jantje schreefColonDat het lampje van de alternator niet brandt, wijst er volgens mij op dat de alternator niet stuk is.
Bij mij brandden bijna alle lampjes, BEHALVE dat van de alternator. Dit gewoon omdat de alternator wel stroom leverde. Het lampje wordt immers parralel geschakeld met de stroomkabel naar de batterij. Als de alternator stroom levert, dan zul je dus nooit merken als het niet toekomt aan je batterij. Wel als het niet toekomt aan het lampje..
Jaein, of te wel ja en nee.
Het accu of laadstroom lampje is een vreemde eend in de bijt. Je kunt niet zeggen dat het parralel staat aan de accu en dynamo. Het staat er tussen in. Dus op de + van de accu en op de + van de dynamo. Als beide goed zijn heb je aan beide zijden + en brand het lampje niet. Als je dynamo helemaal niets meer doet brand het lampje. Als de dynamo te weinig spanning levert (spanningsregelaar kaduuk of kortsluiting in de windingen) hoeft het lampje niet te branden. Of het brand flauw (wat Peter al aangaf). Echter zal je accu niet bijladen en uiteindelijk leeg raken totdat niets het meer doet.


