door Bruno » za apr 19, 2014 11:46 am
Nope, is me nooit gelukt en dikwijls geprobeerd. 240 km reëel is volgens mij onmogelijk. Reken het maar eens uit. ALs je je toerental weet, kan je ook weten wat de werkelijke snelheid was (of met GPS), ik vermoed dat 220 echt de max zal geweest zijn met wind in de rug. Ik heb de berekeningen nog ergens liggen. Met de BRM ga ik echter wel in het rood. Leuke aan de BRM is, dat je bij hernemingen gewoon de wagen in zijn 5 kan laten staan en niet moet terug schakelen om genoeg kracht te hebben om echt vlot te hernemen. In praktijk is de keerzijde van de medaille (hogere toeren bij cruisen) te verwaarlozen.
Verder is er nog een verschil in theorie en praktijk : de 5 de versnelling in verhouding X kan theoretisch een hogere top bereiken dan de 5 de versnelling in verhouding Y, maar in praktijk is er ook een motor die die versnelling rond moet krijgen. In praktijk zien we dan ook dat een 5de versnelling van een PG1 VVC of non VVC dan misschien een hogere top heeft, maar dat de motor er niet in slaagt om deze naar de begrenzer te duwen. De 5de van een PG1 BRM bak daarentegen is gemakkelijker rond te krijgen en ondanks in theorie de top lager is, zien we in praktijk net het tegenovergestelde. Hij laat hogere toeren toe in die versnelling, dus een hogere topsnelheid. Daar waar de gewone PG1 VVC het voor bekeken houdt bij +/- 6500 toeren, gaat de BRM leuk door tot in het rood.
MG's :
- VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
Non-MG's :
- Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
Racecars :
- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer