Stuur scheef
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di maart 23, 2010 9:11 am

    TREKT hij naar rechts als je je stuur los laat of STAAT je stuur gewoon scheef als je rechtdoor aan het rijden bent ?

    Als hij 1 kant op trekt kan je ook nog proberen je banden links en rechts te wisselen omdat het in het profiel kan zitten. Check natuurlijk ook je bandenspanning en of er geen rem aanloopt.

    Als je de stuurbekrachtiging wilt uitsluiten krik je je wagen aan 2 kanten vooraan op zodat je wielen vrij hangen en start je je wagen. Stuurt de wagen nu uit zichzelf naar 1 kant is het de bekrachtiging.
    Als beiden het probleem niet is én je heb vertrouwen in het uitlijnstation kan er alleen nog maar iets versleten/krom zijn en zul je er een expert naar moeten laten kijken.
    Building >200BHP K-series
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

    door videomike » di maart 23, 2010 9:18 am

    Ok ik ga het even checken.

    Ik heb ook mijn uitlijningsrapport gepost. Mijn rechter achterwiel staat iets scheef t.o.v. de rest van de wielen. maar dit is niet te verstellen ( volgens mij het camber)

    Hoe groot is de invloed hiervan? kan dit het probleem zijn? ( zie rapport vorige pagina)
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di maart 23, 2010 9:53 am

    Dat verschil in hoek kan ook komen door een verschil in hoogte van de wagen links t.o.v. rechts.
    Building >200BHP K-series
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » di maart 23, 2010 10:12 am

    Sander schreefColonDat verschil in hoek kan ook komen door een verschil in hoogte van de wagen links t.o.v. rechts.


    :oops: Ik heb zijn F op hoogte gezet, maar ik weet zeker dat we dat precies gelijk hebben gedaan. Eerst een tijdje laten staan, oppompen, eromheen lopen en iedere hoek inveren nogmaals controleren, nogmaals indrukken... Dan moet hij sinds dien aan een kant zijn gezakt.

    Mike meet de hoogte eens op..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di maart 23, 2010 10:22 am

    Van een klein verschil gaat hij niet 1 kant op trekken hoor.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di maart 23, 2010 10:43 am

    - Aan de uitlijning zal het niet liggen daar deze gewoon bijna goed is. Als hij uit de veren was getrokken, was dat absoluut niet te voelen achteraf. Done that before...
    - epas, kan een mogelijk probleem zijn, maar niet het probleem dat je nu ervaart IMO
    - Persoonlijk denk ik gewoon aan wat slecht afgesleten banden (of druk verschil). Verleg je banden gewoon eens en als het probleem dan weg is, weet je het, maar check eerst bandenspanning
    Ook een slecht uitgebalanceerd wiel kan rare kuren vertonen, maar dan hebben we het meestal wel over trillingen in het stuur (wiel vooraan) of een gedaver van de hele wagen (wiel achteraan).

    Mijn advies dus, eerst banden-slijtage /spanning checken, dan verder kijken.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

    door videomike » di maart 23, 2010 12:35 pm

    Ik heb wel het gevoel alsof ik een lichte trilling voel achter in de auto.
    achterbanden zijn nieuw, voorbanden zijn nog wel ok, uiteraard wel met enige afslijting naar binnen, maar die is nagenoem gelijk aan beide kanten.

    Hmmm,,,
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di maart 23, 2010 1:03 pm

    Wat voor banden heb je voor en wat voor banden achter ? Lijkt een gevalletje verkeerde mix.
    Building >200BHP K-series
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

    door videomike » di maart 23, 2010 1:13 pm

    zelfde merk.
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di maart 23, 2010 1:39 pm

    Zelfde type ?
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » di maart 23, 2010 1:55 pm

    En welke maat?
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • videomike
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 907
    GeregistreerdCOLON wo jan 03, 2007 7:07 pm
    WoonplaatsCOLON Meppel

    door videomike » di maart 23, 2010 2:13 pm

    Zelfde type en zelfde maat rondom 215
    Dit heb ik echter altijd gehad! rondom zelfde maat.
    Maar nooit dit probleem.

    Als ik rem zonder handen aan het stuur trekt hij ook niet naar een kant.
    het is alleen als ik rijd dat ik het stuur iets naar links moet houden. Houd ik het stuur helemaal recht. dan ga ik wel echt naar rechts.

    :S
    Zwarte MG F LE75 Mark 2 uit 99' 206DK, Beige leer 1e Mod: 52 mm ttb+K&N 57i kit. Zwarte tf 160 velgen, KH splitter, RVS uitlaat
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di maart 23, 2010 2:15 pm

    dan bekrachtiging controleren en banden wisselen voor-achter en als dat niet helpt ook rechts-links.

    (Ik snap dat je een richting hebt op de band maar of even te testen is dat geen probleem.)
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » di maart 23, 2010 11:56 pm

    videomike schreefColonen voor het uitlijnen deed hij het ook, Daarom liet ik hem uitlijnen, want daar lag het probleem volgens hun.


    test:
    - krik de auto met beide wielen vooraan van de grond op een veilige en verantwoorde manier.
    - zet je stuur perfect recht
    - controleer 2 keer of je handrem goed opstaat en de wagen in neutraal staat.
    - start de motor zonder het stuur aan te raken
    -kijk of de wielen perfect recht blijven staan.

    bewegen de wielen en het stuur dan moet de EPAS bijgeregeld worden
    blijven de wielen perfect staan dan is er iets anders:

    indien de wegligging van de auto ook nog miserabel is bij optrekken/afremmen dan is er mogelijks iets mis met de lagers achteraan. Je kan dat controleren door de wagen met de wielen van de grond te trekken en te controleren op speling.
    Op het rapport van de uitlijning kan je zien dat de stuwhoek 0° is, dus dat betekend dat de wagen rechtdoor moet rijden als je je stuur loslaat.
    Eenlaatste mogelijkheid is dat er een rem ernstig aanloopt/blijft hangen. Je kan dat controleren door een eindje te rijden en flink wat te remmen en daarna de temperauur van de wielen te voelen. Vooraan zou links en rechts gelijk moeten zijn, net zoals achteraan ook links en rechts gelijk moeten zijn.Het is perfect normaal dat vooraan warmer is dan achteraan.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » do maart 25, 2010 1:52 pm

    Ik zie op uw uitlijn rapport een groot verschil in wielvlucht links tov rechts.
    Dit zowel vooraan als achteraan. Als ik dit zo zie, zou ik meteen zeggen dat deze auto naar rechts zou trekken. Maw laat je het stuur los, dan zal het onmiddelijk een streepje naar rechts draaien en de auto naar rechts rijden. Zelfde fenomeen als een ontregelde EPAS, maar in dit geval veroorzaakt door die te negatieve wielvlucht links.
    Maar dit is blijkbaar niet uw probleem, wat mij eigenaardig blijkt.
    Zoals u het nu uitlegt: stuur los laten>auto rijdt rechtdoor, doch stuur staat een beetje naar links, is dat duidelijk een onjuist gecentreerd stuurhuis fenomeen. En dat lijkt mij ook logisch, want door het wielvlucht verschil kunnen de spoorstang lengte verhoudingen nooit juist zijn. Centreren is zeer gemakkelijk zelft te doen. De methode hangt af van de wielgeometrie, ik zal eerst eens op mijn F kijken en dan uitleggen wat je moet doen om het stuur terug in de rechtdoor positie te krijgen.

    Weet echter wel dat eens je nieuwe voorbanden gaat plaatsen de auto waarschijnlijk wel naar rechts zal gaan trekken, want de voorband slijtage lijkt mij nu de reden waarom hij dit nu niet doet.

    De wielvlucht afwijking achteraan zal niet veel invloed hebben op het rijgedrag, maar zal wel voor hogere slijtage van deze band zorgen. Deze zal sneller scheef afslijten.

    Deze wielvlucht afwijking kan best veroorzaakt zijn door een verschil in rijhoogte. Is deze echter OK, dan kun je best de draagarm rubbers eens vervangen en de draagarmen eens deftig inspecteren op evt vervorming.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten