Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Arjan » vr jan 14, 2011 2:22 pm

    Zojuist een telefoontje gehad van de monteur: hij heeft het stekkerblok van de dynamo/alternator gecontroleerd en behandeld met contactspray. Dit omdat 1 van de 2 contact pootjes iets donkerder was ?? Hoe dat komt, Joost mag het weten. Hierna ging het controle lampje van de accu tijdens contact gewoon aan en de accu werd geladen. Het probleem is dus opgelost, maar hij laat de keuze aan mij:

    - er vanuit gaan dat dit het probleem was, maar met het risico dat de alternator het later alsnog begeeft.
    - de alternator alsnog nu preventief vervangen na slechts 54.400 km

    Hij had een dergelijk geval zoals dit nooit meegemaakt en kon zich niet voorstellen dat de alternator defect is. Wat zijn jullie bevindingen?

    @schrokke: zou slecht is een accu van het merk Varta toch niet?
    Laatst bijgewerkt door 1 op Arjan, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Tukker » vr jan 14, 2011 3:47 pm

    Arjan schreefColon@schrokke: zou slecht is een accu van het merk Varta toch niet?


    Ging schrokke niet om het merk maar om de kapotte cel. :D
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door LEBLAR » vr jan 14, 2011 3:53 pm

    Arjan schreefColon- er vanuit gaan dat dit het probleem was, maar met het risico dat de alternator het later alsnog begeeft.
    - de alternator alsnog nu preventief vervangen na slechts 54.400 km


    Ligt een beetje aan de extra kosten nu en de extra kosten die later vervangen met zich meebrengen. Als de alternator nu goed is (doorgemeten) waarom dan vervangen. Tenzij het een paar euro kost.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Arjan » vr jan 14, 2011 4:35 pm

    Tukker schreefColon
    Arjan schreefColon@schrokke: zou slecht is een accu van het merk Varta toch niet?


    Ging schrokke niet om het merk maar om de kapotte cel. :D



    :oops: Natuurlijk. Vandaar dat hij ook slecht contact maakte met de alternator. Een nieuwe alternator zou ongeveer e 200,- kosten. De monteur achte vervangen niet nodig, maar als hij later wel vervangen moet worden is het voor hem weer kassa :?
    Laatst bijgewerkt door 1 op Arjan, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Tukker » vr jan 14, 2011 5:47 pm

    Eeen goede garage kan prima dynamo's doormeten en als hij goed is is het klaar, een nieuwe kan net zo snel stuk gaan. Kan beter gaan tanken voor dat geld. :D
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Arjan » vr jan 14, 2011 5:54 pm

    Tukker schreefColonEeen goede garage kan prima dynamo's doormeten en als hij goed is is het klaar, een nieuwe kan net zo snel stuk gaan. Kan beter gaan tanken voor dat geld. :D


    En daar heb je ook weer gelijk in. Het is toch op basis van vertrouwen of je met het voorstel van de monteur eens bent en of de reparatie correct is uitgevoerd.
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Tukker » vr jan 14, 2011 6:01 pm

    vervangen na slechts 54.400 km


    Zoveel mogelijk rijden zodat je boven de 154.400 komt want dan twijfel je niet zo. :wink:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • wimk
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 469
    GeregistreerdCOLON zo aug 02, 2009 1:19 pm

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door wimk » vr jan 14, 2011 10:50 pm

    Arjan schreefColon :oops: Natuurlijk. Vandaar dat hij ook slecht contact maakte met de alternator. Een nieuwe alternator zou ongeveer e 200,- kosten. De monteur achte vervangen niet nodig, maar als hij later wel vervangen moet worden is het voor hem weer kassa :?


    Mij koste een nieuwe alternator 212 Euro ex.btw >> 250 Euro incl. .... en dan nog de uren... :shock:
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door schrokke » za jan 15, 2011 5:11 pm

    Arjan schreefColon
    Tukker schreefColon
    Arjan schreefColon@schrokke: zou slecht is een accu van het merk Varta toch niet?


    Ging schrokke niet om het merk maar om de kapotte cel. :D



    :oops: Natuurlijk. Vandaar dat hij ook slecht contact maakte met de alternator. Een nieuwe alternator zou ongeveer e 200,- kosten. De monteur achte vervangen niet nodig, maar als hij later wel vervangen moet worden is het voor hem weer kassa :?


    Ik had eigenlijk defecte accu moeten schrijven.

    Dat de oorzaak van het slecht kontakt tgv is van een defecte accu betwijfel ik sterk.
    Ik denk eerder dat de accu het heeft begeven tgv het sporadisch slecht kontakt van de D+ aansluiting waardoor die ongemerkt niet bijgeladen werd. Nu komt het dan helemaal boven water.
    Houd vooral voor ge start in 't oog dat het lampje wel degelijk brand, als dat in orde blijkt te zijn zal het alternator probleem wel opgelost zijn.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Arjan » za jan 15, 2011 11:59 pm

    Dat zal ik zeker doen! Het is tevens een goede tip voor alle lezers op dit forum: iets wat je aandacht moet hebben is dat alle contole lampjes in je dash moeten gaan branden als je de sleutel op contact 1 zet :oops: en na het starten gebruikelijk uit moeten gaan. Ik heb nu ook een nieuwe accu met een controle indicator :wink:
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Arjan » di jan 18, 2011 8:58 pm

    Vandaag vlak voor sluitingstijd de TF opgehaald. De laadstroom circuit is gecontroleerd en voordat de engine bay cover weer terug gemonteerd werd, is alleen de D+ aansluiting van de alternator gecontroleerd en met contact spray schoon gemaakt. De laadspanning is diverse keren gecontroleerd. (vandaar dat de TF in de garage bleef logeren) Volgens de monteur is het doormeten van de alternator slechts een moment opname wat niet alles zegt ?? En de alternator zag er nog goed uit, vandaar dat hij vervangen niet nodig vond. Ook gezien de lage km. stand. (nu overigens 52.666)

    Netjes de rekening betaald en naar huis. En jawel, het rode controle lampje van de accu lichte 1 keer aan en op contact blijft deze uit....

    Morgen maar weer terug naar de garage :evil:
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door schrokke » wo jan 19, 2011 10:14 am

    Arjan schreefColon En jawel, het rode controle lampje van de accu lichte 1 keer aan en op contact blijft deze uit....

    Morgen maar weer terug naar de garage :evil:


    Het ene moment( oplichten van het lampje) zou je denken dat de kabelisolatie ergens is doorgeschuurd waardoor het lampje gaat branden. Maar als het achteraf dan weer helemaal niet meer brand klopt het niet helemaal. Tenzij deze kortsluiting de D+ aansluiting doet inbranden en het kabeltje dan ook nog eens terug is losgekomen van de massa.
    Anders toch een probleem in de spanningsregelaar of veldwikkeling.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    ovi
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 935
    GeregistreerdCOLON ma jan 10, 2011 12:00 pm
    WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant (Keerbergen)

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door ovi » wo jan 19, 2011 12:18 pm

    Je hebt wel weinig km's maar toch gok ik op uw koolborstels! :wink:
    Moeten niet altijd versleten zijn maar kan ook dat er één beetje geklemd zit en daarom slecht contact maakt.
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Arjan » wo jan 19, 2011 1:18 pm

    Net even de garage gebeld voor het slechte nieuws. 'Dan is het toch de dynamo'. Ja, duh :evil: Vanmiddag kan ik de TF komen brengen. will be continued....
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album
  • Arjan
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2696
    GeregistreerdCOLON di jan 03, 2006 10:51 am
    WoonplaatsCOLON Nijmegen, Nederland.

    Re: Lege accu (II) en nu ook een defecte dynamo?

    door Arjan » wo jan 19, 2011 10:59 pm

    Het is toch bestwel zuur dat je een reparatie factuur van 193,67 betaald hebt en het probleem niet opgelost is. Volgens de monteur heeft hij er alles aan gedaan om het mankement op te lossen en hij blijft bij zijn theorie dat het de alternator, gezien de lage km stand, niet kan zijn. Terwijl dit defect als ik zo verder zoek op het forum wel vaker voor komt en de symptomen bijna hetzelfde zijn. Gezien mijn onvrede zijn we tot een compromis gekomen dat de monteur maximaal 1 werkuur in korting zal brengen.

    @WimK, wat was jouw km stand toen de alternator het begaf?
    MGTF 135 Trophy Blue 2002 Chrome Pack K&N 57i airfilter
    Foto album

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten