Trillingen!!!!
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Trillingen!!!!

    door Bruno » wo apr 13, 2011 12:15 am

    De trillingen zullen inderdaad wel niet bij de Toyo's liggen, integendeel. Hoe harder de compound, hoe sneller het springend effect, door minder grip. Hoe zachter de compound, hoe minder snel je dit voorhebt (cfr. slick).

    Toyo's hebben wel het nadeel van zachte kaken te hebben, waardoor ze minder goed scoren bij het betere bochtenwerk...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: Trillingen!!!!

    door Cagivist » wo apr 13, 2011 8:37 am

    Bruno schreefColonDe trillingen zullen inderdaad wel niet bij de Toyo's liggen, integendeel. Hoe harder de compound, hoe sneller het springend effect, door minder grip. Hoe zachter de compound, hoe minder snel je dit voorhebt (cfr. slik).

    Toyo's hebben wel het nadeel van zachte kaken te hebben, waardoor ze minder goed scoren bij het betere bochtenwerk...


    Dit mogen we dan wel uitsluiten zeker!

    Bruno, kunnen de achterste veringen (versleten bushen) dan zo een trillingen(het schudden van links-rechts of omgekeerd :P) veroorzaken over heel de wagen?
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    Re: Trillingen!!!!

    door Johan » wo apr 13, 2011 8:51 pm

    Alle rubbers die versleten zijn kunnen trillingen veroorzaken, het hangt af van de mate van slijtage. Wellicht zijn de schokbrekers kapot in plaats van versleten, zodat ze hard zijn.

    Ook de druk in de veerbollen kan enorm van invloed zijn. Meet de rijhoogte eens vanaf het centrum van de as tot de rand van de wielkast. Als er geen lowering pins in zitten moet dit ongeveer?? 37?? centimeter zijn als de druk helemaal goed is. Ik weet het niet meer precies. Als er wel lowering pins in zitten en de rijhoogte is die afstand is de druk veel te hoog volgens mij.
    MG ingeruild voor een boot en een onderwaterscooter
    http://www.diverspoint.com
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Re: Trillingen!!!!

    door Ultimate » wo apr 13, 2011 9:15 pm

    Wat ik weet over vering is het volgende (vanuit wielhart gemeten):
    Minimaal: 310mm
    Maximaal: 365mm
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Trillingen!!!!

    door RemcovanKuilenburg » wo apr 13, 2011 9:36 pm

    Ultimate schreefColonWat ik weet over vering is het volgende (vanuit wielhart gemeten):
    Minimaal: 310mm
    Maximaal: 365mm


    Hoogte is niet belangrijk, de druk in het systeem wel!
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    Re: Trillingen!!!!

    door Ultimate » wo apr 13, 2011 9:37 pm

    RemcovanKuilenburg schreefColon
    Ultimate schreefColonWat ik weet over vering is het volgende (vanuit wielhart gemeten):
    Minimaal: 310mm
    Maximaal: 365mm


    Hoogte is niet belangrijk, de druk in het systeem wel!


    Klopt, je zit natuurlijk ook met mogelijk lowering pins.
    Maar omdat niet iedereen een drukmeter thuis heeft is dit een handig weetje, geen wet
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: Trillingen!!!!

    door Cagivist » vr apr 15, 2011 12:45 pm

    Johan schreefColonAlle rubbers die versleten zijn kunnen trillingen veroorzaken, het hangt af van de mate van slijtage. Wellicht zijn de schokbrekers kapot in plaats van versleten, zodat ze hard zijn.

    Ook de druk in de veerbollen kan enorm van invloed zijn. Meet de rijhoogte eens vanaf het centrum van de as tot de rand van de wielkast. Als er geen lowering pins in zitten moet dit ongeveer?? 37?? centimeter zijn als de druk helemaal goed is. Ik weet het niet meer precies. Als er wel lowering pins in zitten en de rijhoogte is die afstand is de druk veel te hoog volgens mij.

    Ik zal al is beginnen met de schokbrekers (alsook indien nodig de rubbers) achteraan aan te pakken, het kan voor de wagen nooit kwaad , enkel de zichtrekening wordt er slechter door :lol:
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Trillingen!!!!

    door schrokke » za apr 16, 2011 8:03 pm

    Cagivist schreefColonKunnen de achterste de trillingen veroorzaken in heel de wagen inclusief het soms verspringen vooraan?


    Op auto's met middenmotor of motor achteraan is dat best mogelijk.

    Cagivist schreefColon Op minder goede wegen zijn de trillingen veel sterker aanwezig en dit laat zich soms ook voelen in mijn stuur( voel dan ook soms een licht weerslagje, vooral in de bochten ) . Zelfs bij lagere snelheden.


    Dit doet me denken aan een verkeerd gecentreerd stuurhuis waardoor de sporingverschilhoek in bochten niet meer klopt en het wiel met de meeste grip het gevecht wint en de rijrichting bepaald. Dit geeft ook zo'n gevoel maar geen trilingen.
    Heb je originele MG velgen of bredere velgen met grotere ET waarde?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: Trillingen!!!!

    door Cagivist » za apr 16, 2011 8:23 pm

    schrokke schreefColon
    Cagivist schreefColonKunnen de achterste de trillingen veroorzaken in heel de wagen inclusief het soms verspringen vooraan?


    Op auto's met middenmotor of motor achteraan is dat best mogelijk.

    Cagivist schreefColon Op minder goede wegen zijn de trillingen veel sterker aanwezig en dit laat zich soms ook voelen in mijn stuur( voel dan ook soms een licht weerslagje, vooral in de bochten ) . Zelfs bij lagere snelheden.


    Dit doet me denken aan een verkeerd gecentreerd stuurhuis waardoor de sporingverschilhoek in bochten niet meer klopt en het wiel met de meeste grip het gevecht wint en de rijrichting bepaald. Dit geeft ook zo'n gevoel maar geen trilingen.
    Heb je originele MG velgen of bredere velgen met grotere ET waarde?

    Ik heb nog de originele velgen 15duims op zitten met 185 vooraan en 205 achteraan.
    Ik heb wel vastgesteld dat wanneer ik tegen de wielen duw de wagen nogal fel heen en weer schudt na het duwen ( aantal keer zelf ) :!: En dat is nu net wat ik meen te voelen op de baan??? vergelijk het met wanneer de schokdempers versleten zijn de wagen dan op en neer blijft gaan na het duwen.
    Ik heb dat hier is met een aantal andere wagens gedaan maar die stoppen veel sneller met heen en weer te schudden.
    Hopelijk begrijpen jullie er iets van :wink:
    Nu het kan ook volledig normaal zijn , misschien dat hier iemand dit kan beamen of het zo is ja dan nee?
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Trillingen!!!!

    door schrokke » za apr 16, 2011 8:43 pm

    Voor een schokdemper test moet je de auto doen inveren, op de spatborden duwen dus. De auto op deze wijze flink in beweging brengen eens eens je stopt moet de auto onmiddelijk stil staan.Het gaat dan vooral over de op en neer beweging.

    Als je aan de wielen gaat schudden test je eerder de band demping en die zou voor uw banden volgens Bruno aan de zwakke kant zijn.
    Je kan altijd eens wat met de bandenspanning spelen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Trillingen!!!!

    door LEBLAR » ma apr 18, 2011 12:44 pm

    Als ik het goed lees blijft je auto heen en weer schudden nadat je tegen de zijkant van het wiel hebt gedrukt. Dus van links naar rechts, correct?
    Dan zou ik het probleem eerder in de ophangrubbers of de wiellagers zoeken. Ik heb dezelfde banden (Toyo op 15 inch) en heb zeker geen last van overmatig trillen en al zeker geen wegspringen van de auto.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: Trillingen!!!!

    door Cagivist » ma apr 18, 2011 4:27 pm

    LEBLAR schreefColonAls ik het goed lees blijft je auto heen en weer schudden nadat je tegen de zijkant van het wiel hebt gedrukt. Dus van links naar rechts, correct?
    Dan zou ik het probleem eerder in de ophangrubbers of de wiellagers zoeken. Ik heb dezelfde banden (Toyo op 15 inch) en heb zeker geen last van overmatig trillen en al zeker geen wegspringen van de auto.

    Klopt dat is wat ik dus bedoel en idd zeer correct(links-rechts)? Ik heb de 2 achterste wiellagers veranderd omwille van speling en zal ze vanvoor dus ook best doen! Welke ophangrubbers zijn er dan nog aan vervanging toe die invloed kunnen hebben.
    Van de draagarmen en anti rol bar+ stabiliser link zijn vervangen! Upper suspension arms misschien?
    Nogmaals bedankt iedereen!
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Trillingen!!!!

    door LEBLAR » ma apr 18, 2011 5:24 pm

    Wellicht heel exteem maar je zou de rubbers van het subframe kunnen controleren.

    Verder zou je kunnen kijken naar de centrering van het stuurhuis zoals Schrokke al aangaf. Het is niet gezegd dat het trillen en het wegspringen met elkaar te maken heeft.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: Trillingen!!!!

    door Cagivist » di apr 19, 2011 7:19 am

    LEBLAR schreefColonWellicht heel exteem maar je zou de rubbers van het subframe kunnen controleren.

    Verder zou je kunnen kijken naar de centrering van het stuurhuis zoals Schrokke al aangaf. Het is niet gezegd dat het trillen en het wegspringen met elkaar te maken heeft.


    Ik ga één der dagen is een afspraak maken om hem op een brug te laten zetten en alles is te laten nakijken i.v.m rubbers en stuurhuis en zal de lagers vooraan ook maar mss meteen vervangen .
    Ik ga ook de achterste schokdempers bestellen en plaatsen. Ik laat het jullie nadien weten of er verbetering is.
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Trillingen!!!!

    door RemcovanKuilenburg » di apr 19, 2011 9:20 am

    Als je schokbrekers gaat vervangen moet je eens kijken naar die van Gaz. Deze zijn instelbaar. Ik heb ze ook gemonteerd en mijn F je is zo stijf als een plank.
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten