crazywolf schreefColonLEBLAR schreefColoncrazywolf schreefColontegendruk is niet altijd verlies.... je moet voor elke motor een bepaalde tegendruk hebben... anders was het simpel om een uitlaat te maken :p
teveel tegendruk is slecht voor max pk (meestal) te weinig doet je koppel verlagen en in extreme omstandigheden zelfs je pk
een meer extreme omstandigheid dan Dragster kan ik me niet voorstellen. Open pijpen van een zo kort mogelijke lengte. Ik denk dat je daar gerust kunt stellen; geen tegendruk. Als dat PK's zou kosten werd het daar niet toegepast.
Iedere keuze vraagt om zijn eigen oplossing. Daarom is het lastig een goede uitlaat te maken. Zeker als deze dan ook nog eens aan wettelijke eisen moet voldoen.
nuja zoals bruce al zei die draaien niet op benzine dus kan je al bijna niet vergelijken met een benzinemotor EN die dingen draaien VEEL hoger in toeren als een gewone auto en moeten geen koppel hebben maar draaien puur op pk's op hoge toeren... is totaal geen vergelijking met een "normale auto"
als je het echt wil weten dan ga je naar een speciaalzaak ivm uitlaten op maat... deze kunnen je het wel uitleggen .. en je van je stoel laten vallen als je een uitlaat op maat voor je auto vraagt

(uitlaat voor mijn daewoo lanos in de tijd was +-2000euro voor tot achter op maat)
Op wat voor soort brandstof een Otto- motor draait heeft daar weinig mee te maken.
Het is inderdaad zoals je zegt dat zo'n Dragster vooral topvermogen moet leveren, en in zo'n geval is tegendruk gelijk aan verlies. In die mate zelfs dat een vrije uitlaatbocht al verlies oplevert. En bekijk ook de gasklepdiameters, deze zijn op dit soort motoren vrij groot.
Een Otto-motor draait niet steeds op de volle cilindervulling. Op nullast en de lagere toeren is dat ongeveer 30%. Dit betekent dat een 1000cc motor slechts 300cc mengsel aanzuigt. En op deze lage toeren is dat zelfs niet eens volledig vers mengsel, maar heeft de motor ook een gedeelte uitlaatgas uit de uitlaat terug gehaald. Dit noemt men intern EGR. Maar in dit geval is dat eerder een voordeel, doordat op deze wijze de cilinder beter gevuld is, is de eindcompressie en daarmee de verbrandingsdruk ook hoger. En dat is heilzaam voor het koppel op lage toeren, dus tegendruk= meer koppel in dit toerengebied.
In de hogere toeren heeft de motor het makkelijker om zich te vullen. Dit doordat de gasklep dan vol open staat en er daardoor geen onderdruk meer is in het inlaatspruitstuk. Het is nu van groot belang dat de motor zijn uitlaatgas snel en volledig kwijt kan, om zich terug voor de volle 100% te kunnen vullen met vers mengsel. In deze situatie is tegendruk gelijk aan vermogenverlies.
Op de al wat oudere motoren zie je een relatief kleine gesklep in combinatie met de cilinderinhoud. Deze motoren komen zelfs met de gasklep volledig open niet in een echt vollast gebied. Daardoor kan een beetje tegendruk op zo'n motor het vermogen verbeteren, hier moet je dus een uitlaat met de juiste tegendruk hebben.
Als ik het uitlaatpijpje van mijn F bekijk dan vind ik die belachelijk klein tov mijn eerder GTi en andere sportieve motoren. Gelukkig heeft hij er twee.