vraagje i.v.m ontsteking!!!!
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Cagivist » za dec 01, 2012 6:02 pm

    Er is wel degelijk een waarneembare benzinegeur bij het proberen te starten!
    Ik zal eerst een andere sensor zien te bekomen en indien dat niet helpt dan wordt het allicht slepen.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Carl » za dec 01, 2012 9:24 pm

    Waar sta je ergens?
    Ik kan je misschien wel helpen met een andere ecu om te proberen of dat het probleem oplost.

    Ik kan helaas geen ecu op voorhand aan een 5as koppelen omdat ik geen MPi kabelboom voorhanden heb. Ik heb een auto nodig om de match te maken.

    Vermoedelijk is er een probleem met de aansturing van de HT door de ecu, aangezien je wel injectie hebt en je startmotor draait.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Cagivist » zo dec 02, 2012 8:46 pm

    Beste Carl,

    Ik waardeer tenzeerste u aanbod en zal u verder deze week iets laten weten.Ik ga dinsdag met mijn broer nog is alles aflopen en indien we er niet uitgeraken dan stuur ik u een pb.
    Teneinde u niet onnodige kilometers te laten doen, ik ben woonachtig tegen Brussel (Groot-Bijgaarden).
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door schrokke » ma dec 03, 2012 8:19 am

    Cagivist schreefColon
    Tijdens het starten meten we 3a4 volt op de primaire wikkeling van de bobijn.Meten we aan de aansluitfiche van de bobine tussen de positieve en rechtstreeks op chassis , bekomen we wel 12volt


    Ik twijfel toch ook aan de voeding, hoewel ik uit de uitleg niet begrijp hoe ge gemeten hebt. Als er geen of onvoldoende voeding is, is kun je ook geen sturing controleren. Hoe heb je die massasturing gecontroleerd eigenlijk?

    Het feit dat je zomaar bent stilgevallen doet ook wel aan een defecte eindtrap denken, maar je kunt toch maar best zeker zijn.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Cagivist » wo dec 05, 2012 2:27 pm

    schrokke,

    Met de multimeter gemeten tussen de + van de bobijn en uitgang klem 25 (zwart-witte draad ), meten we niks.
    Als we meten tussen de + van de bobijn en de massa van de wagen meten we wel 12volt!!!
    Zijn we dan juist bezig of moet het op een andere manier?
    Met het led lampje uitgemeten zoals eerder al werd voorgesteld, ledje geeft geen licht bij het starten!
    De uitlaat geeft wel degelijk benzinegeur af. :-s
    Carl, indien je u geroepen voelt en is de tijd hebt; zouden we deze hulp best kunnen gebruiken.
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Carl » wo dec 05, 2012 8:02 pm

    Zoals je het beschrijft zou het idd best kunnen dat de ECU constant 12V naar de bobijn geeft omdat de eindtrap doorgeslagen is.

    Eerst even kijken of de ECU 12V moet geven aan de bobijn, de andere mogelijkheid is dat de bobijn op 12V staat en dat de massa geschakeld wordt door de ecu.

    Uit het schema van de MPi blijkt dat beide aansluitingen van de bobijn naar de ECU gaan, dus is het niet duidelijk. De kans is echter groot dat de 12V een gemeenschappelijke aansluiting is en dat de andere kant geschakeld wordt.
    In de description and operation manual is er niets opgenomen over de precieze werking van de ontsteking, dus ook daar geen hulp.

    Ziet er dus idd naar uit dat we even terplaatse zullen moeten gaan kijken.
    Ik ga ook even moeten checken of ik MPi ECU's kan uitlezen, misschien heb ik niet de correcte licenties.

    PM me eventueel een adres door waar de auto staat en wanneer het past. Ik wil wel ff mee zoeken.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door schrokke » do dec 06, 2012 1:41 am

    Op auto's zijn onsteekbobine's altijd massa geschakeld.

    Dus spanning controleren tussen de plus van de bobine en de massa is juist. Maar, als u daarvoor een voltmeter gebruikt moet u wel meten onder belasting. Dwz dat de bobine aan de min(zwart/witte kabel) aan de massa moet liggen. Dus moet u even een massakabel aanleggen op deze klem, niet te lang want dat heeft de bobine niet graag. U moet dan minimaal 9V meten, anders is de voeding ontoereikend. Er zit dan meer dan waarschijnlijk ergens een te grote overgangweerstand in een stekker.

    Een bobine word snel pulserend naar de massa geschakeld. Als de bobine geladen word, word ze door ze door de ECU via de hoogvermogen eindtrap naar de massa geschakeld. Als volgens de ECU de tijd is aangebroken om de bobine een vonk te laten leveren(ontstekingstijdstip), schakelt de ECU abrupt de massa uit. Dit abrupt uitschakelen veroorzaakt een spanningspiek in de primaire wikkeling die tot 400V kan komen. Dit word omhoog getransformeerd naar een paar duizenden volt en voila de vonk springt over.
    Bij 1000tr/min heb je ongeveer elke 20milisec een cyclus, dit is niet meetbaar met een voltmeter of proeflampje.

    Hier kan je dan best een LED gebruiken. Die schakel je over de min van de bobine en een goede massa. Zet je nu het contact aan komt de bobine onder spanning, maar er is nog geen massaschakeling door de ECU. De stroom vloeit dan door de primaire wikkeling door de LED naar de massa waardoor de LED zal branden. Eens ge nu gaat starten zal de ECU de bobine laden, dus naar de massa schakelen. De stroom loopt nu door eindtrap naar de massa waardoor de LED zal doven. Tot er een vonk moet komen en de massa word uitgeschakeld, dan zal de LED terug branden.

    Als de LED helemaal niets doet is er geen spanning op de bobine.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Cagivist » do dec 06, 2012 6:34 pm

    Carl heeft voorgesteld om is langs te komen, hij zal nadien mss meer kunnen vertellen.
    Toch al enorm bedankt thumbsup voor het meedenken en voorstellen te doen!!!!!
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Carl » vr dec 07, 2012 1:45 am

    Herman,

    Ik ben helemaal mee met de uitleg, het is nu duidelijk wat en hoe we de situatie gaan aanpakken, maar toch nog één vraagje : de techniek van de meting met de led begrijp ik, maar als ik gewoon een normale signaalled neem dan overleeft die het gegarandeerd niet,heb je een idee hoeveel ohm de serieweerstand is die je (zeer waarschijnlijk) gebruikt? En gaat het over een rode, gele, witte of blauwe led?, deze hebben namelijk allemaal een andere If, dus een andere "brandspanning"
    Ik ga me morgen even amuseren met een (Led)testsnoertje te fabriceren.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door schrokke » vr dec 07, 2012 9:13 pm

    Tja, ik denk dat ik die LED kant en klaar gekocht heb in een automaterialen zaak. Die is dus klaar om te gebruiken op 12V. Het is al een tijdje geleden want tegenwoordig gebruik ik beter materiaal om stuurpulsen te controleren.
    Anders is het een rode LED en een voorschakelweerstand van 690ohm.
    Neem anders uw osciloscoop mee, beter testgerief is er niet, dan kan je ineens ook zien of de massa in orde is.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Carl » vr dec 07, 2012 10:11 pm

    Ik maak me wel snel een testsetje met led, geen moeite.
    Ik zie er een beetje tegenop op met met "museumstuk" oscilloscoop in dit weer op de hort te gaan, ik gebruik hem eigenlijk niet in de garage, maar voor gewone elektronica toepassingen op't werk.

    Ben er zeker van dat we het zo ook vinden.

    super bedankt voor de nuttige info !
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door schrokke » za dec 08, 2012 8:28 pm

    Graag gedaan.
    Ik echt wel benieuwd wat er loos is.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Carl » za dec 08, 2012 11:24 pm

    't ledsnoertje wordt morgen getest :-)
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Carl » zo dec 09, 2012 8:30 pm

    Vandaag dus eindelijk tijd gevonden om eens te gaan kijken.
    Kennis gemaakt met Kurt en zijn broer en gezien dat de MGF met veel liefde verzorgd wordt en dat daar het virus ook stevig heeft toegeslagen :-)

    Ter plaatse overlegd wat er al allemaal geprobeerd en gemeten was en daaruit besloten om direct de ECU te vervangen.
    Ik had 2x 5aS alarmecu's liggen en 2 MPi MEMS 1,9 ECU's , ik ging ervan uit dat dit "gematchte" sets waren, dewelke precies waar bijhoorde was echter niet duidelijk.

    Al bij de eerste poging (ECU vervangen, gokje gedaan naar bijpassende alarmmodule) konden we na synchroniseren van de blippers uitsluiten dat het probleem iets te maken had met de ontstekingscomponenten, want de motor sloeg direct aan.
    De originele MEMS 1.9 was dus duidelijk de schuldige.

    Het verhaal krijgt echter nog wel een vervolg, want meteen dook een ander probleem op: de motor blijft namelijk niet draaien. Hooguit een tweetal seconden en valt dan vanzelf stil. Gas geven helpt niet.
    Waarschijnlijk ligt dit aan de synchronisatie met de alarmmodule, maar ik ben daar niet 100% zeker van.
    Het verwisselen van de alarmmodules hielp in elk geval niet en de andere ECU doet ook exact hetzelfde, maw ook zonder synchronistaie met de 5aS slaat de motor aan, maar blijft niet draaien.

    Meest voor de hand liggende oplossing is dat de ECU's en de 5aS-en die ik had liggen niet gematched zijn en dat na synchronisatie alles perfect ok komt.
    Wie weet met zekerheid te vertellen of dat inderdaad zo is?.

    Het verhaal wordt één van de dagen vervolgd...

    PS : bedankt voor de koffie met koekjes :-)
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: vraagje i.v.m ontsteking!!!!

    door Cagivist » zo dec 09, 2012 10:42 pm

    Idd vandaag bezoekje gekregen van Carl, die na ons aan elkaar te hebben voorgesteld, meteen het nodige gereedschap bovenhield om aan de slag te gaan thumbsup.

    Zoals door Carl wordt aangegeven start m'n F nu wel maar slaagt hij
    meteen weer af? Heeft het te maken met de synchronisatie ; vermoedelijk wel!
    We staan al een stap verder in de goede richting en waarschijnlijk niet meer ver af van de finish.

    Alvast enorm bedankt Carl, voor de tijd die je al hebt willen spenderen en dan is een warme tas :}}} en een koekske , het minst wat een mens kan aanbieden op een zondagmiddag hé!!!!
    Wordt zeker vervolgd.....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten