Auto start slecht
    peter.evers
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 24
    GeregistreerdCOLON ma nov 19, 2012 12:57 pm

Re: Auto start slecht

door peter.evers » wo nov 21, 2012 9:03 pm

Probeer er eens een auto bij te zetten met startkabels. Het eenvoudigst is om te proberen of het niet aan de accu ligt lijkt me. Is het dat niet, kun je het meteen uitsluiten.
  • kris2
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 74
    GeregistreerdCOLON zo sep 02, 2012 6:44 pm
    WoonplaatsCOLON Jéhonville

door kris2 » wo nov 21, 2012 10:57 pm

Ik denk dat ergens in de handleiding het gebruik van startkabels afgeraden wordt omdat dit schade aan de computer kan opleveren.
    De batterij krijgt de motor lang genoeg rond om een moeilijke start af te maken. Met de batterij is niets aan de hand.
    13,4 V van de alternator is laag, maar zou geen problemen mogen opleveren voor het starten. Waar die 13,4 V op wijst is een in de nabije toekomst mogelijk alternatorprobleem. Spanningsregelaar of kooltjes. Naast dat met versleten kooltjes de alternator zijn volle waarde niet meer kan geven treedt kan er door de hogere vonkvorming ook electromagnetische interferentie in leidingen naar de sensors optreden waardoor de computer fout uitleest. Ik weet niet of dit startproblemen gaat opleveren.
    Electromagnetische interferentie van versleten kooltjes heeft bij mij gemaakt dat mijn lambdasonde er op 6000 km doorvloog en onregelmatig draaien. Geen enkel startprobleem.
    MGF VVC Charcoal
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

Auto start slecht

door RemcovanKuilenburg » do nov 22, 2012 1:29 am

Zoals ik al in het begin zei, accu is goed. Motor draait gewoon normaal rond. Alleen moet je gas geven om te starten als hij koud is. Heeft dus niets met een accu te maken maar of met de gasklep of met een sensor. Donderdag avond gaat de dokter kijken.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

Lid van MG Car Club UK.
    peter.evers
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 24

Auto start slecht

door peter.evers » do nov 22, 2012 12:32 pm

Oké, ik had alleen laatst hetzelfde met de BRM... zolang ik gas bleef geven in de eerste 10 seconden was er niks aan de hand. Liet ik het gas los, dan viel de motor uit. Andere accu erin gezet, probleem opgelost. Vandaar mijn beredenering ;)
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

door Carl » do nov 22, 2012 12:55 pm

Aan de andere kant, ik heb een slechte batterij, de auto start stilaan met moeite (batterij is meer dan 10 jaar oud ! ) en alles gaat (voorlopig) nog fijn.
    Als je te hard aan je stuur draait bvb dan gaan je lampen stevig minder branden, het erg lage toerental bij het starten en vooral het snel afnemen van de startcapaciteit als je motor eens een keertje twee keer snel achtereen moet starten doen vermoeden dat het bijna afgelopen is met de batterij, maar toch ondanks dit start de boel als een zonnetje.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

door schrokke » do nov 22, 2012 9:13 pm

Slechts 13,4V laadspanning kan ook op een defecte batterij wijzen, of een te hoog stroomverlies of massa storing.

Houd er ook rekening mee dat in de (T)F geen collector dynamo zit maar een alternator dynamo. Deze heeft sleepborstels en sleepringen, dat geeft minder makkelijk vonken. Via deze borstels loopt ook enkel de bekrachtigingstroom, dat is dan ook meer intern in de alternator. Een alternator kan wel spanningspieken geven maar dan eerder tgv een doorgeslagen diode in de diodebrug.
    Dat je bij zo'n storing geen start problemen hebt is normaal, de alternator produceert geen storende pieken tijdens de startfase. Maar een goed lopende (injectie)motor kan toch niet echt bij zo'n probleem.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
    RemcovanKuilenburg
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

Auto start slecht

door RemcovanKuilenburg » vr nov 23, 2012 1:39 am

Zoals ik al zei. Auto loopt mooi als hij is gestart. Heeft niets maar dan ook niets met de accu te maken. Je moet alleen tijdens het starten gas geven. ;-)
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

Lid van MG Car Club UK.
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

door Carl » vr nov 23, 2012 1:28 pm

afstelling gasklep, stepper, nogmaals
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

Save nature ! Drive a GREEN car!
    peter.evers
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 24

Auto start slecht

door peter.evers » vr nov 23, 2012 3:40 pm

Ik ben benieuwd wat het is

Sent from my iPhone using Tapatalk