Te veel toeren en uitvallen motor, HELP!
  • Terence
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 16
    GeregistreerdCOLON zo sep 03, 2006 1:09 pm
    WoonplaatsCOLON Putten

    door Terence » ma sep 04, 2006 12:07 am

    Bedankt tot nu toe voor het meedenken!

    ik ga morgen even de dealer bellen en misschien kunnen ze mij naar aanleiding van jullie tips verder helpen.

    :P :P :P
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma sep 04, 2006 12:37 am

    Bovenaan het lijstje met schuldigen staan er bij mij twee items: de steppermotor en de gaskleppositiesensor. Ik probeer het even uit te leggen.

    Waarom de stappenmotor:
    - Bij het starten is de positie echt wel belangijk (proef ondervindelijk eveneens vastgesteld). En de positie kan nog verkeerd staan van toen de motor afgezet werd (warme motor, warm motorkompartiment, ...).
    - Bij het gas lossen moet de ECU/MEMS een bepaalde cyclus doorlopen om de situatie op te vangen dat de auto nog wel rijd, dat de gasklep volledig gesloten is en dat er dus eigenlijk een stationair toerental moet komen op een zo veilig mogelijke manier (onder het stationairtoerental zakken zodat de motor net weer kan oppikken wordt beter vermeden, aangezien op dat moment de bestuurder misschien weer iets eist van de motor). Om dit vlotjes op te vangen wordt er gebruik gemaakt van de steppermotor die additionele lucht toelaat om het toerental zachtjes naar het stationair toerental te brengen.
    Gasklepsensor:
    Het lijkt me duidelijk uit bovenstaande verhaaltjes dat steppermotor en gaskleppositiesensor nauw samenwerken om de hoeveelheid lucht en bijhorende benzine in de motor geregeld te krijgen.

    Verder kan je de schuld steken op:
    - vochtigheid (contacten behandelen), eigenaardige fout in ECU/MEMS, rotor (alhoewel je tijdens het rijden dan ook last moet hebben, IMO), temperatuursensor, ...

    Normaalgezien is er niet veel abracadabra nodig voor een dealer om hier de fout te vinden. Dmv. de testbook (computer) kan er duidelijk afgelezen worden welke sensor welke waarden doorgeeft.

    succes
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » ma sep 04, 2006 6:56 am

    Terence,

    Allereerst, welkom op het forum.

    Misschien zou je je woonplaats kunnen toevoegen aan je ID, en woon je wel ik de buurt van een van onze goeroes en kan je eens langs om te laten horen\kijken?

    Naar de dealer kan altijd nog.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Terence
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 16
    GeregistreerdCOLON zo sep 03, 2006 1:09 pm
    WoonplaatsCOLON Putten

    door Terence » ma sep 04, 2006 12:29 pm

    Ik woon in Putten op de Veluwe, vlakbij Amersfoort.

    Aangezien er niet veel dealers meer in Nederland zijn zou het fantastisch zijn als een van jullie met veel technische kennis bij mij in de buurt zou wonen. Dan kom ik meteen langs!

    Ik heb mijn profiel bijgewerkt, inclusief emailadres.

    Mijn mobiele nummer is 0611210644.
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma sep 04, 2006 12:38 pm

    In dat geval komt ons Frappr kaartje goed uit, kijk maar eens en zie wie er in Utrecht woont: http://www.frappr.com/mgfbe

    Edit: Sorry maar je moet dan naar London, daar is nu zijn verblijfplaats ;)

    Dan hebben we nog Johan uit Alpen aan den Rijn, maar hij gaat of is al in de Filipijnen (of Indonisië).

    (http://www.mobitronics.net/mgf/profile. ... rofile&u=9)
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » ma sep 04, 2006 12:44 pm

    Erik, ik zou het niet beter kunnen uitleggen :wink:
    Alleszins fijn dat forumleden het technische gedeelte op een voor mij (als complete leek) verstaanbare manier weten te brengen.
    8)
    Terence, je bent met dit forum in uitstekende handen :lol:
  • Terence
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 16
    GeregistreerdCOLON zo sep 03, 2006 1:09 pm
    WoonplaatsCOLON Putten

    door Terence » ma sep 04, 2006 1:08 pm

    Haha ja volgens mij ben ik hier wel in goede handen.

    Het is mooi dat op deze manier alle MG rijders elkaar kunnen helpen.

    Maar op dit moment is iedereen in de buurt dus op vakantie?
  • Terence
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 16
    GeregistreerdCOLON zo sep 03, 2006 1:09 pm
    WoonplaatsCOLON Putten

    door Terence » ma sep 04, 2006 1:12 pm

    En Ad uit Zwolle? heeft hij kennis van zaken?
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » ma sep 04, 2006 1:55 pm

    zou het ook eerst zoeken bij de rotor. het is een goedkoop onderdeel en eenvoudig te vervangen.

    Dit voorjaar had ik ook, dat mijn wagen stil viel en niet meer wilde starten. Sputterde wel gedurende 2, 3 dagen.

    was een combinatie van zwakke accu, rotor en bobine.
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » ma sep 04, 2006 1:57 pm

    Lijkt mij een ontstekingsprobleem.
    En dit kan vééle oorzaken hebben. Gaande van de bougiekabels tot een kapotte (water)temperatuursensor. Bij dit laatste kan hij dan bij koude start een "warm water" signaal afgeven, waardoor de ontsteking niet correct is en de wagen dus niet start. Ik zou ook het verdeelkapje ("Delco") er eens afhalen. Kanook oorzaak van slechte ontsteking zijn.
    Stekkers van de bobijn? Moeilijker te controleren, maar die kunnen last hebben van de warmte.
    Eventueel het zootje (delco) proper maken.

    Heb je al eens op de gas getrapt alvorens te starten?
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma sep 04, 2006 3:19 pm

    Jupilerman schreefColonLijkt mij een ontstekingsprobleem.
    En dit kan vééle oorzaken hebben. Gaande van de bougiekabels tot een kapotte (water)temperatuursensor. Bij dit laatste kan hij dan bij koude start een "warm water" signaal afgeven, waardoor de ontsteking niet correct is en de wagen dus niet start. Ik zou ook het verdeelkapje ("Delco") er eens afhalen. Kanook oorzaak van slechte ontsteking zijn.
    Stekkers van de bobijn? Moeilijker te controleren, maar die kunnen last hebben van de warmte.
    Eventueel het zootje (delco) proper maken.

    Heb je al eens op de gas getrapt alvorens te starten?

    Temperatuursensor had ik ook op het lijstje staan (zie eerder), maar deze kon ik minder goed rijmen met het stilvallen van de motor tijdens het rijden (als de motor reeds op temperatuur is).
    De rest dat je opnoemt zouden naar mijn mening ook een invloed hebben bij het acceleren en versnellen en daar maakt Terence geen melding van.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » ma sep 04, 2006 3:51 pm

    Dit probleem onderzoeken lijkt me een kluif naar onze hand :lol: :wink:
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » ma sep 04, 2006 3:57 pm

    Mocht er nu niemand in de buurt wonen met de juiste kennis,
    Ad, Coen, jullie weten vast wel een goeie garage in de buurt die ervaring heeft met (T)F-jes?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » ma sep 04, 2006 5:07 pm

    Volgens mij zijn hier inderdaad de steppermotor of de gasklepsensor de dader.

    Toe ik de mijne kocht had deze ook last van hoog stationair (niet constant) toeren, en dat bleek de steppermotor te zijn.

    Johan
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » ma sep 04, 2006 5:14 pm

    ErikB schreefColonTemperatuursensor had ik ook op het lijstje staan (zie eerder), maar deze kon ik minder goed rijmen met het stilvallen van de motor tijdens het rijden (als de motor reeds op temperatuur is).


    tja, ik weet ook niet wat het gevolg is van een ontsteking die plotsklaps 30° vervroegd omdat de watertempsensor aangeeft dat het water koud is?
    Ik denk niet dat hij daar goed op reageert.

    Nu mij alfa had ook een onstekingsprobleem. Enfin, dat was mijn oordeel. Het bleek in dit geval de verdeelkap en bougiekabels te zijn. En om die zooi er uit te krijgen moet de inlaatcollector verwijderd worden. Serieus werkje hoewel het maar 2 buizen meer op de collector zitten dan op het Fke. De hoekopstelling maakt het ietske moeilijker :wink:

    Maar goed, een goede start is de verdeelkap en bougiekabels.
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten