Kasper schreefColonOm milieu-redenen (geluid) hebben vele sportwagens een uitlaat waarin een deel van de openingen dichtgeknepen worden met een klep. Dat is bij een TF ook het geval.
Boven de 3.500 toeren of zo gaat de klep open. Hiermee voldoet de auto perfect aan de gestelde geluidseisen waarbij de motor in de vastomlijnde test cyclus zo weinig belast wordt dat het toerental nooit boven die grens hoeft te komen.
Met een aftermarket uitlaat kan het best zo zijn dat er rook uit een uitlaatpijp komt, bv de TT heeft niet eens een aansluiting op de rechter pijp.
Weet je zeker dat dit voor geluidseisen is?
Bij mijn weten word zo'n klep toegepast om het koppel op lagere toeren te verbeteren.




