Inderdaad Sander, de koppakking is gesneuveld ten gevolge van oververhitting door een defecte waterpomp. Bij herstelling is ook gebleken dat de radiator om zeep was en is bijgevolg ook vervangen door een nieuwe.
Het probleem doet zich enkel voor op stationair toerental en met de chauffage dicht. Dan ontstaat er oververhitting en wordt er druk opgebouwd in het expantievat.
(de nieuwe koppakking zou ook getest zijn op lekkage)
Het vermoeden bestaat nog steeds dat het bolletje (spruitstuk) in het motorblok is terecht gekomen, zich daar eventueel heeft vastgezet en zo de goede doorstroming belemmerd. Dit is slechts een vermoeden... Is dit de enige en ware oorzaak wel

? Wie zal het zeggen
Vermits dit slechts een vermoeden is blijven we met de grote vraag of een nieuw motorblok de problemen wel zou verhelpen. Stel je voor! Na alle reeds gemaakte kosten opteren voor een nieuw motorblok (€€€!) om daarna misschien nog steeds het zelfde probleem te hebben.