Koeling pijpen
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

door LEBLAR » wo sep 08, 2010 6:02 pm

Aangezien ik ook verrast was door de prijs heb ik nog eens gecheckt of het om de Stainless Steel versie ging. Maw Ja de RVS.

Overigens is RVS geen garantie voor een eeuwig leven.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » wo sep 08, 2010 6:04 pm

Misschien geen eeuwig leven maar je snapt wel wat ik bedoel. :wink:

Uhm, dan lijkt het mij verstandig mijn aanbieder te mailen dat het niet door gaat en verder te gaan bij jouw niet?
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

MG TF 135

Flying Dutchman
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    WoonplaatsCOLON Sibculo

door LEBLAR » wo sep 08, 2010 6:14 pm

Ook maar even kijken hoeveel gegadigden er zijn. heb ik maar even een nieuw topic voor gestart.
    Als we in de buurt van de 10 komen neem ik er 10 mee die ik dan later verkoop. Dat kan ik wel via mijn bedrijf doen al moet er dan wel winst gemaakt worden.
    Ronald Leblanc
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » wo sep 08, 2010 6:27 pm

Top :thumbsup:

MG TF 135

Flying Dutchman
  • Sigrid
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 103
    GeregistreerdCOLON za jun 17, 2006 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerken

door Sigrid » wo sep 08, 2010 9:21 pm

hoe bedoel je dat rvs geen eeuwig leven als koelbuizen heeft?
    Dat is toch inert aan koelmiddel dus....
    een mga een bgt.....mgfle75
    Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » wo sep 08, 2010 9:41 pm

Sigrid schreefColonhoe bedoel je dat rvs geen eeuwig leven als koelbuizen heeft?
    Dat is toch inert aan koelmiddel dus....

Dat is heel eenvoudig: Roestvrijstaal bestaat niet, je mag hooguit spreken van roestvast. Belangrijkste element waar RVS niet tegen kan (in meer of mindere mate naar gelang de exacte samenstelling van het RVS) is chloor. Beter te omschrijven als het CL- uit NaCL. oftewel zout.......

De manier om RVS kapot te krijgen is zout. Vooral met een beetje verwarming erbij (warm koelwater) en de gaten vallen erin.......

Alternatieven: Aluminium (die zijn er ook) Tja dat kan weer niet tegen andere elementen, bovendien is Alu wat kwestbaarder en duurder om te maken.

Gewoon dunwandig langsnaadgelast staal. Ongetwijfeld de goedkoopste van alle drie de mogelijkheden, maar tegelijkertijd het minst roestvast en standaard geleverd. Levensduur is sterk afhankelijk van de gebruiksomstandigheden maar altijd wel meerdere jaren. (de corrosie van het koelwater is verwaarloosbaar, in dat water zit amper zuurstof na een paar jaartjes gebruik)

Bij gebruik buiten de winterperiode dat er gestrooid wordt is RVS waarschijnlijk de beste oplossing.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Sigrid
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 103
    GeregistreerdCOLON za jun 17, 2006 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerken

door Sigrid » do sep 09, 2010 12:24 am

als dat type 304 is, die kan goed teegn corrosief zout.
    Als het echter ferrietisch staal is dat ze gebruiken.... dat heeft de looks van rvs maar niet de kwaliteiten. De goedkope"rvs" uitlaten zijn hier ook van gemaakt en gaan na enige tijd idd roesten.
    kleine test voor diegene met de rvs coolant pipes, hou er eens een magneet tegen....
    niettegenstaande ik ze ook ga plaatsen maar vraag me dan toch af van welk materiaal ze gemaakt zijn.
    een mga een bgt.....mgfle75
    Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017

door Kasper » do sep 09, 2010 7:39 am

Sigrid schreefColonals dat type 304 is, die kan goed teegn corrosief zout.
    Als het echter ferrietisch staal is dat ze gebruiken.... dat heeft de looks van rvs maar niet de kwaliteiten. De goedkope"rvs" uitlaten zijn hier ook van gemaakt en gaan na enige tijd idd roesten.
    kleine test voor diegene met de rvs coolant pipes, hou er eens een magneet tegen....
    niettegenstaande ik ze ook ga plaatsen maar vraag me dan toch af van welk materiaal ze gemaakt zijn.

Ga er maar gerust van uit dat dit een 304 soort is, Ferritisch is in zulke maatvoeringen niet gangbaar. 304 noem ik niets meer of minder dan "pisbakken" RVS, in dunwandige buizen is het een basiskwaliteit (en hoe is het dan verwekrkt)

Maar de truc met de magneet: die werkt!
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » do sep 09, 2010 7:52 am

alu onderbuizen worden toch ook geleverd? ik heb ze dacht ik op Silverstone zien staan?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017

door Kasper » do sep 09, 2010 8:06 am

Bruce schreefColonalu onderbuizen worden toch ook geleverd? ik heb ze dacht ik op Silverstone zien staan?

Voor zover ik weet wel ja.

Mijn kritische opmerkingen tegenover RVS moet je overigens niet anders lezen dan dat alles kapot kan gaan. RVS hoort daar ook bij. In vele toepassingen beroepshalve zie ik de beperkingen van RVS maar al te vaak. Verkeerde keuzes, veelal geleid door het budget, zijn snel gemaakt.

Mocht ik zelf kunnen kiezen voor de koelleidingen (met onbeperkt budget). Dan koos ik een Titaansoort grade II. :wink: :weegt veel minder, kan tegen chloride's, is duurzaam. Helaas, deze zijn niet te verkrijgen.......

Dus waarom bij gebruik van een F in de zomer niet gewoon voor de OEM buizen kiezen? Die van mij zitten er ook inmiddels 8 jaar onder en zijn nog steeds OK.
  • .:bert:.
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 611
    GeregistreerdCOLON wo maart 14, 2007 8:42 pm
    WoonplaatsCOLON Halen

door .:bert:. » do sep 09, 2010 11:04 am

Bij de mijne zitten er na 14 jaar nog altijd de originele buizen onder, zonder problemen. Mij zorgen maken doe ik dus niet.

Maar als er zich een mooi kansje aanbied, zoals nu, spring ik even mee op de wagen. Kwestie van een paar dingetjes op stock te hebben.
    MGF'96

52" TTB, Donkere Cup's, Good-Year Eagle F1 GS-D3, Miltek, Witte Pinkers, Lowering Pins, Washers.
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

door ttdesign6 » do sep 09, 2010 11:20 am

Ik had het niet anders kunnen zeggen. Same here

MG TF 135

Flying Dutchman
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    WoonplaatsCOLON Sibculo

door LEBLAR » do sep 09, 2010 11:23 am

Klopt helemaal Kasper. Voor mij is de reden om voor RVS te gaan beschadiging. In het koelmiddel zitten anti-corrosie dopes. Van binnen uit roesten de pijpen niet zo snel door. Aan de buitenkant, zolang de lak onbeschadigt blijft ook niet. Maar ja een keer ongelukkig over een steen oid en daar ga je.
    Overigens zitten de pijpen al 14 jaar onder mijn F en die zien er nog best goed uit.

Het nadeel van Alu vindt ik dat het een zeer onedel metaal is. Met als gevolg spanningen tussen bv RVS en Alu of Zink en Alu. Onder invloed van zout wordt dat nog veel erger.

Verder wat betreft RVS. I'll take my chances. Mijn brievenbus is van pisbakken RVS en hangt op 1 meter van een provinciale weg waar in de winter royaal met zout wordt gestrooid. Na 8 jaar zit daar nog geen vlekje roest op.
    Ronald Leblanc
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » do sep 09, 2010 5:47 pm

Als pisbakken staal slecht was, had je gegarandeerd altijd natte schoenen ! :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    WoonplaatsCOLON Sibculo

door LEBLAR » do sep 09, 2010 6:21 pm

:D :D :D :D
    Ronald Leblanc