Hitte probleem, welk probleem ?
Wil je een mooie sound, of wil je een gesloten filter, enfin t'is hier al onnoemelijk dikwijls besproken en t'komt er op neer, dat je in de zomer misschien vanuit stilstand een dipje
zou kunnen hebben, door hetere lucht dan vergeleken met bv. een gesloten goede AFTERMARKET filter. Echter is het
enkel in dat geval dat we een beetje winst hebben vergeleken met een K&N. Dagdagelijks ga je weinig of geen verschil zien. Sterker nog, ik heb helemaal geen last op mijn wagen van een dipje, integendeel, bij mij was het mijn goedkoopste pk/euro mod (k&N+52mm was 14 pk dacht ik). Eens de wagen bolt is er IMO zelfs helemaal geen verschil vergeleken met een
goede aftermarket gesloten filter. Sterker nog, iedereen met een K&N voelt een enorme vooruitgang qua vermogens en dat komt doordat een OEM filter, hetzelfde probleem heeft als een open filter (eigenlijk zelfs nog erger): Warme lucht. Waar denk je immers dat een gesloten OEM filter (MKI, MKII) zijn lucht haalt ? Juist in de engine bay achteraan bevestigd met ty-raps en soms ook nog één extra vooraan in de engine bay (cfr. o.a. MKII). De originele aanzuig hangt mijns inziens zelfs slechter dan een K&N qua warmte (net boven uitlaat bv.). Een K&N hangt dan wel boven in de engine bay, maar krijgt bij de minste rijbeweging frisse lucht via de aanzuigbuizen. Dat kan niet worden gezegd van een OEM filter. Daarenboven is de filter opzich natuurlijk vele malen superieurder dan een katoenen OEM exemplaar.
Een Gesloten Green twister, kan dan misschien het dip probleem in warme dagen minder hebben (alhoewel, nooit bewezen dat deze beter is, we vermoeden het alleen), de sound van de K&N moet je in dat geval wel degelijk missen en net voor die sound doet ierdereen het in eerste instantie. De grijns op je gezicht wanneer het gas helemaal wordt ingeduwt, telkens weer is immers onbetaalbaar. 160 euro is in dat geval peanuts.
Wat de 52 MM betreft, via de Lotus Elise shop, is hij heel goedkoop, of check E-bay. Een 65mm is een Opel gasklephuis en levert niks extra op t.o.v. een 52mm, integendeel zelfs.