Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?
  • wimk
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON zo aug 02, 2009 1:19 pm

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door wimk » do jan 20, 2011 9:10 am

    Arjan schreefColon@WimK, wat was jouw km stand toen de alternator het begaf?


    deze is ongeveer 120.000 (denk ik).
    Symptomen van uitval van electrische onderdelen met een draaiende motor moet je echt herleiden naar waar de stroom vandaan komt. En dat is in pricipe de alternator, de accu is slechts om de tijdens 'motor uit' de auto van stroom te voorzien, dus om te starten, het alarm te voeden, binnen verlichting etc. Maar na de start van de motor moet de energiecentrale (de alternator) het overnemen en de accu gaan voeden.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door schrokke » do jan 20, 2011 9:45 am

    ovi schreefColonJe hebt wel weinig km's maar toch gok ik op uw koolborstels! :wink:
    Moeten niet altijd versleten zijn maar kan ook dat er één beetje geklemd zit en daarom slecht contact maakt.


    Op de oude gelijkstroom dynamo's was dat een bekend probleem.
    Op alternator's heb ik nog nooit gezien of gehoord, in een alternator zijn het meer sleepborstels die tegen een sleepring lopen en niet tegen een anker zoals op de oude dynamo's. Dat produceert veel minder (kool)stof, de reden waarom de borstels vast kwamen te zitten.
    Vandaar dat ik minder geneigd ben om de koolborstels te verdenken.

    Een moderne alternator's eens snel even openschroeven om dat te controleren is meestal onmogelijk. Hoe dat op een F zit weet ik niet. Ik heb al wel eens een spanningsregelaar te koop gezien voor een F alternator, dus ik denk dat het mogelijk is.

    @ Arjan,
    Geef anders eens een tik tegen de alternator als het lampje bij opgezet kontact NIET brand. Als het lampje dan wel gaat branden is een vastzittende koolborstel een mogelijke oorzaak.
    Maar uiteindelijk kan het dan toch nog noodzakelijk zijn,(naargelang uitvoering), dat de alt moet vervangen worden. Maar je hebt dan wel meer zekerheid dat het een oplossing zal bieden.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Bruce » do jan 20, 2011 9:52 am

    Je leest het jammer genoeg steeds vaker, maar ik blijf het zo raar vinden dat er met regelmaat onderdelen worden vervangen die niet kapot zijn en dat je hoge rekeningen betaald voor niet opgeloste problemen. I vind dat gewoon echt niet kunnen.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door schrokke » do jan 20, 2011 10:48 am

    Het word ook steeds moeilijker.
    Om het bij de alternator te houden. Ten tijde van de oudere type's, die ook al electronisch waren geregeld, kon je makkelijk de spanningsregelaar vervangen en de sleepborstels controleren, enz.
    Die sleepborstels keek je dan ook al eens na bij een onderhoud, zeker als de auto een verre reis zou gaan maken.

    Maar nu gaat dat niet meer, de alternators zijn zodanig in elkaar gezet dat je de sleepborstels moet opofferen als je hem uit elkaar wilt halen.
    Je kan nog wel een paar metingen uitvoeren, maar als dan alles ok blijkt te zijn weet je weer 2X niets. Je kan niet door dat metalen huis heen kijken.

    En als er dan een akafietje in de alternator mankeert moet je er toch zowiezo een gereviseerde op zetten.
    Volgens mij hebben monteurs het ook niet makkelijk meer.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door ovi » do jan 20, 2011 12:05 pm

    schrokke schreefColonHet word ook steeds moeilijker.
    Om het bij de alternator te houden. Ten tijde van de oudere type's, die ook al electronisch waren geregeld, kon je makkelijk de spanningsregelaar vervangen en de sleepborstels controleren, enz.
    Die sleepborstels keek je dan ook al eens na bij een onderhoud, zeker als de auto een verre reis zou gaan maken.

    Maar nu gaat dat niet meer, de alternators zijn zodanig in elkaar gezet dat je de sleepborstels moet opofferen als je hem uit elkaar wilt halen.

    Daarom dat ik ook al heel mijn leven met heel oude auto's of oldtimers rij! :thumbsup:
    Ondertussen is een auto van 15 jaar natuurlijk ook al van de nodige elektrische en elektronische shit voorzien en moet ik regelmatig eens naar een specialist die hier verstand van heeft! :(
    Voor mijn Alpine A310 V6 ben ik een motor van een R25 v6 injectie aan het ombouwen en dus ook hiervoor moet ik voor de afstelling ook beroep doen op nen kenner! :wink:
    Het wordt alsmaar moeilijker om zelf iets te reviseren of te herstellen. :roll:
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door ErikB » vr jan 28, 2011 11:34 am

    ovi schreefColonVoor mijn Alpine A310 V6

    In m'n kinderjaren DE sportauto voor mij.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Ultimate » vr jan 28, 2011 2:21 pm

    ErikB schreefColon
    ovi schreefColonVoor mijn Alpine A310 V6

    In m'n kinderjaren DE sportauto voor mij.


    In mijn jaren onbekend, ik moest hem googlen :lol:
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door RemcovanKuilenburg » vr jan 28, 2011 2:47 pm

    Ah je hebt google eindelijk gevonden. Meer iets uit jouw kinderjaren :wink:
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door ttdesign6 » vr jan 28, 2011 3:26 pm

    Volgens mij bedoel je mij Remco :wink:

    Ik hem 'm ook gegoogled, mijn examens zijn nu voorbij!
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Ultimate » vr jan 28, 2011 3:28 pm

    ttdesign6 schreefColonVolgens mij bedoel je mij Remco :wink:

    Ik hem 'm ook gegoogled, mijn examens zijn nu voorbij!


    We schelen maar 2 jaar :wink:
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Bruno » vr jan 28, 2011 4:25 pm

    Ook, samen met de Matra simca, "de" sportwagen die ik in mijn kinderjaren al eens in het straatbeeld zag verschijnen. Vol bewondering loerden we dan door de raam naar de kilometerteller....hoe hard kan hij ? :lol:

    Op topgear waren ze er echter niet dol op :

    http://www.youtube.com/watch?v=j-tcImlrXsU
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door BlackFox » vr jan 28, 2011 4:47 pm

    Simca's waren bij mijn broers ook geliefd, waren hun eerste auto's :D

    Daarna zijn er nog enkele Murena's versleten ook :lol:
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Arjan » zo jan 30, 2011 1:00 am

    Even een update: mijn TF is gemaakt en doet het weer perfect. Ik blijf angstvallig voor het starten controleren of het controle lampje van de laadstroomspanning brand (wat ik nu geleerd heb om vaker te doen) en dat doet hij dus ook :D Jammer dat het me weer een rib uit mijn lijf gekost heeft :(
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door schrokke » zo jan 30, 2011 11:52 am

    Arjan schreefColon Jammer dat het me weer een rib uit mijn lijf gekost heeft :(


    Een nieuwe alternator dan?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Andros » zo jan 30, 2011 11:56 am

    Tja, kilometers zegt ook niet alles. Mijn alternator zei poef bij zo'n 80k oid, doe je weinig aan.
    De nachtspotter!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten