door Kobold » za okt 08, 2011 9:37 pm
Ik heb 4 14" velgen op de kop getikt, en ik zat eigenlijk aan 'Dunlop SP winter response' te denken, in de maat 185/70/R14.
Het minpunt is dat ze moeilijk te krijgen zijn in deze maat en zo'n beetje de duurste winterbanden zijn, aan de andere kant kost het kleinste schuivertje al meer als 2 setjes van deze winterbanden..
Mijn gedachte om een hoogte van 70mm te kiezen is dat de velg 1" kleiner is, en dan moet je de omtrek van het loopvlak compenseren door de wanghoogte hoger nemen.
Omdat je dan precies tussen de 65 en 70mm inzit lijkt het mij verstandiger (niet gehinderd door ervaring met een F, wel met een Kangoo met te kleine winterbanden) om voor de grootste maat te kiezen, omdat de arm van as naar loopvlak dan groter is, en de neiging tot wielspin kleiner. (theoretisch)
Daarnaast de bandbreedte is mijn gedachte dat een smallere band meer druk op de weg uitoefent, en dat met 4 gelijke banden er per winter van voor naar achter kan omwisselen voor een gelijkmatige afloop van de banden.
Enfin, ik moet toch niet te lang blijven dralen, straks is er helemaal geen meer in deze maat te krijgen...
gekocht: 69.000km So far: 76.000 km, '97 1.8vvc brg, bodysuit, Dunlop SP sport1, Heritage hardtop, 1e koppakking
To do: nieuwe bougiekabels, SS coolingtubes, winterbanden (november), distributie + spanrollen en waterpomp, witte knippers, gerookte achterlichten, (laten) detailen
Wishlist: K&N / Pipercross Viper / MS Vader, 52mm TB, 4-2-1 manifold, sports cat,performance uitlaat