distributieriem 2
  • jmors
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 3
    GeregistreerdCOLON vr apr 18, 2008 1:47 pm
    WoonplaatsCOLON Brussel & Maastricht

    door jmors » do mei 29, 2008 4:02 pm

    Mijn F heeft nu bijna 39.000 km gelopen en volgens mij is de distributieriem nog nooit vervangen. Is het aan te raden om dit toch te laten doen?
    Ik heb een prijsindicatie gekregen van de garage voor EUR 600,00 :roll:
    MG F 1.8i, zwart leer, K&N 57i, 52 mm TTB, witte knipperlichten, momo pook, airco, carkit
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do mei 29, 2008 4:06 pm

    Wat is de leeftijd van je F? Ga er normaal van uit dat de riem normaal gesproken ca 5 jaar mee moet gaan, kun je zelf wel een inschatting maken. Het grootste probleem is dat indien de distributieriem kapot gaat, er enorm veel schade kan ontstaan. (kromme kleppen, kapote zuigers en al wat niet meer...)

    Veelal daarom willen de meesten niet te veel risico lopen en denkt men aan tijdige vervanging.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Jager
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1111
    GeregistreerdCOLON zo mei 21, 2006 1:44 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn
    CONTACTCOLON

    door Jager » do mei 29, 2008 4:31 pm

    DannyVVC schreefColonDat word wel aangeraden aangezien ze toch alles open hebben liggen, dan hoef je het later niet nog een keer te doen.....


    Maar gaat die waterpomp snel stuk dan. Ik kan mij voorstellen dat bij 150.000 km het een keer tijd wordt maar bij 65000 km?
    MGF MKII High-Tech, 1.8 120 PK.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do mei 29, 2008 4:39 pm

    Een waterpomp is een raar ding. Probleem van dit stukje verplaatstechniek concentreert zich in een automotor op de afdichting, immers er moet een as doorgevoerd worden die de waaier laat ronddraaien. welnu de afdichting van de waaier is eigenlijk altijd de bron van het probleem.

    Voor een lange levensduur moet deze regelmatig gebruikt worden, dagdagelijks hoeft niet maar toch zeker wel iedere paar weken. Dus als je de auto een lange tijd niet gebruikt hebt, bestaat het risico dat er een plasje koelvloeistof onder de motor komt te staan door lekkage op deze afdichting.
    Velen van ons gebruiken de F niet op een dagelijkse basis, die van mij kan tijdens vorst en ontij soms maanden niet buiten komen. Ik laat zeker de waterpomp met de distributieriem mee vervangen.

    Zeker daar waar pomphuizen en motoren van Aluminium zijn, schijnt het verschil erger te zijn dan met een gietijzeren blok. (verschil in uitzettingscoëfficiënt.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • jmors
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 3
    GeregistreerdCOLON vr apr 18, 2008 1:47 pm
    WoonplaatsCOLON Brussel & Maastricht

    door jmors » do mei 29, 2008 4:46 pm

    De mijne is van '99 dus het is toch een wijs idee om de riem te laten vervangen.
    MG F 1.8i, zwart leer, K&N 57i, 52 mm TTB, witte knipperlichten, momo pook, airco, carkit
  • Avatar gebruiker
    Jager
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1111
    GeregistreerdCOLON zo mei 21, 2006 1:44 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn
    CONTACTCOLON

    door Jager » do mei 29, 2008 4:50 pm

    DannyVVC schreefColonDat word wel aangeraden aangezien ze toch alles open hebben liggen, dan hoef je het later niet nog een keer te doen.....


    Waar laat jij het doen. Harderwijk - Apeldoorn is niet ver uit elkaar.
    MGF MKII High-Tech, 1.8 120 PK.
  • DannyVVC
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 296
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 9:32 am
    WoonplaatsCOLON Harderwijk
    CONTACTCOLON

    door DannyVVC » vr mei 30, 2008 2:08 am

    Bij een kennis van me, die is al 25 jaar monteur en heeft een klein eigen bedrijfje.... Maar als het alleen gaat om ditr. riem vervangen is dat relatief simpel zelf te doen ( mits je er iets verstand van hebt ) Ik kan wel voor je vragen of hij ook die van jou wil doen... ( mijne mankeert veeeeeeeeeeeeeeeeeel meer aan :'( )
    Wishlist:
    alu 52mm TB, Respray

    Done: Hardtop, witte pinkers, KH-splitter, 75th ann velgen, black lexus taillights, K&N, Exhaust
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » vr mei 30, 2008 3:04 am

    @jmors

    Als je geen bewijs hebt dat het al eerder is gedaan zou ik zo snel mogelijk nieuwe laten plaatsen.

    Voor distributieriemen geldt een aantal kilometers of een aantal jaar.

    En 9 jaar is knap ver over de limiet die ooit door MG is gesteld
  • Avatar gebruiker
    Jager
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1111
    GeregistreerdCOLON zo mei 21, 2006 1:44 pm
    WoonplaatsCOLON Apeldoorn
    CONTACTCOLON

    door Jager » vr mei 30, 2008 10:01 am

    DannyVVC schreefColonBij een kennis van me, die is al 25 jaar monteur en heeft een klein eigen bedrijfje.... Maar als het alleen gaat om ditr. riem vervangen is dat relatief simpel zelf te doen ( mits je er iets verstand van hebt ) Ik kan wel voor je vragen of hij ook die van jou wil doen... ( mijne mankeert veeeeeeeeeeeeeeeeeel meer aan :'( )


    Ik ga denk ik naar Autobedrijf Nijendijk Zutphen. Ik laat dan gelijk alles doen. Een beurt, APK en de distributieriem.
    MGF MKII High-Tech, 1.8 120 PK.
  • jmors
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 3
    GeregistreerdCOLON vr apr 18, 2008 1:47 pm
    WoonplaatsCOLON Brussel & Maastricht

    CLT-K16 Rover Group Camshaft Locking Tool

    door jmors » za mei 31, 2008 9:59 pm

    Ik wil mijn distributieriem zo snel mogelijk laten vervangen door een bevriende automonteur.

    Ik vraag me echter af of deze camshaft locking tool (CLT-K16) ook geschikt is om te gebruiken bij het vervangen van de distributieriem van mijn F 1.8 mpi (1999).
    MG F 1.8i, zwart leer, K&N 57i, 52 mm TTB, witte knipperlichten, momo pook, airco, carkit
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » zo jun 01, 2008 12:34 am

    Zonder gaat ook hoor maar het is gemakkelijker met. 8)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » zo jun 01, 2008 12:48 am

    Jager schreefColonIk ga denk ik naar Autobedrijf Nijendijk Zutphen. Ik laat dan gelijk alles doen. Een beurt, APK en de distributieriem.


    Ik ben in dat geval benieuwd naar je ervaring bij Nijendijk. Met de eigenaar wel eens mail contact gehad en hij is nog steeds zeer MG minded. Je hoort over allerlei bedrijven van alles wat, maar over Nijendijk hoor ik nooit iets. Dus ook niets negatiefs.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » zo jun 01, 2008 1:00 am

    Brooklands schreefColon
    Jager schreefColonIk ga denk ik naar Autobedrijf Nijendijk Zutphen. Ik laat dan gelijk alles doen. Een beurt, APK en de distributieriem.


    Ik ben in dat geval benieuwd naar je ervaring bij Nijendijk. Met de eigenaar wel eens mail contact gehad en hij is nog steeds zeer MG minded. Je hoort over allerlei bedrijven van alles wat, maar over Nijendijk hoor ik nooit iets. Dus ook niets negatiefs.


    Ik wou bij hen storingen laten uitlezen maar moest een week wachten. :cry: Of zij werken langzaam of hebben veel klanten en dat laatste is een goed teken. :lol:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » zo jun 01, 2008 1:07 am

    Tukker schreefColonIk wou bij hen storingen laten uitlezen maar moest een week wachten. :cry: Of zij werken langzaam of hebben veel klanten en dat laatste is een goed teken. :lol:


    Het bedrijf was (en is) Toyota en MG-Rover dealer. Recent hebben ze hun website vernieuwd en nog steeds is er de nodige aandacht voor MG-Rover op hun site. Dat spreekt mij wel aan. Ze zullen meer Toyota experts hebben dan MG-Rover. Misschien is dat de reden van een week wachten. Ik moet bij Hofstee in Drachten ook wel eens wachten, maar als er echt spoed is kan er altijd iets geregeld worden. Dat spreekt mij ook aan.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten