Hete motor
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do nov 02, 2006 5:30 pm

    Hoi Kasper! Wat je daar aangeeft was ook mijn gedachtengang, al durfde ik dat nog niet neer te pennen. ´k had graag een non-biased antwoord.
    En tja, er is inderdaad heel wat beroering in het koelwater bij het starten. De pomp zet er toch wat druk op (Dp over radiator--> moet jij wel kennen hé :wink: ). De motor trilt, zeker wanneer koud. En dat verklaart IMHO ook het bubbelen van het koelwater. Dat zou een beetje minder moeten zijn eens goed warm. Maar zan toch niet helemaal verdwijnen. Ik denk niet dat we ooit laminaire stroming gaan krijgen in het koelcircuit :roll:

    Bedankt om je licht in deze donkere tijden op het onderwerp te laten schijnen,

    groetjes,
    david

    BTW; welke Dp zou je realistisch kunnen hebben over de radiator. Of beter met welke verliesfactor (ksi?) reken je in de formule? Moeten we natuurlijk ook nog de snelheid kennen. Maar zo voor de vuist weg...
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do nov 02, 2006 5:50 pm

    Er is altijd serieus wat beweging in het expantievat, zoals Kasper aangeeft. Als er geen beweging was, zou ik eerder ongerust zijn. :|
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do nov 02, 2006 5:55 pm

    Da´s 2/2. Oef, ik kan gaan gerust gaan slapen. :P
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do nov 02, 2006 6:06 pm

    Ik heb wel eens gekeken naar het hergebruik van energie uit koelwater van vrachtwagenmotoren. Maar ook daar zijn de stomen verdacht klein.

    Weet dat de buizen een inwendige diameter hebben van ongeveer 18 mm. ga er vanuit dat daar de snelheid ongeveer 1.5 - 3 m/s zal zijn. houdt in ca 1-2 m3/h water wat circuleert. Dat is dus niet veel. Nu is het zo dat water (zeker met niet al te veel glycol) lekker dun is <1cP @80°C en snel turbulent re>2500. voor turbulente stromingen door het blok en radiateur ben ik dus niet bang.

    Drukval over de radiateur zal maar een paar mbar bedragen. De lengte is kort en de snelheid laag. beide geven een lage drukval
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do nov 02, 2006 6:18 pm

    Kasper schreefColonWeet dat de buizen een inwendige diameter hebben van ongeveer 18 mm. ga er vanuit dat daar de snelheid ongeveer 1.5 - 3 m/s zal zijn. houdt in ca 1-2 m3/h water wat circuleert. Dat is dus niet veel. Nu is het zo dat water (zeker met niet al te veel glycol) lekker dun is <1cP @80°C en snel turbulent re>2500. voor turbulente stromingen door het blok en radiateur ben ik dus niet bang.

    Drukval over de radiateur zal maar een paar mbar bedragen. De lengte is kort en de snelheid laag. beide geven een lage drukval


    Interessant! Kan van pas komen. ´k was eigenlijk naar de ξ opzoek voor het totale drukverlies (intrede, uittrede en wrijving)

    Dp = ξ 1/2 ρ v² of Dh = ξ v2/ 2 g

    maar zoals je al aangeeft, een paar mbar waaschijnlijk. Niets wereldschokkends. ´t zou er nog aan moeten mankeren. Ik veronderstel dat de vinnen van de radiatoren specifiek hierop ontworpen zijn (kleine ξ).

    EDIT: met bv ξ=3, v=1.5m/s kom je op 30mbar, wat mijn aannemelijk lijkt.
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do nov 02, 2006 9:51 pm

    Yep,

    De warmteoverdracht aan luchtzijde is veel slechter dan die aan de waterzijde. Hierdoor zou je meer oppervlakte moeten hebben aan de luchtzijde om het aanbod van warmte te kunnen verwerken. Daarom zijn er rondom de waterbuisjes allemaal lamelletjes gemaakt om het oppervlak aan de luchtzijde te vergroten.

    Het zou best eens aardig zijn hier een beetje aan te rekenen en daarmee te zien of de radiateur werkelijk een goede dimensionering heeft

    Het hergebruik van warmte is een van de meest voorkomende applicaties in onze branche, hier staan wij altijd bij stil. Ik zit alleen nog te kijken of er hergebruik is van de warmte van de automotor behalve de kachel :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do nov 02, 2006 10:00 pm

    : :lol: lol: :lol:
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr nov 03, 2006 12:08 pm

    er kan ook vloeistof via het bovenste slangetje in het vatje gespoten worden, waardoor er aardig wat 'beroering' in het vatje is....

    Was het vatje open toen je het zag broebelen of m.a.w. zag je het door de vulopening broebelen of door de dooschijnende wand van het vatje ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » vr nov 03, 2006 12:18 pm

    Door de doorschijnende wand. Da´s juist, er zijn twee slangetjes. Eentje komende thv de thermostat/bypas een ander van de retour v/d verwarming. Goed, straks naar brussel, testritje.
    bedankt voor de opmerkzaamheid,
    david
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr nov 03, 2006 3:29 pm

    Kasper schreefColonHet hergebruik van warmte is een van de meest voorkomende applicaties in onze branche, hier staan wij altijd bij stil. Ik zit alleen nog te kijken of er hergebruik is van de warmte van de automotor behalve de kachel :wink:

    Mooie omschrijving voor de dagelijks houding en de daarbij horende handelingen van een Nederlander :wink:
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten