Katalysator
  • dtr
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 28
    GeregistreerdCOLON do okt 12, 2006 6:45 pm
    WoonplaatsCOLON Oost-Vlaanderen

    door dtr » do jun 21, 2007 11:13 pm

    hallo,

    een tijdje terug wist bruno me te vertellen dat de 'steen' in m'n katalysator los ligt. daarnet bij de dealer geweest en idd, hij zou moeten vervangen worden...

    m'n TF is echter nog een paar maand in garantie, "motor + boite" staat er op de factuur...

    dus is m'n vraag, valt het vervangen van de katalysator onder de garantie van de motor ?

    mvg, dtr
    MG TF '03 elegance
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do jun 21, 2007 11:27 pm

    Een uitlaat lijkt me een onderdeel van de motor.
    Als ze deze niet willen vervangen lijkt me dit een probleem van good will. T'zou me niet verbazen als ze het op je af proberen te schuiven, want een katalysator kost nu eenmaal veel geld. T'zou wel eens hun winst kunnen betekenen die ze kregen bij de verkoop van de wagen.
    Maar nogmaals als de katalysator stuk gaat, heeft dit met normale sleet te maken lijkt me, en niet zozeer aan uw rijstijl, die ,lijkt me, verre van abnormaal is.
    Dit moeten ze echt wel vergoeden vind ik !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do jun 21, 2007 11:31 pm

    Dat ben ik in principe wel met Bruno eens. Maar dan praat ik over de Nederlandse situatie (wat is europa toch lekker een)

    Het zal zeker van de garantiebepalingen afhangen maar ik denk dat zaken zoals de uitlaat (en daar hoort een cat bij) niet onder de Nederlandse Bovag garantie vallen. (altans niet volledig) Een kwestie van de kleine lettertjes lezen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • MGF
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5834
    GeregistreerdCOLON do feb 10, 2005 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam en Heiloo

    door MGF » do jun 21, 2007 11:37 pm

    Herkenbaar probleem, bij ons is precies het zelfde gebeurd. Helaas pas naar laten kijken na de garantie, dus er viel niet te verhalen op de garage.
    MGF 1.8i, British Racing Green, 2001
    Opties: Leather Pack in Cream-Walnut, Chrome Pack, Wood Pack, 16" Square Spoke velgen, Airco, Pearlescent lak, Windstop, Houten stuurwiel, Hardtop in kleur
    Modificaties: TTB, Mike Satur Daytona uitlaat, TF135 nokkenassen, RVS hitteschild, Black Diamond 280mm schijven vóór, RVS boutjes en moertjes, Land Rover koppakking, B&G WLS kit, lowering pins, Toyo Proxes T1-R banden

    Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue, 2000
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » vr jun 22, 2007 8:00 am

    Kasper schreefColonik denk dat zaken zoals de uitlaat (en daar hoort een cat bij) niet onder de Nederlandse Bovag garantie vallen.


    Klopt, het doorroesten niet maar een losse steen...... :?:
    Building >200BHP K-series
  • dtr
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 28
    GeregistreerdCOLON do okt 12, 2006 6:45 pm
    WoonplaatsCOLON Oost-Vlaanderen

    door dtr » wo aug 15, 2007 11:52 am

    een paar posts hierboven had ik het al even over mijn kat-probleem...

    omdat de garantie ver ten einde loopt, ben ik vorige week naar de verkoper gereden, die me eerder telefonisch beloofd had de nodige herstellingen te doen...

    twee dagen later echter, belt hij me op om te zeggen dat hij er niets verkeerds aan hoort en dat de CO-meting in orde is... maw, dat de katalysator niet kapot is. Raar, wanneer er eerder twee specialisten zeggen dat de steen los ligt... (denk niet dat hij veel goesting heeft 650euro te betalen)

    Heb dan mijn dealer eens laten bellen naar de verkoper om te zeggen dat die kat weldegelijk vervangen moet worden...

    En zover zitten we dus. Ik laat wel iets weten indien de kat toch onder garantie vervangen wordt.
    MG TF '03 elegance
  • dtr
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 28
    GeregistreerdCOLON do okt 12, 2006 6:45 pm
    WoonplaatsCOLON Oost-Vlaanderen

    door dtr » vr aug 17, 2007 1:46 pm

    deze ochtend ben ik m'n TF gaan ophalen bij de verkoper, die zei me nogmaals dat de kat. niet kapot is, maar dat "de plaat" boven de kat. los zat en dat er daarmee een rammelend geluid uit kwam...

    aangezien ik naar de autokeuring moest, ben ik direct doorgereden. en wat blijkt: afgekeurd wegens te hoog CO. in stationair toerental is alles ok, maar bij verhoogd toerental, zit ik te hoog.

    nu is mijn vraag, die "plaat" waarvan sprake, weet er iemand of dit kan kloppen ? EN als de kat. niet kapot is, wat kan dan nog de reden zijn dat de CO te hoog is ?

    merci, dieter
    MG TF '03 elegance
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr aug 17, 2007 4:32 pm

    dtr schreefColonEN als de kat. niet kapot is, wat kan dan nog de reden zijn dat de CO te hoog is ?

    Hierover kan je het een en ander vinden in de archieven....

    Het kan bijvoorbeeld liggen aan (kort opgesomd):
    - slechte/vuile luchtfilter met als gevolg een beperkte luchtaanvoer (slechte verbarnding, meer CO)
    - bij een open luchtfilter, het niet werken van de engine bay fan (temperatuur loopt te veel op in de engine bay, hete lucht wordt aangezogen, te weinig O2 voor een goede verbranding)
    - een foute temperatuursensor (geeft een waarde weer die een kopude motor vermoed, grotere hoeveelheid benzine wordt ingespoten, hogere CO waarde).
    - een defecte lambda sensor (die meet immers het resultaat van de verbranding, bij defect dus geen controle en reële kans op te hoge CO).
    - slecht werkende ontsteking (slechte verbranding, hoeger CO).

    Er is het één en ander te controleren via een testbook, het lastige is dat 1) je (waarschijnlijk) geen testbook thuis hebt en 2) je evenmin je CO gehalte kan controleren.

    Ik zie twee mogelijkheden
    1) de persoon/garage die zegt dat je cat in orde is zelff naar de keuring sturen.
    2) de cat er even zelf onderuit halen en controleren.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr aug 17, 2007 7:43 pm

    uit ervaring kan ik zeggen dat een F wel degelijk een te hoge uitstoot kan hebben, ondanks alle punten opgesomt door Erik ok zijn, in geval van een slechte katalysator.
    Sla gewoon eens met een hamer tegen de katalysator en als deze rammelt, weet je zeker dat de steen er los in ligt. Een plaat boven de katalysator ? Goed gevonden, want die hangt er niet. Buiten een asbestachtige plaat boven de uitlaat, is er geen andere plaat te vinden. Deze plaat kan echter geen oorzaak zijn van rammelen.
    Nee zoek het echt maar in de katalysator, neem het van mij aan. Natuurlijk wil de verkoper dat niet op zich nemen. Typisch :evil:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za aug 18, 2007 12:30 am

    Over een originele MK1 kat zit wel degelijk een extra (hitte) schild gevouwen. MK2 kan ik niet over meepraten.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » za aug 18, 2007 8:16 am

    Sander schreefColonOver een originele MK1 kat zit wel degelijk een extra (hitte) schild gevouwen. MK2 kan ik niet over meepraten.


    Yep ,aan de onderzijde van de kat , en als die niet goed vast zit geeft dit een "blik" geluid ; heb trouwens de loszittende steen in mijn kat laten verwijderen en heb de kat leeg teruggeplaatst ; voor de jaarlijkse autoschouwing doe ik , buiten een goed onderhoud van de F, een additief van het welbekende merk K..t in de benzine en de Co is OK
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za aug 18, 2007 2:13 pm

    Sander schreefColonOver een originele MK1 kat zit wel degelijk een extra (hitte) schild gevouwen. MK2 kan ik niet over meepraten.


    heu ...

    Bruno schreefColon... Buiten een asbestachtige plaat boven de uitlaat, is er geen andere plaat te vinden. Deze plaat kan echter geen oorzaak zijn van rammelen.


    MKI en MKII zijn trowuens hetzelfde op dat vlak IMO.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • dtr
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 28
    GeregistreerdCOLON do okt 12, 2006 6:45 pm
    WoonplaatsCOLON Oost-Vlaanderen

    door dtr » za sep 01, 2007 6:09 pm

    het is een moeizame weg geworden, maar uiteindelijk heeft de verkoper er toch een nieuwe katalysator laten ondersteken (onder garantie) !

    naar de autokeuring geweest en de metingen waren zeer goed...

    ik kan dus weer een tijdje verder...
    MG TF '03 elegance
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » za sep 01, 2007 8:10 pm

    :thumbsup:

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten