Remmen lopen aan? Rare geur....
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door ttdesign6 » zo dec 19, 2010 4:10 pm

    Is inderdaad handig, ik heb zelfs 2 reserve klauwen liggen. Ik ga komende week eens even langs mijn garage en dan zal ik hier weer wat info verschaffen :thumbsup:
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door Bruno » ma dec 20, 2010 11:51 am

    Dat de linkse achter remblok aan de binnenkant sneller slijt is heel normaal. Deze slijt bij elke MG bijna 2 keer zo snel, niet van wakker liggen dus. Echter als je wiel warm aanvoelt na het rijden wil inderdaad zeggen dat de rem zou kunnen aanlopen. Mogelijk is de remschijf dan ook reeds verbrand. Check even op plekken en of blauwe schijn hierin. Warmgelopen schijven hebben niet meer dezelfde remcapaciteit en geven soms trillingen. Vervangen is dan de beste oplossing.
    Het reviseren van de klauwen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Gewoon de klauw demonteren, de zuiger eruit draaien, alles reinigen en oxidatie verwijderen en tensoltte de rubbers vervangen (insmeren met siliconenspray om montage te vergemakkelijken) en terug in elkaar draaien.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door BlackFox » ma dec 20, 2010 12:10 pm

    Bruno schreefColonDat de linkse achter remblok aan de binnenkant sneller slijt is heel normaal. Deze slijt bij elke MG bijna 2 keer zo snel, niet van wakker liggen dus.

    Probleem was echter dat de binnenste echt volledig op was (0,0 voering) en de buitenste amper gebruikt leek te zijn.
    Bij mijne was er ook wel een verschil, maar dit vond ik toch wel erg groot?

    En is er een specifieke reden waarom uitgerekend dat blokje zo snel slijt?
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door Drikje S1 » ma dec 20, 2010 2:39 pm

    Bruno schreefColonDat de linkse achter remblok aan de binnenkant sneller slijt is heel normaal. Deze slijt bij elke MG bijna 2 keer zo snel, niet van wakker liggen dus. Echter als je wiel warm aanvoelt na het rijden wil inderdaad zeggen dat de rem zou kunnen aanlopen. Mogelijk is de remschijf dan ook reeds verbrand. Check even op plekken en of blauwe schijn hierin. Warmgelopen schijven hebben niet meer dezelfde remcapaciteit en geven soms trillingen. Vervangen is dan de beste oplossing.
    Het reviseren van de klauwen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Gewoon de klauw demonteren, de zuiger eruit draaien, alles reinigen en oxidatie verwijderen en tensoltte de rubbers vervangen (insmeren met siliconenspray om montage te vergemakkelijken) en terug in elkaar draaien.


    Goed verhaal Bruno.

    Ter aanvulling :

    Om de nieuwe remrubbers makkelijker te monteren kan je deze ook vooraf minimaal een kwartier in een kopje verse remvloeistof leggen hierdoor weekt het rubber alvast in, tevens heeft de remvloestof bij het inleggen van het rubber in de klauw een smerende werking. Overigens laat ik ze meestal de gehele nacht vooraf al inweken, werkt geweldig.

    Gr Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door LEBLAR » ma dec 20, 2010 3:38 pm

    @ Bruno; Op deze manier "vergeet" je een aantal seegerringen en o-ringen die dieper in de klauw zitten. Niet dat dat een probleem hoeft te zijn maar als je die ook wil vervangen is het geen klusje van een half uur. (Of ik heb hele vreemde remklauwen achter)

    @ Dirkje: Je wekt de indruk dat de olie in de rubber delen trekt. Echt niet waar! Ten eerste als de olie er in trekt trekt het er op den duur ook door heen. En dat is niet wat je wilt. Voorts zou het rubber uitzetten. Wil je helemaal niet meemaken. Dat wat niet gaat lekken gaat vast zitten. Een keer meegemaakt door een fout van de leverancier. O-ringen bestemd voor water gebruikt in olie. Een groter drama kun je je niet voorstellen.

    Gemakkelijk rubber delen monteren doe je met olie, vet (bv siliconen) of zeep. Zorg er wel voor dat het "glijmiddel" niet reageert met de werk-vloeistof. Verder; hoe hoger de temperatuur, hoe makkelijker het wordt.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door Drikje S1 » ma dec 20, 2010 4:19 pm

    LEBLAR schreefColon
    @ Dirkje: Je wekt de indruk dat de olie in de rubber delen trekt. Echt niet waar!


    Leblar, met inweken bedoel ik niet zoals een spons water op neemt, dus ook niet dat de remvloeistof in het rubber trekt, alleen heb ik niet het juiste woord ervoor, inwerken is namelijk ook niet het juiste woord.

    Het doet verder geen afbreuk aan deze aloude beproefde methode waarbij je zeker weet dat het glijmiddel zoals je het noemt gelijk is aan de werkvloeistof en daarmee geen enkel risico op een reactie met elkaar.

    Gr. Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door ttdesign6 » ma dec 20, 2010 5:00 pm

    Vandaag even gecheckt na een ritje. De velg voelt verder niet warm aan, ook geen gekke kleur op de remschijf en de schijf en zo is verder net zo warm als de andere kant.

    Maar de geur die er vanaf komt zegt toch dat er iets niet klopt...
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door BlackFox » ma dec 20, 2010 5:14 pm

    Geur zonder warmte is wel zeer vreemd... ik had eerder last van warmte en daarna pas van de geur als het echt heet stond...

    Maarja, nu met die koude weet je nooit.
    Het is effectief remgeur?
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door Bruno » ma dec 20, 2010 5:41 pm

    Check toch maar zeker ook de BINNENKANT van de remschijf.
    Wat de ringen in de klauw betreft, klopt, het is iets meer werk, maar met het juiste gereedschap valt het best nog mee. Echter deze zijn meestal nog wel redelijk. Een gescheurd stofkapje of zo, is eerder het oorzaak van een klauw die blijft hangen. Je zal dit snel aan de zuiger zien als dit het geval was. Vervangen dan die stofkap, en insmeren met vet of olie, wat maakt niet uit, als het maar schuift, waardoor de stofkap over de zuiger schuift bij het in elkaar draaien en dus niet mee draait. Ik zelf bv. gebruik dus 100% siliconenvet, en heb hier de beste ervaringen mee, maar andere producten kunnen dus ook best werken.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door ttdesign6 » ma dec 20, 2010 6:21 pm

    Ik zal dit sowieso in de garage moeten laten doen aangezien ik er zelf geen heb, dan neem ik meteen mijn reserve klauw mee.

    In ieder geval al bedankt voor de info!

    @Blackfox: Ik weet niet of het tipische remgeur is. Wel dat er degelijk iets aanloopt....
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door Bruno » ma dec 20, 2010 7:00 pm

    maar als je de wagen opkrikt, en je draait aan het wiel, bolt het dan even rond, of stopt het direkt met draaien.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door ttdesign6 » wo dec 22, 2010 6:49 pm

    Zsm als het weer wat mee zit zet ik hem even op de krik.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door ttdesign6 » do jan 13, 2011 1:16 am

    Van het weekend de auto even op de krik gehad.

    Van de week stonk de auto zo verbrand dat ik er nu gewoon niet mee rij tot hij gemaakt is.

    De F staat nu weer stil omdat de velg goed warm wordt als ik er mee heb gereden en er een band van ongeveer 1 cm op de remschijf zit van roest zeg maar waar de remblok dus geen/niet goed contact maakt.

    Komende week gaat de F even naar de garage voor de andere remklauw. Wel merkte ik sinds een dag of 2 dat bij het remmen een beetje gehobbel optreedt. Beetje moeilijk te omschrijven dit.

    Alsof je iedere 10 meter over een klein hobbeltje rijdt en dus alsof er iets aanloopt op de schijf.

    Ik ga er verder geen meter meer mee rijden tot dat hij in de garage staat ter reparatie om de dingen niet erger te maken.

    Hopelijk kan ik mijn schijven sparen. :roll: :|
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door schrokke » do jan 13, 2011 9:34 am

    ttdesign6 schreefColon Wel merkte ik sinds een dag of 2 dat bij het remmen een beetje gehobbel optreedt. Beetje moeilijk te omschrijven dit.

    Alsof je iedere 10 meter over een klein hobbeltje rijdt en dus alsof er iets aanloopt op de schijf.
    |


    Dan vrees ik toch dat er een remschijf krom staat.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Remmen lopen aan? Rare geur....

    door ttdesign6 » do jan 13, 2011 11:14 am

    Ik was er al bang voor...
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten