advies aluminium inlaat plaatsen
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door Tukker » vr feb 10, 2017 1:39 pm

    Ik heb geen idee wat nu gunstiger is aangezien je een steptronic in de sport modus altijd het gas in trapt tot 5500 rpm. Echter als je met de hand schakelt zal een laag koppel wel degelijk schelen. (uiteraard als je snel wilt doortrekken)

    Hij moet dus gewoon op de testbank nadat ik nokkenassen heb kunnen plaatsen.

    Voorlopig heb ik deze nog niet kunnen vinden.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door schrokke » za feb 11, 2017 9:16 am

    Bruno schreefColonOp de bank zagen we echter steeds dat de 135'en het beste koppel leverde in vergelijk met de 120 of VVC mg's, maar vaak minder vermogen leverde dan opgeven vanuit fabriek.
    We deden de modificatie op de 120 trouwens meermaals (135 nokkenassen plaatsen), en merkte onderin vooral ook in praktijk een serieuze koppeltoename.
    Daarvoor zijn deze modificaties dan ook populair.
    Zo zie je maar dat de theorie en opgegeven specs vaak ver liggen van de praktijkervaring en/of praktijk metingen.


    Raar eigenlijk, nu ken ik de kleppen timing en kleplift hoogte van de 135 niet. Ik leid uit de specificaties enkel af dat die sowieso wilder moeten zijn tov de 120. Misschien maak ik daar wel een denkfout.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door schrokke » za feb 11, 2017 9:19 am

    Tukker schreefColonIk heb geen idee wat nu gunstiger is aangezien je een steptronic in de sport modus altijd het gas in trapt tot 5500 rpm.

    Bij deze toerentallen ga je beslist beter af zijn met TF135 nokkenassen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Los
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 320
    GeregistreerdCOLON di sep 04, 2012 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door Los » za feb 11, 2017 12:21 pm

    Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
    Ik rij zelf ook in een steptronic en heb in het verleden al eens rondgeneusd naar tuningmogelijkheden, waaronder ZandF tuning.
    Mij is toen verteld, dat het tunen van een Steptronic niet mogelijk c.q. aan te raden is, aangezien de CVT beperkt is in de snelheid op de uitgaande as.
    Hrt gevolg van meer vermogen en/of toeren zou de bak al vlot opblazen.
    MGF 1.8i steptronic 2001, Anthracite
    Landrover Freelander 2 2.2 TD S 2008 Santorini Black

    4frF
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door Tukker » za feb 11, 2017 12:43 pm

    Ja, dat zou kunnen maar wanneer rij jij de top van 195 km/h? CVT's zijn oersterk mits je zorgt voor goede olie.
    De mijne is destijds gereviseerd en de vakman wist mij te vertellen dat alle Rover CVT's die terug kwamen defect waren gegaan door slecht onderhoud.
    Mijn bak krijgt iedere 40.000 km nieuwe olie en filter.

    Ik geloof trouwens ook niet dat je met die nokkenassen en alu. inlaat 10 PK meer gaan krijgen dus lijkt mij dat verwaarloosbaar. Het zijn echter betaalbare upgrades.

    De vraag is ook wat de bak met meer koppel gaat doen want uiteindelijk regelt de ECU alles en kan je dat ding niet over zijn toeren draaien want dan grijpt hij in. Van 6 terug naar 3 schakelen laat hij niet toe.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door Tukker » za feb 11, 2017 12:43 pm

    Hoe herken ik de nokkenas van een 135? staan daar nummers in geslagen?

    Rimmerbros dumpt ze overigens met aardige kortingen volgens mij. http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID018825
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Los
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 320
    GeregistreerdCOLON di sep 04, 2012 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door Los » za feb 11, 2017 2:32 pm

    Klopt wat je opmerkt Tom, ook mijn bak is gereviseerd en krijgt regelmatig nieuwe olie en een filter.
    Ik rij ook zelden topsnelheden, al wil ik wel graag de bak zijn toeren laten draaien.
    Het is ook niet zo dat ik enige vorm van tuning afwijs, het lijkt me zelfs leuk om de grenzen op te zoeken.
    Mijn F heeft een 52 mm throttle body en TF 135 injectoren, loopt ook prima en ik wil echt niets anders.
    MGF 1.8i steptronic 2001, Anthracite
    Landrover Freelander 2 2.2 TD S 2008 Santorini Black

    4frF
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door Tukker » wo feb 15, 2017 7:33 pm

    Vraagje, De IAT sensor heeft op de kunststof inlaat een kleine schroefdrraad, in de alu inlaat is dit M18.

    Hoort daar een andere sensor in of een verloop? wie weet de bestelnummers?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door schrokke » za feb 18, 2017 11:23 am

    Ik denk dat je best uw originele sensor behoudt. Dus volgens mij met een verloopstuk werken. Alleen is er weinig info over te vinden. Deze lijkt er wel op:http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-LZN10001.Die is eigenlijk wel voor de ambient air temp sensor, maar je kan het misschien eens navragen bij hun en evt schroefdraad afmetingen krijgen.
    Of anders er ergens eentje laten draaien.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door Tukker » za feb 18, 2017 3:23 pm

    Deze heb ik inmiddels besteld, bij Rimmerbros is hij ook bij een andere auto gekoppeld aan de iat sensor. Ik heb ook een alu stop voor een lambdasonde gevonden die dezelfde buiten draad heeft. Hier kan ik draad in tappen.

    Inmiddels heeft de auto weer warm gedraaid en loopt de motor als een zonnetje.
    Komende week de iat sensor en de aansluiting voor de rembekrachtiger maken. Vloeistoffen checken, airco afvullen en de motorruimte dicht maken.

    Bedankt voor de tips.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door Tukker » vr maart 03, 2017 6:32 pm

    Helaas nog niet het gewenste resultaat. :(

    Na een rit bleek er de volgende morgen koelvloeistof onder de auto te staan, rond de koppakking glimt het en bij de thermostaat is het nat.
    Blijkt het thermostaathuis op de aansluiting met de waterpomp een broos scheurtje te hebben.

    Even afwachten tot de nieuwe binnen is en dan hopen dat de kop ook niet meer glimt langs de pakking.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door schrokke » vr maart 17, 2017 9:12 pm

    Na zulke reparaties vrezen we allemaal wel altijd het ergste, maar meestal is het wel simpelweg iets anders.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door Tukker » vr maart 17, 2017 10:03 pm

    Inderdaad, de MG staat inmiddels lekvrij in de schuur. 2 dagen na een rit siste de koelvloeistofdop nog tijdens het openen. :)
    Waarschijnlijk heeft het thermostaat huis al langer gelekt en samen met de nokkenaskeringen voor gesmeer gezorgd.
    Het thermostaathuis is door de hitte zwak geworden en de aansluiting kon ik eenvoudig afbreken.

    Koelvloeistof niveau is op peil en hij loopt als een zonnetje.
    Door de inlaat poorten te vergroten heb ik meer koppel tijdens het rustig weg rijden.
    Nokkenassen van een TF135 ga ik later plaatsen omdat ik deze niet optijd heb gevonden.

    punten van aandacht: vervangen kunststof inlaat (2001) door aluminium inlaat.
    Aluminium inlaat van een TF135 gebruikt.
    Inlaatpoorten vergroten. (ruimte is beperkt!!)
    De temperatuursensor heeft een verloop nodig. (LZN10001)
    vacuum aansluiting rembekrachtiger benodigd (LZN100220)
    Inlaatsteun plaatsen (LKF100640)
    1 vacuum aansluiting is overbodig (afdoppen.)
    koppakkingset en juiste inlaatpakking
    optie: plaatsen nokkenassen TF135 (voor nog meer koppel)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door schrokke » zo maart 19, 2017 10:57 am

    Het verloopstuk voor de temperatuursensor was dan blijkbaar toch de juiste.

    Ik heb bij het vervangen van de koppakking ook de poorten vergroot. Wegens tijdgebrek heb ik de alu inlaatmanifold nog niet geplaatst. Mijn stepper paste er niet op. Ik heb echter ook het gevoel dat vertrekken net iets beter gaat.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: advies aluminium inlaat plaatsen

    door Tukker » zo maart 19, 2017 2:26 pm

    schrokke schreefColon Mijn stepper paste er niet op. Ik heb echter ook het gevoel dat vertrekken net iets beter gaat.


    Dat zal dan waarschijnlijk met het bouwjaar hebben te maken. 2001 vs. 1996 (MK1)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten