F loopt op 3 cilinders (2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door schrokke » di jan 11, 2011 9:02 pm

    Dat is idd raar.
    Weet je zeker dat je bij de oliewissel voldoende olie hebt gebruikt?
    Rekening gehouden met de inhoud van het oliefilter indien deze ook vervangen is geweest?
    Eigenlijk vind ik de bougie's er goed uitzien voor zo'n hoog olieverbruik.
    Tenzij... de klepsteeldichtingen lekken in kombinatie met veel file verkeer dan loopt het olieverbruik hoog op. Vroeger zag je dat heel goed omdat de motor bij stationair toerental dan fel begon te roken. Tegenwoordig op de lambdageregelde motoren valt het minder op. Als je normaal begint te rijden stopt het olieverbruik en brand de bougie min of meer terug proper.
    Ook typisch bij zo'n probleem is dat het zomaar plots begint.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door Carl » wo jan 12, 2011 3:42 am

    Bedankt voor de reactie.
    Ik heb het oliepeil terug nagekeken en het is inderdaad veel te laag, dus is er een hoog verbruik of er is niet genoeg bijgevuld bij de vervanging en heb ik er een keer of vier overgekeken.

    Ik heb nog geen compressiemeting kunnen doen omdat ik niet de correcte (lange) adapters heb aan m'n meter.
    Wat me verder enorm verbaast is dat m'n koelvloeistof alweer stevig gezakt is (1cm), terwijl de motor niet eens gedraaid heeft. De radiator is helemaal droog, er is nergens iets van een lek te bespeuren, zelfs geen oliedruppeltje na een maand stilstand.
    Mogelijks was het vloeistofniveau toch lager dan het darmpje gekomen en is dat nu volgelopen. Ik ga zeker aan de slag om te ontluchten, je weet maar nooit. Als er daarna nog verwijnt dan ben ik toe aan een nieuwe pakking rond het inlaatspruitstuk. Als het dat niet is dan begin ik te vrezen voor iets anders, en dat zou ook m'n slechte ontsteking kunnen verklaren.
    Moest ik een HGF hebben dan overweeg ik wel om de cilinderbussen en zuigers te vervangen alsook klepzittingen/ dichtingen te laten controleren. Een kleine revisie zeg maar. Op zo'n slordige 184.000 km mag dat al wel stilaan eens een beetje in gedachten komen.
    Maar laten we niet op de feiten voorop lopen, voorlopig kan het nog allemaal toeval zijn. Zodra de ontstekingsspoelen, de bougiekabels en de bougies vervangen zijn doen we een tweede test en dan zien we wel verder.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door schrokke » do jan 13, 2011 10:28 am

    Met die klepsteeldichtingen had ik het over de klepsteelhoedjes en die zitten standaard in een koppakingset. Die moet je niet speciaal laten nazien, dat wordt in principe gewoon vervangen, kost ook 2X niks.

    Moest al de water in uw motor gelopen zijn zou je dat wel zien denk ik. Dat geeft dan water bij de olie of water in de cilinder.
    Zoveel water in een koude motor geeft start problemen de motor blokkeert dan tijdens starten,(water is niet samendrukbaar). En dat geeft uiteraard ook een roest aan uw bougie.

    Een compressieverliestest zou al veel verduidelijken.
    Of haal nu de bougie's er eens uit en kijk eens in de cilinder of er geen water is staat.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door Bruno » do jan 13, 2011 11:45 pm

    klepsteelhoedjes bij een koppakkingset ? Da's nieuw voor mij :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door schrokke » vr jan 14, 2011 9:33 am

    Bruno schreefColonklepsteelhoedjes bij een koppakkingset ? Da's nieuw voor mij :wink:


    Hmm ja, ik heb ook al ondervonden dat bij sommige setjes ze er niet bij zitten.
    Het heeft niet te maken met welk merk van dichtingen je koopt maar eerder voor welke motor ze bedoeld zijn. Maar meestal zitten ze er toch bij denk ik.
    Ik vervang ze altijd als de kop eraf word genomen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door ErikB » vr jan 14, 2011 1:18 pm

    Nog niet gezien of gehoord.... wel vind je bij je pakking wel de steel dowels, maar dat is uiteraard iets anders.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    etienne
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1222
    GeregistreerdCOLON di aug 26, 2008 5:56 pm
    WoonplaatsCOLON brunssum limburg (nl)

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door etienne » vr jan 14, 2011 9:39 pm

    bij de meeste koppakkingsets ongeacht het merk (auto) krijg ik ook altijd klepsteelrubbers (klepsteeldichtingen) erbij.

    hieronder een voorbeeld van een koppakkingset mgf /tf

    http://autos.tweedehands.net/rover/rove ... 6-1-8.html
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: F loopt op 3 cilinders (2)

    door Carl » vr jan 14, 2011 10:34 pm

    Zonde dat een mens moet werken en niet echt mag bezig zijn met wat hem boeit . Ik lig er wakker van dat ik niet verder kan doen wegens teveel werk :-(
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten