Afkeur TUV
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma okt 26, 2009 9:44 am

    Nem58 schreefColonUitlaat systeem is van voor tot achter helemaal vernieuwd.


    Ja akkoord, maar ik dacht eerder aan misschien ergens een lekkende aansluiting.
    Hoeveel CO2 had je eigenlijk? Of toevallig geen print out gekregen over de 4-gas test?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » ma okt 26, 2009 11:39 am

    Sorry gaat inderdaad om CO.

    Uitstoot mag zijn 0.30 bij 2800toeren. Mijn waarde is 5.190.
    Uitstoot mag zijn 0.40 bij 950toeren. Mijn waarde is 2.450

    Waarde bij Lambda mag zijn 1.02 die van mij is 0.872. Ook deze waarde is niet in orde.


    Ik vermoed dat de kat niet werkt. Maar deze is nieuw?! Anders Lambda sensor die kapot is.

    Hoe kan ik controleren of de uitlaat dicht is? Ik heb de uitlaat dicht gehouden maar hoor geen lucht ontsnappen....
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » ma okt 26, 2009 12:21 pm

    Wow dat zijn heel serieuze waarden. Die van mij had 0.7 bij 2800 rpm en daar zat een kat zonder binnenwerk onder(!) Na montage van een goede kat zat de waarde op 0.0. Dit met open (ook nog sterk vervuild) luchtfilter.
    Vorig jaar hebben ze de lambda sonde vervangen maar helaas heb ik daar verder geen gegevens van.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma okt 26, 2009 12:39 pm

    Als er niet genoeg O2 in je verbrand mengsel aanwezig is kan de kat de te hoge CO ook niet oplossen. Ik zou eens kijken of IAT en MAP en koelwater sensoren nog goed zijn. Ook kan je eens (laten) kijken of je brandstofdruk nog in orde is (2,9 tot 3,1 bar)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor
    An output voltage of 0.8 V (800 mV) DC represents a "rich mixture", one which is high in unburned fuel and low in remaining oxygen.


    Een lambda sonde is kapot als deze iets aangeeft wat niet overeen komt met de werkelijkheid. Die van jou geeft aan wat er ook aan de hand lijkt te zijn, je wagen loopt te rijk.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma okt 26, 2009 2:14 pm

    Tukker schreefColon
    Kasper schreefColonBij mijn laatste APK kreeg ik de indruk dat men met de laatste aanpassingen in de APK regels niet meer zozeer op de lichtopbrengst ..


    Met de laatste regels is alleen het lichtbeeld van belang en niet de opbrengst, hij mag dus gewoon dof zijn. :)



    Met een doffe spiegel krijg je dan ook geen mooi (scherp) lichtbeeld !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » ma okt 26, 2009 4:25 pm

    Sander schreefColonAls er niet genoeg O2 in je verbrand mengsel aanwezig is kan de kat de te hoge CO ook niet oplossen. Ik zou eens kijken of IAT en MAP en koelwater sensoren nog goed zijn. Ook kan je eens (laten) kijken of je brandstofdruk nog in orde is (2,9 tot 3,1 bar)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor
    An output voltage of 0.8 V (800 mV) DC represents a "rich mixture", one which is high in unburned fuel and low in remaining oxygen.


    Een lambda sonde is kapot als deze iets aangeeft wat niet overeen komt met de werkelijkheid. Die van jou geeft aan wat er ook aan de hand lijkt te zijn, je wagen loopt te rijk.


    Bedankt voor de tips. Ik ga ermee aan de slag. Ondertussen sta ik open voor meer mogelijke oplossingen.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma okt 26, 2009 8:03 pm

    heb je verder geen info ivm O2, HC, CO2 ?
    momenteel kan je stellen dat de motor veel te rijk staat, normaal voor de kat heb tussen 0,5 à 1%. Bij u is dat zeer hoog, dat dit enkel veroorzaakt word door een slecht werkende lambdasonde valt te betwijfelen.
    Heb je ook verder nergens last mee?

    Ik wil toch even opmerken dat de lambdawaarde die de 4 gastester opgeeft geen verband heeft met de sensorsspanning.
    Het is gewoon het luchtoverschot gemeten en berekend door de tester. Bij lambda=1 is de sensorspanning 0,5V.
    Ook gebruikt de cat vooral NOx om CO en HC om te zetten.

    De beste methode om de lambdasensor te controleren is door er een osciloscoop aan te hangen(of T4?) in combinatie met een uitlaatgastester.
    Alleen dan kun je degelijk zien of de sensor te traag is geworden of afwijkt van de werkelijkheid.

    Nakijken of de uitlaat lekdicht is doe je best bij draaiende motor en dan horen/voelen of er ergens uitlaatgas ontsnapt. In uw geval is lekkage VOOR de sensor de enige mogelijke oorzaak, als er daar geen lekkage is dan staat de uitlaat buiten verdenking IMO.

    Andere mogelijke oorzaken:
    Signaaldraad lambdasensor ligt aan massa
    Slecht verstuiverbeeld of lekkende verstuiver
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma okt 26, 2009 9:44 pm

    Goede opmerking ! Ik ging er vanuit dat de spanning van de sensor was gemeten....
    Building >200BHP K-series
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » ma okt 26, 2009 10:01 pm

    Ik heb volgens mij meer waardes. Zalhier morgen naar kijken want de papiere. Liggen nog op kantoor. De gegeven tips ga ik morgen testen op het werk.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » di nov 10, 2009 9:03 pm

    In het kader van "de auto moet toch door de tuv" heb ik mijn F vandaag iets origineler gemaakt dan dat hij was:

    - 52 ttb is vervangen door originele gasklep (thnx Rick!)
    - Daytona ligt weer in de garage (pff wat saai is het optrekken nu!)
    - K&N57i mag even een paar daagjes op zolder liggen ( wat een werk het origineel terugzetten.... en wat een serene rust heerst er nu in de auto!)

    Tja, nu zaterdag de auto uit laten lezen en hopen dat de lambda en de kat gewoon functioneren.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • Avatar gebruiker
    Kevin
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1402
    GeregistreerdCOLON zo feb 01, 2009 3:35 pm
    WoonplaatsCOLON Almelo

    door Kevin » di nov 10, 2009 9:04 pm

    Wat een saaie F zo :P
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » vr nov 20, 2009 4:25 pm

    Goed nieuws:

    Mijn auto is door de keuring gekomen. Het volgende heb ik gedaan:

    - auto compleet stock gemaakt
    - flush in de tank om de motor compleet door te spoelen. Uit de T4 meting bleek dat de lambda sensos vervuild was waardoor hij verkeerde waardes kan gaan aangeven.
    - Philips Vision 50%+ lampen gemonteerd waardoor het lichtbeeld net goed genoeg was voor de keuring.

    Ik ben een blij man, de F hoeft kan er weer 2 jaar tegen aan.
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma nov 23, 2009 12:21 pm

    Da's goed om te horen, vooral die Phillips Vision's ga ik onthouden.
    De lambdasensor is dan ook vervangen neem ik aan?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Nem58
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1102
    GeregistreerdCOLON za apr 01, 2006 3:53 pm
    WoonplaatsCOLON Son en Breugel

    door Nem58 » ma nov 23, 2009 12:38 pm

    schrokke schreefColonDa's goed om te horen, vooral die Phillips Vision's ga ik onthouden.
    De lambdasensor is dan ook vervangen neem ik aan?


    Nee, ik heb twee T4 metingen laten doen:

    - Uit de eerste bleek de Lambda vervuild. Hierna heb ik Forté motorflush in mijn benzinetank gegooid. Dit is een soort van motorreiniger

    - Uit de tweede meting blijkt dat de Flush geholpen heeft. De werking van de Lambda wordt nu als ok aangegeven. Niet meer vervuild dus!
    uhm... geen F meer maar een Hyundai Tucson.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » ma nov 23, 2009 1:02 pm

    Nem58 schreefColon
    Hierna heb ik Forté motorflush in mijn benzinetank gegooid. Dit is een soort van motorreiniger


    Dat zal dan toch wel "injection cleaner" geweest zijn, de motorflush is voor bij de motorolie te voegen.

    Ik onderhoud mijn injectiesysteeem door daar regelmatig een injection cleaner bij te doen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten