Oorzaken lekke koppakking
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma jan 30, 2006 10:59 am

    Door de tijd heen heb ik al verschillende meningen gelezen en zelf zou ik gaan voor een nieuw setje, maar dat is de aard van het beestje ...

    Volgens het boekje (workshop manual):
    - voor het verwijderen van de defecte koppakking: de bouten in de omgekeerde volgorde losdraaien, en 'op nummer' wegleggen
    - voor het plaatsen van de nieuwe koppakking: spoel de cilinderkop-bouten goed af en veeg de bouten droog; De schroefdraden en de onderkant van de boutkoppen moeten met olie worden gesmeerd; De cilinderkop-bouten moeten voorzichtig worden geplaatst. NIET LATEN VALLEN

    Als de kop dient gevlakt te worden, zou ik zeker voor nieuwe bouten gaan, aangezien een extra kracht op de bouten gezet is geweest (anders was de kop niet een ietsje getwist geweest).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jan 30, 2006 11:20 am

    Wat zou er het voordeel van zijn van de bouten op de zelfde positie terug te zetten ?
    Building >200BHP K-series
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » ma jan 30, 2006 11:32 am

    Sander schreefColonJe bedoeld de 10 lange bouten ?


    inderdaad, dat zijn de bouten. Heb jij ze vervangen? Ik dacht dat die in theorie aangespanen moesten worden tot ze elastisch vervormen. Door te hard aan te spannen of te hoge temperatuur van de motor kunnen ze plastisch gaan rekken en worden ze langer en zijn de eigenschappen niet meer dezelfde waardoor je binnen de kortste keren weer een probleem hebt. Ik zal Paul eens vragen wat ze kosten.

    Sander schreefColonGa je de waterkanalen in de kop nog een beetje open dremelen ? Ik heb er destijds helaas niet optijd aan gedacht.


    Gewoon de scherpe kantjes afhalen of echt de boel breder maken?


    Ik vraag me af hoe die HGF precies ontstaan is bij mij. Momenteel heb ik de volgende theorie:
    Oorsponkelijk zit er een verkeerde of defecte stop op het expansievaatje. Hierdoor heeft de motor vorige zomer ten minste eenmaal overgekookt. Rond kerstdag heeft hij na een hevig ritje ook nog eens overgekookt en sindsdien verbruikt hij een weinig water. Sinds begin dit jaar heb ik een goeie stop op het expansievatje gezet. Vorige week vrijdag (ik had even niet op het waterniveau gelet) had hij uiteindelijk het hele expansievat opgedronken (hij komt achter zijn baasje de gulzigaard) en kreeg de motor weer te warm. Zaterdag ben ik de motor aan het onderzoeken en blijkt er mayonaise in de olie te zitten. Volgens mij is de oorzaak te zoeken in de doppen van het expansievat. Doordat de eerste dop geen druk opbouwde kon de motor oververhitten. Daar moet de eerste oorzaak liggen. Door de nieuwe dop te monteren kwam de druk in het koelsysteem hoger te liggen waardoor water makkelijker naar de verbrandingskamer kon stromen. Er is nergens een spoor van olie in het koelwater te vinden en de verbrandingskamers zijn echt wel zwart wat volgens mij op een insijpeling kan duiden. Wat jullie?

    Afbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma jan 30, 2006 1:49 pm

    Op het eerste zicht lijkt me dat gewone kras, die je in elke blok terug vindt. Als er water in de verbrandingskamers zou geweest zijn, is dit niet echt goed nieuws IMO, water is immers niet echt goed samendrukbaar :cry:
    Wat de rekbouten betreft : Theoretisch zou je misschien beter nieuwe steken volgens de manual, in praktijk wordt dit zelden tot nooit gedaan in een garage. Meet ze even na, maar normaal gezien zouden ze volgens mij nog wel goed moeten zijn. Als ze echter geen fortuinen kosten, zou ik ze misschien ook vervangen.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » ma jan 30, 2006 2:07 pm

    met "water" bedoel ik geen liters, anders zou de temperatuur ook wel gestegen zijn, wat ik denk is dat door de grotere druk op het koelcircuit en de hogere onderdruk bij hogere toeren, water naar binnen gezogen wordt die dan snel verdampt en de normale verdamping wat tegenwerkt. Uitindelijk liep de motor zeer goed door het koelend effect van het verdampende water, zie topic van de laatste pk's. Ik heb op de laatste kms wel wat schokken gevoeld bij toerentallen hoger dan 2500 en belasting (zonder belasting had ik er geen last van) die op teveel aangezogen vocht kunnen duiden denk ik.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma jan 30, 2006 2:11 pm

    Theoretisch zou je misschien beter nieuwe steken volgens de manual
    Euh neen, de manual spreekt over recuperatie.

    Ik heb op de laatste kms wel wat schokken gevoeld bij toerentallen hoger dan 2500 en belasting (zonder belasting had ik er geen last van)
    Een geruststelling voor Demor, die een F heeft met het omgekeerde fenomeen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » ma jan 30, 2006 2:12 pm

    Vandaar dat ik het toch even vermelde :D
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » za feb 18, 2006 5:11 pm

    De aanvullende kit voor de TF is om contact met de sigaretaansteker te maken. Schijnt nodig te zijn bij latere modellen voor de stroomvoorziening.
    Werkt overigens heel goed die water level kit. geeft alarm als nivo 0,5 cm onder middenrand komt.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten