Help! Hij start (weer) niet.
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    door philipvanv » zo nov 15, 2009 11:51 pm

    Ik heb het geluk dat ik de F heb als dagelijkse auto, dus ik hoef geen massasleutel (of accuonderbreker, hoe je het ook wilt noemen) als bescherming om te voorkomen dat de batterij leegloopt. Ik heb hem echter wel gemonteerd als extra veiligheid aangezien mijn wagen soms een week in Brussel moet buiten staan :( Hiervoor het ik op de massa (dus de "min") een stroomonderbreker met een 15A zekering in parallel geplaatst. Werkt heel goed. Uit ondervinding weet ik dat zelfs een 60A zekering springt als je de motor probeert te starten (don't ask) , dus de 15A zekering springt zeker. Het is echter voldoende om het alarm, de radio en alle andere zaken werkende te houden, maar dus niet om te starten :) Et voila, een hardware-matige startonderbreker... Laat de Brusselse boefjes maar proberen ;)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma nov 16, 2009 9:23 am

    Superboer schreefColonIn het begin van dit topic wordt er veel gediscussieerd over het gebruik van een accu onderbreker.
    Zijn er inmiddels mensen die een dergelijke onderbreker hebben gemonteerd?
    Ben namelijk zeer benieuwd naar de ervaringen.

    Voor een F is dat eigenlijk iets geks, Een klassieker heeft meestal geen klokje, geen alarm en geen slimme radio. Daarom is het heel gemakkelijk om daar via een hoofdschakelaar de stroom vanaf te halen. Bij een F staat na het afschakelen van de hoofdstroom in ieder geval je klokje stil en werkt het alarm niet. Voor wat betreft de radio, dat is iets van dat ding, ik heb er geen problemen mee.

    De "slimme" hoofdschakelaars die men voor klassiekers in de markt zet en die een kleine stroomhoeveelheid doorlaten voor bv de radio werken bij een F waarschijnlijk niet, de accu wordt gewoon leeggetrokken door het alarm.

    Als ik zeker weet dat de F langere tijd niet gebruikt wordt, dan haal ik de accuklemmen los, anders gaat er iedere 2 - 3 weken de druppellader voor een dagje op. Mijn C staat altijd met een losgekoppelde accu, dat werkt perfect, die start ook na 4 maanden stilstand met losgekoppelde accu.
    Ik zou alleen niet weten waar de hoofschakelaar bij een F te plaatsen zodat deze makkelijk bereikbaar en uit het zicht is geplaatst.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma nov 16, 2009 2:32 pm

    Kasper schreefColonIk zou alleen niet weten waar de hoofschakelaar bij een F te plaatsen zodat deze makkelijk bereikbaar en uit het zicht is geplaatst.

    Heel simpel, direct aan de batterij, werkt perfect!

    Afbeelding

    ebay is je vriend....

    Ok, makkelijk bereikbaar is een beetje niet het geval, maar het is wel praktisch en veilig.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma nov 16, 2009 8:18 pm

    Carl schreefColon
    Kasper schreefColonIk zou alleen niet weten waar de hoofschakelaar bij een F te plaatsen zodat deze makkelijk bereikbaar en uit het zicht is geplaatst.

    Heel simpel, direct aan de batterij, werkt perfect!

    Afbeelding

    ebay is je vriend....

    Ok, makkelijk bereikbaar is een beetje niet het geval, maar het is wel praktisch en veilig.


    Tja, da's nu net niet de bedoeling :wink: De accuklem losnemen is weinig moeite meer dan zo'n ding losdraaien. Het is eigenlijk veel beter om ergens vanuit de bestuurdersstoel bereikbaar deze schakelaar te plaatsen. Nu moet je alsnog de auto uit, de achterklep openen en dan de voorklep open doen.

    Klemmen die een kleine deelstroom doorlaten worden eigenlijk altijd op de accu geplaatst.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    door Superboer » ma nov 16, 2009 8:26 pm

    Kasper schreefColonHet is eigenlijk veel beter om ergens vanuit de bestuurdersstoel bereikbaar deze schakelaar te plaatsen. Nu moet je alsnog de auto uit, de achterklep openen en dan de voorklep open doen.

    Als deze schakelaar zich in de buurt van de bestuurdersstoel bevindt, kun je de auto niet meer met de afstandsbediening vergrendelen. Of laat de overbrugging genoeg door om nog elektrisch te kunnen vergrendelen / ontgrendelen?
    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma nov 16, 2009 8:46 pm

    Superboer schreefColon
    Kasper schreefColonHet is eigenlijk veel beter om ergens vanuit de bestuurdersstoel bereikbaar deze schakelaar te plaatsen. Nu moet je alsnog de auto uit, de achterklep openen en dan de voorklep open doen.

    Als deze schakelaar zich in de buurt van de bestuurdersstoel bevindt, kun je de auto niet meer met de afstandsbediening vergrendelen. Of laat de overbrugging genoeg door om nog elektrisch te kunnen vergrendelen / ontgrendelen?


    Probleem van de overbrugging is dat deze zinloos is bij een MGF. Hij gaat het leeglopen van de accu niet voorkomen. Je moet dus altijd de accu volledig loskoppelen. Je zou de volgende procedure wellicht kunnen toepassen:

    Dicht maken:
    achterklep los, voorklep los, deuren dicht, met afstandsbediening dicht, (Dan snel) accuklem los, voorklep dicht, achterklep dicht.

    Open maken:
    achterklep los, voorklep los, accu aansluiten, kleppen dicht, zender zoeken (paar maal op de knoppen duwen) deur open.

    De zender heeft alleen nut voor het binnenalarm, de linker deur gaat ook met de sleutel open en dicht, de rechter kun je van binnenuit sluiten. Vandaar dat ik de schakelaar binnenin zou willen (vergelijkingsmateriaal is mijn MGC, waar ik zo'n schakelaar in heb)

    Was mijn MGF bedoeld voor het circuit, dan zat de schakelaar gewoon in de scuttle.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    door Superboer » ma nov 16, 2009 8:56 pm

    Ik denk dat ik één dezer dagen zo'n accu onderbreker ga halen bij Imparts in Arnhem. Van de overbrugging maak ik dan geen gebruik en sluit deze dus niet aan.
    Voor die paar €€€ die zo'n onderbreker kost wil ik wel uitproberen of dit de oplossing voor het te snel leegtrekken van mijn accu is.
    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » ma nov 16, 2009 9:18 pm

    Kasper schreefColonDe accuklem losnemen is weinig moeite meer dan zo'n ding losdraaien.

    Het gaat echt snel hoor, een halve draai en het is afgekoppeld. Accuklem lospakken noodzaakt gereedschap en veel meer tijd en voorzichtigheid (kortsluiting voorkomen) dan dit handige schakelaartje.
    Deelstroom doorlaten is zinloos, koop beter een autoradio die z'n zenders onthoud met behulp van een kaart ofzo.
    Het kofferdeksel opendoen is toch maar kwestie van even de achterklep te openen en dan de voorklep? Duurt echt niet snel en altijd kunnen starten en niet moeten nadenken bij het stallen van de auto is echt een gemak!
    Toegeven: soms gaat het alarm af bij het aankoppelen, kwestie van even goed te schrikken en dan de sleutelbos te zoeken....
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    door Superboer » ma nov 16, 2009 9:24 pm

    Carl schreefColon
    Toegeven: soms gaat het alarm af bij het aankoppelen, kwestie van even goed te schrikken en dan de sleutelbos te zoeken....

    :lol: :lol: :lol: Leuk voor de buren!
    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » ma nov 16, 2009 10:39 pm

    Superboer schreefColonIk denk dat ik één dezer dagen zo'n accu onderbreker ga halen bij Imparts in Arnhem. Van de overbrugging maak ik dan geen gebruik en sluit deze dus niet aan.
    Voor die paar €€€ die zo'n onderbreker kost wil ik wel uitproberen of dit de oplossing voor het te snel leegtrekken van mijn accu is.


    Volgens mij heeft Jager daar een accu onderbreker gekocht en die deed het goed.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    door Superboer » di dec 29, 2009 3:05 pm

    Was er gisteren helemaal klaar mee, de F wilde weer eens niet starten na een weekje stil te hebben gestaan en heb daarom vandaag bij Imparts in Arnhem een accu onderbreker gekocht.

    Kreeg overigens het advies mee om de overbruggingsweerstand niet te plaatsten want die zou niet werken.
    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » di dec 29, 2009 7:41 pm

    We zijn het ondertussen toch eens dat net de stroom die door die overbrugging zou gaan je accu doet leeglopen?

    Zonder de overbrugging is het een plezier om je F 2 maand te laten stilstaan.

    Je zet de schakelaar op, start en rijdt weg. simpel als 1 2 3 :-)
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » di dec 29, 2009 8:19 pm

    Wij hebben gewoon een druppellader (Optimate 4) gekocht voor dit probleem. 50 euro en je batterij blijft in perfecte conditie en je F zal altijd starten :)

    Nuja, als het probleem bij de batterij ligt toch :mrgreen:
  • Avatar gebruiker
    Superboer
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 686
    GeregistreerdCOLON za jun 21, 2008 4:38 pm
    MG'sCOLON MGF 1999
    WoonplaatsCOLON Heelweg Oost, Nederland

    door Superboer » di dec 29, 2009 9:05 pm

    Carl schreefColonZonder de overbrugging is het een plezier om je F 2 maand te laten stilstaan.

    Je zet de schakelaar op, start en rijdt weg. simpel als 1 2 3 :-)

    Ik zal het hopelijk ook gaan ervaren. :D
    MGF British Racing Green - 1999
    MGF Silver 2001 (Sold in 2011)
    Audi A4 Avant - 2017

    Wi-j komt altied weer terug!
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    door Janmgf » di dec 29, 2009 10:57 pm

    Gewoon via de aansteker opladen en het kabeltje via de hoofdsteun door het stuur halen. Kabel tussen het deurrubber en probleem opgelost. :wink:


    Dat zal niet werken want de sigaretten aansteker werkt alleen als het contact aanstaat. Dus opladen ook alleen als het contact aanstaat.

    Maar om (wat mij betreft) een eind te maken aan deze discussie: Een druppellader kopen en aansluiten direct op de accu.

    Bovendien, van een accu die enkele malen goed ontladen is geweest, "is het fijne wel af" :cry:
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten