




1800cc viertakt verbruikt per omwenteling slechts 900cc vulling. Aan 3000 rpm wil dat zeggen 2700 liter. Ik maak even abstractie van de vullingsgraad van de cilinders en het feit dat een deel van die vulling ook benzine is. Maw deze cijfers zullen iets te hoog uitvallen. Indien je 2700 liter lucht hebt, dan heb je 21% zuurstof ofte 567 liter pure zuurstof. Om nu 2 mol benzine ter verbranden heb je 25 mol 0² nodig ofte 25 O's. Eigenlijk kan je dan 22,68 liter gasvormige benzine verbranden ofte (zie hierboven) 0,18 liter vloeibare benzine. Dit komt dan overeen met een verbruik van 8,9 liter per 100 km. QED (Quod erat demonstrandum).




Want, als de motor meer nodig heeft dan een ventilator kan verplaatsen heeft dat helemaal geen zin toch, dan werkt dat alleen maar tegen?





Bruno schreefColonbij lage snelheid en fille rijden heb je dus geen pk's nodig, dus wie geeft erom.
Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten
Copyright © 2020. All Rights Reserved. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.