BUTTON_POST_REPLY 199 berichten
Rotor kabel kapot!
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door Carl » vr feb 11, 2011 1:26 pm

    ttdesign6 schreefColonAlles is gloedje nieuwe, dus:

    - Bougies
    - Bougiekabels
    - Rotor
    - Verdeelkap
    - Bobine

    ow..
    Misschien toch eens onderaan kijken waar je het ziet of hoort vonken en experimenteren met de kabelweg. Misschien zitten je kabels ergens gekneld?

    Vonkt het op ritme van 1 cilinder of op ritme van elke ontsteking? Op die manier kun je uitsluiten dat het probleem van een verbinding tussen spoel en verdeler zit of tussen verdeler en bougies.
    Wees wel voorzichtig met het aanraken van de kabels als de motor draait want je kan er een erg nare tik van krijgen, zeker in jouw geval als er ergens een fout zit. Ik denk dat uitlezen met de T4 enkel bevestigd wat je al weet, namelijk dat er ergens een ontstekingsprobleem is. Welk probleem zal je helaas moeten uitzoeken. Feit dat het warmtegerelateerd is is tamelijk bizar.
    Wat een factor kan zijn is :
    - lager toerental bij warme motor op nullast dan koude motor
    - andere timing van de ecu.
    nu lijkt me timing niet echt een probleem, en het toerental ook niet, dus moeten we misschien naar andere dingen zoeken die verband kunnen houden.
    Het eerste dat me te binnen schiet bij een verschil in toestand tussen koude motor en iets warmere motor is de laadstroom van de alternator en een mogelijks iets hogere batterijspanning na een poosje draaien.
    Test hierbij kan zijn of het verschil maakt dat je lichten branden of niet.
    Ik weet het, het klinkt vergezocht, maar we moeten wel toegeven dat je ook al wel een eind op de weg zit qua foutzoeken en het lijstje met gangbare problemen loopt stilaan teneinde.
    Misschien toch nog een laatste gangbare : heb je de juiste kabels gekocht?
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door ttdesign6 » vr feb 11, 2011 1:34 pm

    Ik geloof dat het tikken wel gelijk op gaat met alle cilinders en niet met eentje apart. Ver gezochte problemen kunnen daarbij ook hét probleem zijn dus ik wil alles testen.

    Ik ga zsm de bobine kabel eens even omwisselen en kijken of hij helemaal goed zit. (dit vermoed ik wel want hij is via de zelfde weg aangesloten als de oude).

    De kabels, moeten wel juist zijn. Ik heb tenslotte de eerste paar weken nergens last van gehad. Even een linkje:

    http://elise-shop.nl/bougiekabel-oe-set ... p-493.html

    Gewoon de standaard 120pk.

    Tenslotte: De stekker die op de bobine zit, kan hier nog wat mee zijn?

    In ieder geval bedankt voor het mee denken, dat is waar dit forum zo gruwelijk in uitblinkt!
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door Carl » vr feb 11, 2011 1:42 pm

    ttdesign6 schreefColonTenslotte: De stekker die op de bobine zit, kan hier nog wat mee zijn?

    Niet diep genoeg aangesloten bvb? of speling ?
    PS : meedenken is net wat het leuk maakt hier !
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door ttdesign6 » vr feb 11, 2011 1:46 pm

    De stekker heeft inderdaad een beetje speling. Ik kan hem echt minimaal een beetje heen en weer schuiven. Ik zie zo niet dat hij ergens in vast klikt of zo. (als dit de bedoeling zou zijn).

    Maar nogmaals dit is echt maar een heel klein beetje.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door schrokke » vr feb 11, 2011 9:56 pm

    Hoogspannings onderdelen begeven het dikwijls in warme toestand om dan eens ze afgekoeld zijn terug perfect te werken. En dat lijkt bij u toch wel het geval, er blijven vonkjes komen alleen geraken ze niet tot bij de bougie.

    Ofwel onderbreekt de centrale hoogspanningskabel of de rotor of verdeelkap spert ahw de stroom.
    Als je het heel ver wil gaan zoeken zou het kunnen dat bij warme motor de rotorvinger geen contact meer heeft met het contact in de verdeelkap omdat het ontsteektijdstip te ver naar voor is geschoven. Maar dat is wel heel ver gezocht. En in dat geval denk ik dan eerder aan een verkeerd gemonteerde rotor.
    Wat je ook eens zou moeten proberen is de isolatiemof van de hoogspanningskabel achteruit schuiven, dan de kabel op de bobine aansluiten en dan de mof terug op zijn plaats schuiven. Je kan evt wat handzeep gebruiken om het schuiven van de mof te vergemakkelijken.
    Op deze manier weet je zeker dat de kabel degelijk is aangesloten

    Dat beetje speling op de stekker is normaal, als hij "geklikt" heeft bij het monteren is het goed.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • spattex
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 32
    GeregistreerdCOLON zo aug 08, 2010 11:36 am
    WoonplaatsCOLON Eindhoven, Nederland

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door spattex » vr feb 11, 2011 10:28 pm

    Als ik de problemen zo op een rijtje zet, ontsteking problemen bij warme motor of vochtig weer.
    En bij het afkoelen van de motor, deze weer redelijk loopt.

    Dit zou zeer waarschijnlijk je BDP-sensor kunnen zijn.
    Een bekend probleem van deze sensor is dat als ze defect zijn, er meestal problemen ontstaan met warme motor met afslaan tot gevolg en niet meer starten, wacht een kwartier tot een half uurtje en de motor start probleemloos.

    Groet John
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door ttdesign6 » vr feb 11, 2011 10:50 pm

    - Ik wissel morgen de kabel van de bobine eens om met de oude, om te testen. Deze gaf geen problemen.

    - Hoe is het mogelijk dat de rotor verkeerd gemonteerd wordt? Als deze er maar op één manier op past en dan met een boutje vast zit. Te strak aangedraaid bijv. ?

    - De BDP-sensor, waar zit deze?

    Bedankt!
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • spattex
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 32
    GeregistreerdCOLON zo aug 08, 2010 11:36 am
    WoonplaatsCOLON Eindhoven, Nederland

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door spattex » vr feb 11, 2011 10:58 pm

    ttdesign6 schreefColon-

    - De BDP-sensor, waar zit deze?

    Bedankt!



    De sensor is in dit draadje al een keer besproken geweest BDP of krukas sensor, daar werd ook aangegeven waar deze zit.

    Tom je problemen met je auto kunnen uit meerdere gebreken ontstaan zijn, waardoor je nu door de bomen het bos niet meer ziet. (houd vol!!).

    Ik kan het weten met m'n waterschade Fiat Stilo Abarth, deze loopt toch al weer 4 jaar probleemloos en barst van de electronica.

    groetjes John
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door Rob » vr feb 11, 2011 11:00 pm

    Man that sucks :evil:
    Heb je ook de kabel naar de bobine vervangen, kijk hem eens na, check de mantel. Probeer de auto eens te starten in het donker en kijk of je vonkjes ziet overspringen naar het blok of het chassis m.n. in de buurt van de bobine.

    succes, ik leef met je mee.
  • spattex
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 32
    GeregistreerdCOLON zo aug 08, 2010 11:36 am
    WoonplaatsCOLON Eindhoven, Nederland

    Re: F start alweeeeer niet...accu plat?

    door spattex » vr feb 11, 2011 11:00 pm

    schrokke schreefColon
    ttdesign6 schreefColonEn waar zit de krukas sensor precies?


    Links van de inlaatmanifold, dicht tegen de versnellingsbak.



    Ik heb het even voor je opgezocht in dit draadje.
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door ttdesign6 » vr feb 11, 2011 11:01 pm

    Aah oke bedankt. Natuurlijk komen we er wel weer boven op, als ik dit niet verdragen kan, kan ik beter nooit meer een auto kopen :wink:
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • spattex
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 32
    GeregistreerdCOLON zo aug 08, 2010 11:36 am
    WoonplaatsCOLON Eindhoven, Nederland

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door spattex » vr feb 11, 2011 11:10 pm

    ttdesign6 schreefColonAah oke bedankt. Natuurlijk komen we er wel weer boven op, als ik dit niet verdragen kan, kan ik beter nooit meer een auto kopen :wink:



    Ik denk dat je echt je aandacht naar de BDP-sensor moet verleggen.

    De sensor is niet duur en kan je redelijk snel vervangen.
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door ttdesign6 » vr feb 11, 2011 11:13 pm

    En ook enig idee waar deze te koop is? Is dat bij Heuts of zo? Ik zie hem op elise-shop zo niet staan.


    Feit blijft dan wel nog steeds dat (misschien dit ding) kortsluiting maakt....althans dit geluid komt er van bij het rooster vandaan. En aangezien het vorige week zo vinkte bij de bobine vind ik dit nog steeds erg verdacht.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door ovi » vr feb 11, 2011 11:49 pm

    Verdorie kerel dat is klote! :-s
    Dikke miserie altijd zo'n dingen en ik heb juist hetzelfde voorgehad met mijn Tiger die vanaf 5.000 tr begon in te houden. Ook alles zitten afzoeken en uiteindelijk bleek de polie v/d krukas los te staan waardoor deze op zijn spie was beginnen uitslijten en hierdoor was de voorontsteking ontregeld! :?
    Ik ben met die van mij uiteindelijk naar een vermogen testbank gegaan en we hebben echt bijna de ganse auto uit elkaar gehaald voor we het gevonden hadden maar de volhouder wint! :thumbsup:

    Aangezien je duidelijk vonken hoort moet het toch iets met de ontsteking te maken hebben maar dat is ondertussen allemaal vervangen? :x
    Zeker de auto eens in een donkere garage zetten en toch eens kijken van waar het komt zou ik zeggen.
    Die krukas sensor vonkt niet als hij stuk is dus ik denk niet dat je daar vuurwerk gaat zien!
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Bobine vervangen, maar nog niks opgelost

    door ttdesign6 » vr feb 11, 2011 11:55 pm

    De hoedenplank is ook uit de auto en het motor deksel zit maar met 3 boutjes vast op het moment dus ook daar zal ik in het donker kijken.

    Als het weer nu eens mee zat.... :|
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
BUTTON_POST_REPLY 199 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten