BUTTON_POST_REPLY 59 berichten
Dynojet 2006 ~resultaten~
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » wo dec 06, 2006 2:45 pm

    Tussen het vermogen op de wielen en de krukas zit een verschil van 16%... zegt men....

    Hoe is deze 16% bepaald? (gekozen versnelling? vertraging diff? verlies in lagers?)
    Talking of which... in welke versnelling is de test eigenlijk gedaan?


    Grt
    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo dec 06, 2006 2:56 pm

    Zonder in details te treden (want die ken ik ook niet), zou de heer van de rollenbank een bepaalde run moeten doen waardoor het verlies berekent wordt (is het de bank op snelheid brengen, de koppeling induwen en zien hoe snel de rollenbank vertraagt) en dit in combinatie met zijn software/hardware gekoppeld aan de bank zou een waarde moeten geven ?

    Nu lijkt het erop dat men bij Tovami altijd 16% zegt..... Voor de MGF is die 16% vrij acuraat als men de resultaten en berekeningen ziet van rollingroad sessions in de UK. Ook is het zo dat met die 16% vorig jaar een aantal standaard MGF's de fabrieksopgave haalden.

    hth,
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo dec 06, 2006 3:00 pm

    nee nee, de heer van de Dyno zij tussen de 20% en 21%, maar Sander had het over 16%
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » wo dec 06, 2006 3:00 pm

    In Engeland zijn de Rollerbanken, blijkbaar wel altijd veel guller wat pk' s betreft, maar dat heeft dan weer niks met de omrekening te maken, maar als ik hun vermogens steeds lees, denk ik dat het daar goede lucht moet zijn.
    :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo dec 06, 2006 3:02 pm

    Bruno schreefColonIn Engeland zijn de Rollerbanken, blijkbaar wel altijd veel guller wat pk' s betreft, maar dat heeft dan weer niks met de omrekening te maken, maar als ik hun vermogens steeds lees, denk ik dat het daar goede lucht moet zijn.
    :wink:


    Ze drinken daar warm bier.. natuurlijk gaat het vermogen dan met sprongen vooruit :wink:
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo dec 06, 2006 3:19 pm

    Bruno schreefColonIn Engeland zijn de Rollerbanken, blijkbaar wel altijd veel guller wat pk' s betreft, maar dat heeft dan weer niks met de omrekening te maken, maar als ik hun vermogens steeds lees, denk ik dat het daar goede lucht moet zijn.
    :wink:

    Ik heb het over de resultaten van het verlies in aandrijving en de berekning die erop volgt die resulteert in ca. 16-17%
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » wo dec 06, 2006 7:03 pm

    ErikB schreefColon...Ik heb het over de resultaten van het verlies in aandrijving en de berekning die erop volgt die resulteert in ca. 16-17%

    Ik mag toch niet hopen dat 16% van het vermogen verloren gaat in de lagers, diff en versnellingsbak(lagers)... dat is toch 16kW :shock: (als dat zo zou zijn dan kon ik de auto niet met de hand voort duwen, denk ik :? )

    Dus....... waar komt die 16% dan vandaan?
    Volgens mij moet het grootste verschil zitten in de gekozen versnelling. Namelijk is mijn koppel op de wielen veeeeele malen groter als ik de test in z'n 1 zou uitvoeren dan wanneer ik 'em in z'n vijf zou doen...
    Mijn verwachting zou dus zijn dat het grootste deel van de 16% door de gekozen versnelling wordt gesouppeerd en de rest door een beetje rol weerstand....

    Grrrr, hoe zit dit nou!? :x

    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo dec 06, 2006 9:45 pm

    Pete schreefColonIk mag toch niet hopen dat 16% van het vermogen verloren gaat in de lagers, diff en versnellingsbak(lagers)... dat is toch 16kW :shock: (als dat zo zou zijn dan kon ik de auto niet met de hand voort duwen, denk ik :? )

    Pete

    Wel eens je F voortgeduwd terwijl deze in een versnelling stond :wink:

    Ik denk dat er best wel zo'n 16% vermogen in de overbrenging tussen vliegwiel en wielen verloren kan gaan, dit zal echter sterk van het toerental van de totale overbrenging afhankelijk zijn. (En nog een aantal procenten in de meetapparatuur, samen 20%?)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do dec 07, 2006 1:15 am

    Het is niet enkel tussen het vliegwiel en de wielen hoor:
    - waterpomp
    - oliepomp
    - dynamo
    - ...

    Het is alles bij elkaar. De man bij de dyno heeft het over 15% maar ik heb eens in een posting van DVA gelezen dat het voor een K-series 16% is. Een test die de verliezen berekend is nooit 100% acuraat omdat je niet zeker weet wat het mems aan het doen is tijdens het uitlopen op de rollen. Bovendien interesseerd je niet hoeveel energie er verloren gaat bij wagen x en hoeveel bij wagen y; je wilt weten hoeveel power ze op de straatstenen overbrengen.

    Het verlies is overigens ook niet lineair; de 16% stelling boven op het piekvermogen is slechts een ruwe benadering.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » vr dec 08, 2006 2:47 am

    Sander schreefColonHet is niet enkel tussen het vliegwiel en de wielen hoor:
    - waterpomp
    - oliepomp
    - dynamo
    - ...

    Sander, wil je zeggen dat als in het boekje staat dat de een motor 100kW vermogen heeft, dat je dat nooit uit de krukas krijgt, maar dat dit het vermogen is inclusief het deel dat nodig is om de motor draaiende te houden?
    Anders gezegd: maximaal vermogen is bij 6000rpm en stationair is bij 1000rpm. Stel dat het vermogen lineair toeneemt met het toerental (dat klopt wel ongeveer) dan is het vermogen bij stationair (1000/6000=) 16,6% (!) van het maximale vermogen.

    Dus autofabrikanten maken je lekker met vermogen dat je nooit aan de wielen zal hebben, maar dat nodig is om de motor zelf gaande te houden (sigaar uit eigen doos :) )

    Dat wil trouwens ook zeggen dat het getal op de grafiek van Tovami (118,8pk) het vermogen is op de krukas van de motor en niet het koppel/vermogen op de wielen. (Of was ik de enige die de opmerking "vermogen op de wielen" letterlijk nam? :? Aangezien het koppel op de wielen sterk afhankelijk is van de gekozen versnelling (bij 150Nm op de motor heb je in de tweede versnelling 7*150=1050Nm op de wielen. Dat klink ook veel meer als een getal waarmee je kan zorgen dat je auto 200kmh gaat :D )

    Mooi, ik ga naar bed. Klik licht uit.

    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » vr dec 08, 2006 9:44 am

    [quote="Pete]Sander, wil je zeggen dat als in het boekje staat dat de een motor 100kW vermogen heeft, dat je dat nooit uit de krukas krijgt, maar dat dit het vermogen is inclusief het deel dat nodig is om de motor draaiende te houden?Pete[/quote]

    Volgens mij zegt Pete hier inderdaad iets opmerkelijks,

    Af fabriek wordt het vermogen aan de krukas gemeten excl waterpomp, dynamo en van dat soort speelgoed, dit wordt op de motorstand door externe apparatuur verzorgd. inderdaad dit kan de motor nooit in de auto leveren want daar moet die kerstboom ook van energie voorzien worden.
    De vermogens die in de autobladen worden opgegeven zijn SAE Pk, BHP, (om nog even lekker bij echte oude eenheden te blijven) deze metingen verschillen van opgave voor dezelfde motor omdat de een wel een waterpomp iod meeneemt en de ander niet.

    Eigenlijk is de enige juiste en echte meting: een Dynojet.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr dec 08, 2006 2:06 pm

    Kasper schreefColonEigenlijk is de enige juiste en echte meting: een Dynojet.


    Maar ook die resultaten zijn niet absoluut, omdat temperatuur niet constant is, en de rijwind in het geval van een F niet perfect wordt gesimuleerd. Verder kan een aanlopende rem op de rollenbank de resultaten ook al eens beinvloeden, maar over het algemeen benaderd deze meting inderdaad de werkelijkheid. :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Striker
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 824
    GeregistreerdCOLON do nov 18, 2004 12:45 am
    WoonplaatsCOLON Dordrecht, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Striker » vr dec 08, 2006 8:55 pm

    Dynojet geeft de resultaten ook weer volgens de SAE norm. Hoe dit precies zit weet ik ook niet (kon de man van Dynojet me ook niet vertellen), want SAE gaat eigenlijk uit van een blok zonder waterpomp ed.

    Bij de meeste rollenbanken wordt de DIN normering gehanteerd, die wat positiever uitvalt (hoewel er ook mensen zijn dei beweren dat het tegenovergestelde waar is).
    Bij Dynojet hebben ze me het verschil eens laten zien (op de pc was simpel te switchen tussen SAE en DIN) en DIN leverde bij de Vi zo'n 3 pk meer op.
    Afbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za dec 09, 2006 7:27 pm

    De SAE stand houd rekening met omgevingsvariabelen zoals temeratuur en luchtdruk. Het zou kunnen dat de benaming in het software pakket van de bank niet helemaal klopt. Vergelijk het maar met Decibellen. Die worden ook misbruikt doordat mensen niet weten wat nu werkelijk een Db Dbmv Dbi enz inhoud. Net als dat niemand weet wat het verschil tussen kbps en kBps is .... terwijl er een behoorlijk grote factor verschil in zit ;)
    Building >200BHP K-series
BUTTON_POST_REPLY 59 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7 en 0 gasten