Motor word warm & blijft hoog in toeren hangen.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do jun 14, 2007 5:22 pm

    Jupke, Ik heb de les van sensoren dan wel gemist :wink: , maar ik denk toch dat de stepper wordt geregeld door de MEMS, doordat die een aantal sensoren uitleest, en aan de hand van die waardes de stepperpositie bepaalt. Ik denk in dat geval aan gaskleppositie, temperatuur en absloute druk in het inlaatspruitstuk, om er enkele te noemen.
    Van de luchtdruk had ik geen weet.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do jun 14, 2007 5:40 pm

    ´k zal´t nog eens nalezen als al die examens hier de revue gepasseerd zijn :roll:
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do jun 14, 2007 6:23 pm

    Als je je gas los laat en hij blijft hangen kan het zo zijn dat de TPS stuks is; misschien denkt die dat je "een beetje" gas aan het geven bent.
    Als je Fan niet werkt zorgt dat zeker voor de schommeling in temperatuur. Maar ik denk dat dat los zal staan van het stationair probleem.

    @David, als je de luchtdruk in de inlaat collector bedoeld kan dat. De stepper compenseerd immers (variabel) de minimale doorlaat van de gasklep. Het zou kunnen dat daarvoor de MAP sensor gepakt wordt. Even goed zal daar direct of indirect de temperatuursensor ook bij betrokken zijn. Uiteindelijk zal die combinatie er voor moeten zorgen dat de wagen een goed mengsel krijgt wat voor een mooi stationair gedracht zorgt. Zorgt de Lambada hier ook voor terugkoppeling of is het open loop ?
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do jun 14, 2007 6:36 pm

    EDIt: Oh je bedoelt of vrijloop open loop is? ik denk dat dat enkel bij koude start en vanaf 80% WOT is. Waar hij uiteraard wel nog de belasting gebruikt. Veel race ecu´s gebruiken enkel gasklepstand en temp en evt lambda ter controle, geen map sensor.
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Chup@
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 13
    GeregistreerdCOLON di jun 12, 2007 1:03 pm
    WoonplaatsCOLON Schoten
    CONTACTCOLON

    door Chup@ » do jun 14, 2007 7:10 pm

    waar kan ik die stappenmotor vinden dan kan ik dat morgen al eens controleren.


    kan het zijn dat het dit is ? :down:
    Afbeelding

    ik heb momenteel al zoveel gelezen dat ik er eigenlijk al niet meer zo goed aan uitkan wat de gas betreft :oops: :?
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do jun 14, 2007 7:16 pm

    neen, dat is de gasklepsensor, die bepaalt hoe zwaar je aan de gas zit 8)

    je moet hier naar zoeken. die zit er net achter, ik bedoel richting inlaatspruitstuk

    Afbeelding

    [/url]
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do jun 14, 2007 8:36 pm

    Jupilerman schreefColonOh je bedoelt of vrijloop open loop is?


    "closed loop" en "open loop" de gebruikelijke Engelse termen ;)

    Jupilerman schreefColonVeel race ecu´s gebruiken enkel gasklepstand en temp en evt lambda ter controle, geen map sensor.


    Vreemd.... Voor n.a. kan ik het me nog voorstellen maar ik weet vrij zeker dat alle turbo blokken een MAP sensor hebben OF een lucht massa meter. Je weet immer niet hoe snel de Turbo spoelt (BRUNO? die heeft daar -as we speak- examen over ;))
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do jun 14, 2007 8:45 pm

    Sander schreefColon
    Jupilerman schreefColonOh je bedoelt of vrijloop open loop is?


    "closed loop" en "open loop" de gebruikelijke Engelse termen ;)



    ja ik bedoelde idd "open loop" conform de engelse term :D
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do jun 14, 2007 9:01 pm

    Sander schreefColon
    Jupilerman schreefColonVeel race ecu´s gebruiken enkel gasklepstand en temp en evt lambda ter controle, geen map sensor.


    Vreemd.... Voor n.a. kan ik het me nog voorstellen maar ik weet vrij zeker dat alle turbo blokken een MAP sensor hebben OF een lucht massa meter. Je weet immer niet hoe snel de Turbo spoelt (BRUNO? die heeft daar -as we speak- examen over ;))


    Wel ik dacht eerlijk gezegd dat je een MAP/MAF sensor nodig hebt om het luchtdebiet te meten waarop dan gemapt wordt. Maar naar wat ik gelezen heb wordt er dikwijls voor injectie gemapt op load (throttle pos) en rpm. De Emerald bv kan op deze manier gebruikt worden. Sterker nog, in het boek van Dave Andrews staat het zo verwoord. Je zou de ontsteking wel kunnen regelen in functie van de druk. Bij turbo druk de vervroeging verlaten met 1° per psi bv.
    De turbodruk wordt gemeten om bv de solenoïde van de wastegate te sturen. Zodanig dat die niet "kruipt" zoals ze zeggen. Maar op welbepaalde druk plotsklaps opengaat. Er zijn nog wel wat andere regelingen mogelijk. MEMS gebruikt wel de map sensor om zijn inspuiting te regelen, maar stricto senso is dat dus niet nodig.
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do jun 14, 2007 9:12 pm

    EDIT :oops: Oh ja, bijna vergeten

    @Bruno, Erik & Fran: Toi Toi :lol:
    Laatst bijgewerkt door 1 op Jupilerman, in totaal 0 keer bewerkt.
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » do jun 14, 2007 10:06 pm

    Hoezo examen? Doet hij alsof hij er verstand van heeft dan? Luisteren we hier dan altijd naar een goedbedoelende amateur? :wink:

    :o Bruno, succes.
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do jun 14, 2007 11:01 pm

    Bedankt mannen, maar ook Erik en Fran waren er hoor. Ik ben ondertussen in ieder geval net thuis gekomen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr jun 15, 2007 1:24 pm

    'k Heb even de thread doorgelezen en ik mis toch een belangrijke...... de zekering verantwoordelijk voor de fan vooraan. Standaard een 10A, maar bij voorkeur te vervangen door een 15A. (dit als mogelijke oplossing voor de overhitting, get it sorted, ASAP !!)

    Naar mijn mening heeft de steppermotor hier zeker een rol bij (is trouwens mechanisch en kan dus makkelijker stuk gaan). De steppermotor zorgt ervoor dat het toerental mooi stationair blijft bij ca. 800-850rpm, onafhankelijk van de luchtdruk en de temperatuur (parameters die de hoeveelheid zuurstof beschikbaar in de cilinder gaan bepalen). Verder gaat die zelfde steppermotor ervoor zorgen dat bij gas loslaten het toerental zachtjes "landt" zonder dat de motor gaat stilvallen.

    Als de gaskleppositiesensor een verkeerde waarde doorgeeft (gasklep geopend ipv. gasklep gesloten), dan gaat de positie van de steppermotor ook niet gewijzigd worden om het stationair toerental in te stellen.... en zal er een verkeerd stationair toerental zijn.

    Bijkomend: als de steppermotor on its way out is, dan kan je eveneens problemen hebben bij het starten (te veel lucht).

    @David: de PTP gebruikt wel de steppermotor (niet de enginebay fan), al gebruikt ie hem op een iets "aggresievere" manier en moet er 's ochtend wel eens ge-reset worden.

    Stationair toerental is closed loop hé.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » vr jun 15, 2007 2:55 pm

    @Erik
    Ja zoals ik al zei, als hij koud start "open loop" en eens ie warm staat (ttz de lambda), dan closed loop. Zo ook vanaf 80%WOT´k was toch just?

    Open loop: geen feedback van de lambda omdat die ofwel te héét staat ofwel nog te koud staat. En bijgevolg onnauwkeurige signalen geeft.
    Closed loop: wel feedback.
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Chup@
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 13
    GeregistreerdCOLON di jun 12, 2007 1:03 pm
    WoonplaatsCOLON Schoten
    CONTACTCOLON

    door Chup@ » vr jun 15, 2007 3:49 pm

    hoe kan ik testen of deze steppenmotor nog wel goed werkt want als ik mijn contact op II zet dan beweegt hij een beetje en als ik het terug uitzet dan beweegt hij vrij veel en als je dit een paar keer doet dan springt het uit elkaar :shock:


    Afbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten