door Bruno » za maart 26, 2016 9:31 pm
T'is niet omdat een internet bandenbradeur, waar je de info haalt, Yokohama als B-merk catalogeert dat dit ook daadwerkelijk zo is. Laat mij eerst even verklaren wat een B-merk is :
Een B-merk is een net iets goedkopere band die toebehoort tot een bandengroep. Dit hoeft daarom niet altijd iets te maken te hebben met meer of minder kwaliteit hierin.
Ik geef een voorbeeld :
Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear - Dunlop en Pirelli zijn de A-merken of bandengroepen. Volgens mij is Yokohama ook een onafhankelijk merk, het is alvast geen eigendom van eerst vernoemde merken volgens mijn info.
Onder deze A merken vinden we dan de B-merken die toebehoren aan de groepering en die vaak prijs-technisch goedkoper zijn en soms ook net iets minder qua performantie capaciteit, alhoewel dit zeker geen regel is.
-Bridgestone heeft Firestone, Nokian en Lassa
-Michelin is eigenaar van de merken: BF Goodrich en Kleber
-De groep Continental heeft in zijn bezit te merken zoals: Uniroyal, Barum, General Tire, Semperit en Gislaved
-De groep Goodyear - Dunlop is eigenaar van merken zoals: Falken en oa. Fulda
Tot daar hoe de B-merken zich verhouden tot de A-merken.
Verder kan ik ook zeggen dat hier al heel veel gezegd is geweest over banden, maar het er op neer komt dat je de band kiest die, nogmaals, het best bij je rijstijl en verwachtingspatroon past. Ik kan bijvoorbeeld de Yokohama als prettig ervaren, gewoon omdat ik nu eenmaal een sportievere rijstijl heb dan de meesten hier onder ons, terwijl anderen deze band dan weer 2 keer niks vinden. De mening van anderen hierin is dus vaak een mogelijke leidraad, maar verre van als heilig te noemen. M.a.w. ga gewoon naar de bandencentrale en koop waar je interesse in hebt, maar stop met in bandenadvies, "lulkoek" van het internet blindelings te slikken, tenslotte is al die info toch tegenstrijdig met reden van hierboven vermeld.
En als je het toch vraagt ? Voor mij is Yokohama een prima band, te meer ik in de racerij met de AD48 prima ervaringen heb. De AD08 is ook goed, tot hij slijtage krijgt, dan wordt hij eerder tricky. en ook B-merk Toyo vind ik zeer goed in de racerij, met name de R888 die voor mij zelfs de AD48 overtreft. De Proxes voor op de openbare weg vind ik dan weer minder....
Maar doet mijn mening terzake ? Ik vind alvast van niet.
MG's :
- VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
Non-MG's :
- Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
Racecars :
- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer