aansturing VVC unit
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: aansturing VVC unit

    door schrokke » do jun 09, 2011 8:28 am

    Sander schreefColon De nokkenas positie sensor zorgt voor terugkoppeling in de regelkring.


    Hoe werkt deze sensor dan? Zit er dan een tandkrans op de nokkenas waardoor de sensor zowel positie als nokkenas snelheid kan zien?

    In principe is een motor voorzien van het VVC mechanisme, een motor met een wilde nokkenas. Om toch enigszins op zo'n motor in de lage toeren een beetje deftig koppel te hebben, tovert het VVC mechanisme deze nokkenas om in een tamme nokkenas tot je boven een bepaald toerental komt. Aan de nokkenas timing verandert er niets. Hij zal enkel sneller draaien tijdens kleplift en achteraf terug trager zodat hij op het eindpunt terug netjes op tijd staat. Een normale nokkenas positiesensor kan alleen de timing controleren, waar het VVC mechanisme niets aan veranderd.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: aansturing VVC unit

    door Sander » do jun 09, 2011 2:06 pm

    De nokkenas positie sensor meet een "tandkrans" van 2 nokjes, 1 bij "klep gaat open" en 1 bij "klep is weer dicht". derhalve kan hij de open en dicht tijd meten en dus 2x per nokas omwenteling de actuele stand bepalen.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    vanspeed
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 237
    GeregistreerdCOLON ma okt 19, 2009 9:10 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogblokland

    Re: aansturing VVC unit

    door vanspeed » do jun 09, 2011 3:10 pm

    Dit wordt toch wel een zeer informatief topic zo :thumbsup:
    Heb de kop 2 jaar geleden wel uit elkaar gehad maar kon niet meer precies herinneren hoeveel nokjes er op zaten.
    Maar dit klink wel zeer logisch dat je de klepopeningstijd hiermee kan bepalen op een doodsimpele manier. :wink:

    Bedankt voor de info Sander :thumbsup:
    1998 mgf vvc
    fase 1: modificaties: AP big brake kit,16" multispokes (75th Anniversary) wheels,MGTF conversion,chrome sidevents
    fase 2: K&N cold air filter,52mm TB,4-2-1 manifold,D-cat,scorpion twin dual exhaust
    car audio: alpine cda-9853R

    fase 3: DVA k06 kit, omega forged pistons, a Sander-head, piper vernier pulleys, EMS-4 bluetooth ecu, auto teknix road elise airbox, D1 oilcatch tank,315cc bosch ev6 injectors

    Mg ZR yellow
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: aansturing VVC unit

    door schrokke » vr jun 10, 2011 7:55 am

    Slechts 2 nokjes dan, maar idd voldoende om het meer dan zomaar een standaard positiesensor te maken. Het verduidelijkt veel over de controlemogelijkheid van de ECU.

    Ik denk wel dat als je met een vrij programmeerbare ECU gaat werken, je het programma kan vereenvoudigen door het systeem tweetraps te maken ipv traploos. Gewoon is de stand "tam" zetten tot aan een bepaald toerental(2500 bv) en dan overschakelen naar "wild".
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: aansturing VVC unit

    door Sander » vr jun 10, 2011 10:36 am

    Waarom zou je maar 2 standen willen ? Traploos is altijd beter, ieder toerental in een bepaald gebied heeft zijn optimale stand. Overigens kunnen bijna geen ECU's overweg met het VVC systeem zoals het bedoelt is. O.a. de Emerald kan dat wel. Blijkbaar kan je nog wel wat pk-tjes winnen door te spelen met de "vvc curve".
    Building >200BHP K-series
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: aansturing VVC unit

    door schrokke » za jun 11, 2011 8:10 am

    Sander schreefColonWaarom zou je maar 2 standen willen ?


    Omdat dit eenvoudiger te programmeren is op een doorsnee ECU en ik ook niet wist dat een Emerald een sturing en curve's had. Om er anders een besturing voor de kleppen samen met een controle van de verstelling in programmeren is toch wel veel werk volgens mij.

    Sander schreefColon Blijkbaar kan je nog wel wat pk-tjes winnen door te spelen met de "vvc curve".


    Maar hoe verloopt die curve dan op het Rover programma? Bij hoeveel toeren word er nu naar rechtstreekse aandrijving geschakeld?
    Je kan door de curve aan te passen wel koppel, en daarmee ook vermogen, winnen in de lage toeren. Maar in de hoge toeren kun je met de standaard nokkenas toch niet verder dan 295° klepoverlap gaan? IMO kan je het karakter van de motor er mee veranderen maar het topvermogen kan je niet hoger brengen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    vanspeed
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 237
    GeregistreerdCOLON ma okt 19, 2009 9:10 pm
    WoonplaatsCOLON Hoogblokland

    Re: aansturing VVC unit

    door vanspeed » zo maart 11, 2012 10:11 pm

    Effe een toevoeging aan dit topic, voor diegene die per ongeluk hun vvc mechanisme uit elkaar halen :mrgreen:
    (Ik nie hoor !)

    http://wiki.seloc.org/a/VVC_Information#EU2_.26_EU3_Differences
    1998 mgf vvc
    fase 1: modificaties: AP big brake kit,16" multispokes (75th Anniversary) wheels,MGTF conversion,chrome sidevents
    fase 2: K&N cold air filter,52mm TB,4-2-1 manifold,D-cat,scorpion twin dual exhaust
    car audio: alpine cda-9853R

    fase 3: DVA k06 kit, omega forged pistons, a Sander-head, piper vernier pulleys, EMS-4 bluetooth ecu, auto teknix road elise airbox, D1 oilcatch tank,315cc bosch ev6 injectors

    Mg ZR yellow

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten