffusor met staande vinnen voor onder de kont, een setje aluminium raamslingertjes omdat die plastic dingen iedere keer zowat breken, een setje rode 8,5mm Magnecors, een 52mm TTB (al is deze nog dubieus of ik die daadwerkelijk ga gebruiken), een upgrade voor direkter bedienen gaspedaal en nog wat goodies.... kon het toch een soort niet laten.
Vooralsnog wordt eerst de binnenkant aangepakt, dus worden de instapbeschermers en de stoelen opnieuw overtrokken met leer en canvas (wilde de stoelen behouden, omdat ik die gewoon mooier vindt staan, en minder overdreven vind dan de after market versie), wordt de binnenkant opgekuist, het dashboard voorzien van hier en daar een nieuw lijstje en paneeltje, en wordt de softtop ontdaan van los zittende tarns en gerafelde hoeken. Bedoeling is dit in de winter te doen zodat ik de stoelen en het dak niet mis als ik weer wil gaan rijden. Zodra de stoelen gereed en gemonteerd zijn, zal er een set 4-punts gordels inkomen met een gordelstang. Dit zal pas uitgezocht worden als het gelukt is met de stoelen. Vind ik nl. in de tussentijd een setje stoelen die ik wel vind passen en het origineel benaderen (Exige stoelen?) dan kan het zijn dat ik geen gordels nodig heb met boutverbinding aan de stang, maar met schuivende omslag, in verband met de mogelijk aanwezige gordeldoorvoeren in de stoelen....
In overleg met Van Sten Engineering in Den Hoorn heb ik aanvullende upgrades al doorgenomen, en eerdaag gaat de Lizzy (als ik de stoelen etc. langsbreng) op de brug om een grondige inspectie te doen aan de ophanging. Ik wil namelijk zeker weten of de ophanging up to date is, en er geen vervorgen achterstalligheden onder zitten. Ik voorzie het verwijderen van de draagarmen, stabi's en veerpoten, het coaten van de armen, het vervangen van de bussen en bevestigingen en wellicht plaatsen van Nitron's, afhankelijk of de 160 Sport Bilsteins aan vervanging toe zijn. De Lizzy zal dan efkes op bokken staan, zodat ik op het gemak kan sleutelen... Lekker wat te doen dus, maar daar is deze Lizzy ook voor gekocht.

En met een beetje geluk is de Lizzy dan komend voorlaar lekker opgefrist.
Dan zit er nog een upgrade in het verschiet, maar daar trek ik mede vanwege de pecunia's nog een jaartje voor uit...
Er ligt een high-milage 1.8 MPI in. De teller is iig. niet terrug gedraait.
Nu kan ik voor een paar opties gaan maar ben erg voorzichtig geworden met modden van een motorblok, na het drama met m'n MGF. Het scheelt. Dit id geen DD, dus mag een paar maandjes niet rijdklaar zijn; de F was wel een DD, en ellende kon ik me toen niet permitteren.
Aangezien ik niet voor de Vtec, Audi of Duratec conversie wil gaan (€€€!) wil ik zo veel pkaas halen uit het roverblok als mogelijk en redelijk betrouwbaar blijvend.
Nu kan ik Van Sten opdracht geven er zo'n 170pk uit te halen met garantie uitgaande van 52mm TTB, Hurricane Inductie, Cams, gemodde kop en DTA, maar ik kan ook DVA contacteren voor een kit, maar dan ben ik aan de UK gebonden. Ik wil ook niet voor elk wissewasje naar de UK moeten voor hermappen van een Emerald.
Is zelfbouw van een blok mogelijk, bijgestaan door een bedrijf dichter bij huis, die overweg kan met een Emerald oid? Dan is een geflowde VVC kop met DTH's Emerald en Piper Cams op het bestaande onderblok, al dan niet voorzien van 160pk Trophy zuigers een optie. Dit is niet de weg die Van Sten bewandelt, maar geeft welwllicht wel meer pkaas. Kiezen voor de minder extreme mods van Van Sten, of verder gaan, wat meer geduld beoefenen, en meer de grenzen opzoeken? Wat adviseren de pk boys hier?