BUTTON_POST_REPLY 41 berichten
Vervangen distributieriem...
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » zo sep 17, 2006 5:01 pm

    Dus de rest van de 5 à 600 euro zijn alleen voor het arbeidsloon? :shock:
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo sep 17, 2006 5:09 pm

    Neen , natuurlijk niet, er komen nog wel wat onderdelen bij kijken hoor, waterpomp, spanrol, multiriem, klein materiaal,... dikwijls nog samen met groot onderhoud, (filters, olie etc...)
    Maak uw rekening nog maar eens, en zie hoeveel arbeidsloon er nu nog overblijft... :?
    Als je daarenboven voor het G.O. alle punten doet die MG-Rover voorschreef, ben je eigenlijk veel te goedkoop aan het werken.... :roll:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » zo sep 17, 2006 5:33 pm

    Bruno schreefColonNeen , natuurlijk niet, er komen nog wel wat onderdelen bij kijken hoor, waterpomp, spanrol, multiriem, klein materiaal,... dikwijls nog samen met groot onderhoud, (filters, olie etc...)
    Maak uw rekening nog maar eens, en zie hoeveel arbeidsloon er nu nog overblijft... :?
    Als je daarenboven voor het G.O. alle punten doet die MG-Rover voorschreef, ben je eigenlijk veel te goedkoop aan het werken.... :roll:


    Maar moeten de waterpomp, spanrol, multiriem enz. ook vervangen worden? En wat kosten ongeveer die andere onderdelen?
  • Avatar gebruiker
    sjolmers
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 167
    GeregistreerdCOLON zo sep 10, 2006 9:32 am
    WoonplaatsCOLON Groningen, Nederland
    CONTACTCOLON

    door sjolmers » zo sep 17, 2006 8:49 pm

    Niks moet maar het is wel zeer aan te bevelen en slim om te doen. Want niet alleen je distributie riem slijt en wordt minder. En omdat je als je de distributie riem vervangt toch al heel veel arbeid moet doen op plekken waar het moeilijk bijkomen is, is het raadzaam en financieel waarschijnlijk ook interresant...
    MGF met heldere knipperlichten, homebrew koplamp blakers, Koperen remleidingen, Trophy inserts....
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma sep 18, 2006 9:16 am

    Coen schreefColonDus de rest van de 5 à 600 euro zijn alleen voor het arbeidsloon? :shock:

    Hou er ook rekening mee dat de garagist ook een hele infrastructuur nodig heeft met het nodige materiaal, de nodige vergunningen en verzekeringen.

    En zoals Bruno aanhaalt, komt er inderdaad nog wel wat meer materiaal bij. Vergeet niet dat bij het plaatsen van een nieuwe waterpomp ook alle koelvloeistof dient vervangen te worden, de bleeding screw vooraan, enz... gevolgd door een ontluchting volgens alle regeltjes en dan fingers crossed dat de klant niet terug komt met een HGF.... de link, correct of niet correct zal dan immers snel gelegd worden met de koelvloeistofwissel.

    Aan MG's werken doe je niet om rijk te worden... dit geldt alvast voor degene die fier willen zijn wanneer ze een auto opnieuw overhandigen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » ma sep 18, 2006 1:51 pm

    Ik heb een tijdje terug de riemen van mijn F VVC vervangen. de normale distributieriem was een piece of cake, in vergelijking met de kleine VVC riem. Daar staat een veerspanning op en was erg moeilijk op de juiste stand weer te monteren.

    Een goede tip die ik ooit gekregen heb is de volgende:
    Je weet zeker dat de oude riem goed gemonteerd zat als de motor goed liep. Je begint door voor het verwijderen van de oude riem met een lakstift (liefst in opvallende kleur) een streepje op de riem te zetten en bij dezelfde vertanding ook op de poelie. Dit herhaal je voor elk getand wiel waar de riem overheen loopt. Daarna demonteer je de riem; een lockingtool of whatever is eigenlijk niet eens nodig. Op de nieuwe riem zet je je eerste streep met dezelfde lakstift. Vervolgens tel je op de oude riem het aantal tandjes tussen twee streepjes. Dit herhaal je op de nieuwe riem en daar zet je dan ook weer een streepje. Uiteindelijk heb je dus 2 riemen met elk 3 streepjes. Als je dan de nieuwe riem monteerd (denk om de draairichting van de oude t.o.v. de nieuwe, i.v.m. de streepjes), dan zorg je ervoor dat de streepjes op de riem corresponderen met de streepjes op de poelie's. Als je goed geteld hebt, dan weet je zeker dat de nieuwe riem er precies netzo op zit als de oude. En geen geemmer met nulpunten, lockingtools en onzichtbare stipjes! Ik heb inmiddels al van veel auto's zonder extra speciaal gereedschap op deze manier de distributieriemen vervangen en nog nooit problemen gehad.

    De enige problemen die ik ondervond, was het opspannen van de multiriem. Ik heb het 1x te strak gedaan, zodat een lager het toen begeven heeft. De truuc in het werkplaatshandboek van de F leverde mij zelfs met een nieuwe riem een piepende snaar op; heeft iemand hiervoor misschien een goede tip?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma sep 18, 2006 2:11 pm

    De multiriem span je zo aan, dat je hem een kwart slag kan draaien (torsen), niet meer maar ook niet minder. :idea:

    HTH
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bart-Jan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 63
    GeregistreerdCOLON zo aug 14, 2005 12:14 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogezand

    door Bart-Jan » ma sep 18, 2006 2:25 pm

    Die tip heb ik inderdaad ook ooit gehoord, maar met voldoende kracht kan je hem altijd een kwartslag draaien. Ik zou dus graag een referentie willen hebben met welk moment je de riem een kwartslag moet kunnen draaien.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma sep 18, 2006 3:36 pm

    Welk moment.... pfff... gewoon tussen duim en wijsvinger elk langs een kant plaatsen en dan moet je met enige moeite het oppervlak van de riem naar je kunnen toedraaien.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma sep 18, 2006 6:39 pm

    Ik zou niet weten hoe je dat met één of andere tool kan meten (de kracht op het torsen van een riem).
    We hebben het altijd gedaan zoals Erik het nog eens beschrijft,en nooit problemen gehad. :?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Ivan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1226
    GeregistreerdCOLON do aug 18, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Lummen België

    door Ivan » ma sep 18, 2006 6:48 pm

    En een klein detail, wat is nu de rekening op het einde van de rit? Met alle vervangen onderdelen? (Die groene Belgen toch :lol: )
BUTTON_POST_REPLY 41 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten