Dag luitjes!
Weer even een update in het tunen van de K-Engine....
Ben vandaag naar mijn garagist geweest, alwaar mijn F staat te wachten tot er paddestoelen op dak komen...
De F moest immers APK gekeurd worden, maar kwam hier niet positief uit doordat de rembekrachtiger niet meer werkte, ondanks er vacuum is afgetapt van de inlaat. Na veel gebel, en uitzoekerij ben ik (de auto nog steeds niet APK gekeurd) met de F naar DBM terug gereden, met de tekst... Los maar op.
Wat blijkt. In het inlaatspruitstuk zit een terugslagklep, die er voor zorgt, dat de vacuum, die al rijdend wordt opgebouwd, in de rembekrachtiger blijft, en dus niet wegstroomd. Bij het toepassen van DTH's worden de spruitstuk-onderdelen, dus incl. die klep verwijderd. Vacuum kan dus niet meer worden opgebouwd. Een klep uit een sloopauto halen en op de rembekrachtiger zetten deed wonderen, het gevoelsmatige blokje onder het pedaal was nu weg. Al rijdend met mijn F terug naar mijn eigen garagist bleek de F met goede toeren wel te remmen, dus bij gewoon provincialeweg-werk. Maar in de bebouwde kom, remmend voor diverse rotondes, heuvels, bulten etc. (lang leve Nederlandse verkeersbeleid

) bleek het blok er nog te zitten.
Ik bij de garagist aangekomen, met de boodschap eerst de uitstoot te checken alvorens iets te doen aan de remmen. Voor de APK waren dit de enige overgebleven struikelblokken. Bleek de uitstoot ook nog eens veeeeeeeeeel te hoog. Nog geen APK. Ik dus enorm in de zeik!

.
Na lang te hebben nagedacht, en alle ellende nog eens te hebben overzien, en het vertrouwen in de hele zaak kwijt, vandaag naar mijn garagist gegaan met de melding. Breng maar terug in oude staat. (Mijn garagist zou enkel de APK en een beurt verzorgen, daar ze geen ervaring hebben met het extreem tunen van auto's). Dit bedrijf had dit truucje al eens eerder gedaan, toen mijn riem gebroken was....
Alvorens de zaak terug te bouwen zouden ze (vanmiddag) eerst nog wat belletjes plegen voor het terug brengen van de uitstoot. En om te vragen of de rembekrachtiger-problemen op te lossen waren. Niemand weet hier dus het fijne van, dus nogsteeds een probleem. En dat na bijna een uur rondbellen, door heel Nederland.
Word ik nog geen anderhalf uur geleden gebeld, dat het remprobleem is opgelost. De monteur van mijn garagist heeft even de vacuumslangen op een andere manier op de DTH's weten te monteren. Hoe weet ik nog niet maar blijkbaar werkt het gezonde boeren verstand beter dan een uitgebreide expertise op tuning-gebied. Chapeau voor de monteur en de garagist Schalkwijk. (Patrick, sta je weer op een forum

!)
Ook is er contact gelegd met iemand die ervaring heeft met de Emerald en de MG. Hij zou naar alle waarschijnlijkheid de uitstotproblemen kunne oplossen... Ziet er eindelijk, na een lange tijd busje-rijden weer een beetje hoopvol uit. Maar, is alles toch vergeefs, en lukt het hele verhaal echt niet, dan is het voor mij einde oefening. Ik houd jullie op de hoogte.