Omdat het theoretisch logisch lijkt is het in praktijk niet altijd zo. De meeste problemen ondervinden we bij mensen die hun airco bijna nooit gebruiken, en deze toch stank geeft als hij dan een keertje wel wordt gebruikt. Bacterieen en schimmels vormen zich immers net als de verdamper niet te koud is. De vorming wordt dus veroorzaakt door 3 factoren :
· Vocht (is er inderdaad vooral tijdens de werking, maar ook als de airco af staat heb je lichte condens vorming)

hiervoor staat de airco best af, inderdaad.
· Warmte

hiervoor staat de airco dan weer beter aan.
· Gebrek aan licht waarbij aan of uit stand dus niet uitmaakt.
Veel hangt ook af van de architectuur van de verdamper behuizing en diens plaats. Sommige wagens zijn er dusdanig dan ook gevoeiliger aan dan andere. Dat in combinatie met het gebruik ervan en de weersfactoren (luchtvochtigheid en temperatuur en de staat van de pollenfilter), bepaalt de vervuiling en jammer maar helaas, maar de truuk van uitzetten kan evengoed niet helpen hierin, dan wel helpen. Wat wel echt afdoende helpt, beschreef ik hierboven reeds.