Koelvloeistof verlies / pakking kapot?
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Missedisland » vr feb 19, 2016 9:38 am

    Vervelend om te horen Dj M. Voor mij is de auto geen 'daily driver', dus ik heb zelf geen idee of er problemen ontstaan wanneer ik file zou rijden of dergelijke situaties. Ik heb daarom geen overhitting oid. meegemaakt. Ook nooit bewust de ventilator aan horen slaan eigenlijk.

    Als je weet wat het probleem is, vervang je het zo. Maar wat het rottig maakt is dat het zoals je zegt gewoon een zoektocht is. Zelf hoop ik nog steeds op de dop :) maar ik heb er een hard hoofd in.
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Kasper » vr feb 19, 2016 12:54 pm

    Missedisland schreefColon... Ook nooit bewust de ventilator aan horen slaan eigenlijk...

    Dat is, zeker vanuit de auto ook moeilijk waar te nemen. ik heb wel eens overwogen om ledjes over de motorcontacten te zetten zodat je vanuit de bestuurdersstoel kunt zien of de ventilator stroom krijgt.

    Het is er nog nooit van gekomen, wel een relais van de ventilator voor, dat heeft wel eens vast gezeten in de file, dat is geen pretje en geeft een hoogst onrustig gevoel.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Kasper, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Mr. Dj M. » vr feb 19, 2016 6:14 pm

    @Missedisland: Sinds de Rover 75 is de auto ook m'n daily niet meer. Echter met mooi weer en in de periode dat de 75 bij de garage stond wel van de TF gebruik gemaakt.

    @Kasper: Klopt, bij kap open en weinig omgeving geluid kan je het net horen maar heel overtuigend niet. Bij de file situatie daarom ook aan de kant gegaan om te kunnen horen of hij aansloeg. Dat betekende in dit geval op de n-weg bij het eerste verkeerslicht afslaan en uitstappen op de parkeerplaats bij het tankstation. De fan draaide toen in ieder geval niet, maar de temperatuur was ook iets gezakt, al was deze nog steeds boven normaal.
    Bij het inrijden van de carport hoor je de fan echter duidelijk wel of niet, dan hoef je de auto niet uit. Dat de fan werkt weet ik daarom wel, want eigenlijk bij bijna elk ritje kom ik aanrijden met draaiende fan.
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Missedisland » za feb 27, 2016 4:07 pm

    Even een update; heb een paar korte ritjes gemaakt sinds het plaatsen van een nieuwe dop op het expansievat.
    Ik wil niet te vroeg juichen, maar tot dus ver is het peil nog niet weer gezakt en lijkt het na een rit ook niet meer te stijgen zoals eerder wel het geval was. (zie vorige foto)

    Over een week of 2 vanuit Zwolle naar Rosmalen op en neer voor de British lifestyle beurs, als het pijl daarna nog steeds stabiel is spring ik een gat in de lucht :)
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • ArthurMG
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 134
    GeregistreerdCOLON za jul 25, 2015 7:54 pm
    WoonplaatsCOLON Numansdorp

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door ArthurMG » ma feb 29, 2016 1:39 pm

    @Amnon: blauwe rook is een teken van olie verbruik c/q slechte verbranding.
    Witte rook is een koel/water probleem(stoom)

    @DJ M: Als je die olie substantie die drijft wilt verwijderen is dat eenvoudig te doen met een stukje olieabsorbtiedoek aan een schroevendraaier met een tie-wrapje en door je koelvloeistofvaatje roeren aan de oppervlakte.
    Alle olie wordt opgenomen en de koelvloeistof niet.
    Of hij herrie maakt of muis stil is, Engelse auto's worden altijd bekeken.
    Zal wel door de klasse komen.
    Rover 75 2.5 sterling my'00 full option

    MG ZT-T CDTI my '03 X-power grey verkocht

    MGF 1,8 VVC my"96. BRG. No. 021 from 100 first delivered in Holland, registered in MGF reg.
    Milltek sport exhaust, K&N filter, fresh air induct, 52 mm alu throttlebody, 150,9 pk geijkt . verkocht
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Mr. Dj M. » ma feb 29, 2016 3:12 pm

    ArthurMG schreefColon@DJ M: Als je die olie substantie die drijft wilt verwijderen is dat eenvoudig te doen met een stukje olieabsorbtiedoek aan een schroevendraaier met een tie-wrapje en door je koelvloeistofvaatje roeren aan de oppervlakte.
    Alle olie wordt opgenomen en de koelvloeistof niet.

    Dank voor de tip!
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Missedisland » ma maart 14, 2016 8:10 am

    Hi allen, helaas verliest m'n wagen toch nog koelvloeistof. Het is wel minder geworden sinds het vervangen van de dop. Maar helaas, gisteren na een zonnig weekendje weg toch weer wat bij moeten vullen. Ik vermoed dat het dan toch een pakking in het blok is, aangezien ook het oliepijl wat gestegen lijkt te zijn.

    Misschien een stomme vraag, maar gaat het motorblok uit de auto voor het vervangen van een koppakking of voetpakking?

    Gezien de arbeidskosten hiervan bij een garage; is het verstandig om andere delen tegelijk ook te laten vervangen? Distributieriem en waterpomp e.d. zijn al gedaan, maar ik zat te denken aan bijv. de koppelingsplaat (die is ook volgens mij ook redelijk versleten).

    Bedankt en groet,
    Tim
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Janmgf » ma maart 14, 2016 11:36 am

    Zie mijn (Janmgf) aandeel in deze discussie http://www.mgf-tf.com/phpBB2/viewtopic.php?f=2&t=15658&start=15&hilit=noort
    Dus wel even stukje naar onder scrollen!

    Voor het vervangen van de koppakking hoeft de motor er niet uit.

    Succes ermee!
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Bruno » ma maart 14, 2016 5:49 pm

    De koppakking vervangen is een werkje van een uurtje of 3. Om de koppeling te vervangen moet de versnellingsbak losgemaakt worden van de motor. Helemaal de andere kant dus van het blok. Sterker nog, eigenlijk moet de versnellingsbak er onderuit om dit te doen, en daarvoor moet het subframe weer zakken. Normaal kan je de bak ook opzij schuiven, maar dan heb je kans op beschadigingen aan zowel de wagen als aan je handen en armen. :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Missedisland » vr apr 22, 2016 12:06 pm

    Bedankt voor de reacties. Een paar weken geleden met de auto op de rollerbank geweest met MG club Holland. Erg leuke dag gehad! Maar 's avonds m'n vriendin even opgehaald in het centrum van Amersfoort en je raadt het al... dat eindigde in een wolk witte rook midden in het centrum haha. Ik dacht dat koppakking gevlogen was, maar na (overigens top) service van de ANWB bleek de rechter koelslang naar de radiator gescheurd. Inmiddels bij de garage geweest, die vertelde me dat er meer slangen slecht waren en dat ook de radiator niet best meer was. Het hele zaakje wordt nu vervangen. De rollerbank zal 'de druppel' wel geweest zijn...

    Wellicht zat het lek dus toch ergens anders dan in het blok. Altans dat hoop ik maar, anders kan ik alsnog ook voor het blok weer naar de garage :)
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Fontech » vr apr 22, 2016 12:33 pm

    Hopelijk zat het lek idd al ergens aan de tubes ...
    Kan zijn dat het te klein was om druppels of een plasje onder de wagen te tonen en bij warme motor en meer druk het vocht verdampte .
    lets hope so .

    Fonny / Fontech
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door ErikB » zo apr 24, 2016 12:45 am

    Ik volg niet helemaal: witte rook (damp), je denkt aan koppakking, het is dan een scheurtje in de darm bij de radiator (en die zit vooraan).
    Waar kwam dan de stoom vandaan ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Missedisland » ma apr 25, 2016 10:08 am

    ErikB schreefColonIk volg niet helemaal: witte rook (damp), je denkt aan koppakking, het is dan een scheurtje in de darm bij de radiator (en die zit vooraan).
    Waar kwam dan de stoom vandaan ?


    De gescheurde slang vanaf het blok naar de radiator. Nog in het motorruim dus :)
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • ArthurMG
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 134
    GeregistreerdCOLON za jul 25, 2015 7:54 pm
    WoonplaatsCOLON Numansdorp

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door ArthurMG » ma apr 25, 2016 10:46 am

    Was op de rollenbank nog niets van te merken van enige lekkage.
    Laten we er maar van uit gaan dat het verholpen kan worden met een nieuw setje voor de algehele koeling en dat het dan voor jaren geen probleem meer geeft.
    Succes en tot de volgende
    Of hij herrie maakt of muis stil is, Engelse auto's worden altijd bekeken.
    Zal wel door de klasse komen.
    Rover 75 2.5 sterling my'00 full option

    MG ZT-T CDTI my '03 X-power grey verkocht

    MGF 1,8 VVC my"96. BRG. No. 021 from 100 first delivered in Holland, registered in MGF reg.
    Milltek sport exhaust, K&N filter, fresh air induct, 52 mm alu throttlebody, 150,9 pk geijkt . verkocht
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Re: Koelvloeistof verlies / pakking kapot?

    door Missedisland » ma mei 02, 2016 7:46 pm

    De auto afgelopen weekend opgehaald bij de garage. 2 koelslangen vervangen en een gloednieuwe radiator. :) De auto rijdt weer top; afgelopen zondag gelijk even op het Midland Circuit getest in Lelystad met de Nederlandse MG Club. Super leuke dag gehad en 'so far so good'. Nu nog even afwachten of de lekkage voorgoed verholpen is...

    Ik heb inmiddels wat het koelsysteem betreft zo'n beetje alles nagelopen en vervangen op het motorblok zelf na.

    Afbeelding
    MGF 1999 Tahiti Blue.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten