Rijvaardigheids cursus op Zandvoort 12 Mei
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

door Pete » zo mei 13, 2007 10:44 am

Gisteren eenmaal thuis ben ik vrijwel direct in slaap gevallen, vandaar een wat verlate reactie.... maar! ...het was een SUPER dagje! Zoals Bruce en Charles zeggen, het was relaxed, veilig, verzekert, mooi weer, leerzaam, fun en het ging hard! :D

Zoals Bruno ooit al eens zei... als je zelf denk snel te kunnen rijden, moet je eens een ervaren coureur in je auto zetten. Dat klopt helemaal met de instructeur in de MG hadden zelfs de speedsters het hard te halen om bij de groep te kunnen blijven :D (No offence heh opel friends (ze lezen vast mee :D :wink: )
    Bijzonder leerzaam om vervolgens het stuur weer over te nemen en het geleerde toe te passen (en de verbetring te zien!)

Al met al... niet heel erg goedkoop, maar absoluut waar voor je geld!

Pete (still smiling! :D )
    MGTF 135 - Pearl black
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

door Rick » zo mei 13, 2007 12:53 pm

Lijkt me wel een hele ervaring om een keer mee te doen. Zo leer je pas echt je (T)F kennen.

Heb nog een foto gevonden van Pete in zijn F.
    Afbeelding
    Ook een van Sir Charles
    Afbeelding
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » zo mei 13, 2007 6:38 pm

Kijk hier staat heel veel foto's

http://boink.autogespot.com/fotos/speedster/

login:speedster
    passwd: club
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » zo mei 13, 2007 7:27 pm

Prachtige foto's !!
    Toch spijt dat ik er toch niet was. :cry:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » zo mei 13, 2007 7:32 pm

Mooie foto's

Wat me wel opvalt is dat ze bijna allemaal dicht rijden :cry:

Ik weet het, dicht is sneller, maar toch :shock:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » zo mei 13, 2007 7:35 pm

Kijk,

Mijn F met van die Italo mietjes op de achtergrond.. :lol:

Afbeelding

Iets voorbij het rempunt waar je met 190 km\h weer moet afremmen voor de Tarzan bocht..

Afbeelding

Toch best leuk.. flinke nummerplaat trouwens,
    Afbeelding

Foto voor Bruno,

Afbeelding
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Sir Charles
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 84
    GeregistreerdCOLON ma apr 03, 2006 10:04 pm
    WoonplaatsCOLON Lille, B

door Sir Charles » zo mei 13, 2007 8:26 pm

Kasper,
    De organisatie had expliciet gevraagd om op het circuit zelf dicht te rijden o.w.v. rondvliegend vuil en grind (er stond trouwens een sterke wind)
    present: Lotus Elise S2 111S - VVC 160pk - Storm Titanium metallic - colorcoded hardtop - Yokohama Advan Neova AD07 - Lotus Motorsport triple-pass alloy radiator - Nitron NSS suspension
    past: MGTF 135 BRG - TF160 velgen - Goodyear Eagle F1 GSDS3 - ChromDesign windstop - chrome TF grilles - ...
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655

door Pete » zo mei 13, 2007 11:59 pm

Mooi moment om te kijken hoe mijn TF eruit ziet als hij verlaagd zou zijn :D
    Hoewel de diameter van de wielen aan het einde van de dag wel iets kleiner was :wink: , hielden de Toyo's zich erg goed op het asfalt en was ook de instructeur er zeer over te spreken.

Afbeelding
    MGTF 135 - Pearl black
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » ma mei 14, 2007 8:23 am

Dat ziet er inderdaad leuk uit zo verlaagd..
    De banden hebben inderdaad aardig wat rubber latten liggen.. het oppervlak was gewoon helemaal opgeruwd..

Welke bocht is dat? Malboro?
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655

door Pete » ma mei 14, 2007 9:27 am

Bruce schreefColonWelke bocht is dat? Malboro?

Nee, die foto's zijn gemaakt in de Audi S bocht. Een bocht waar je in een korte draai veel druk op de rechter kant van de auto hebt staan. Wat mij betreft de leukste bocht om met het gas te kunnen sturen (... ik wil terug!!! :? :D )

Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » ma mei 14, 2007 9:33 am

Afbeelding

Ik weet het weer, een bocht waar ik in het begin steeds te hard in ging, als je die rustig in gaat kun je heel hard die kom uit komen, heel gaaf...

Ik kan me zo goed voorstellen dat dit heel verslavend is...
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » ma mei 14, 2007 9:41 am

Pete schreefColon. Wat mij betreft de leukste bocht om met het gas te kunnen sturen (... ik wil terug!!! :? :D )

Pete

Ik hoop dat ze je dat zo niet hebben uitgelegd, want met het gas sturen is echt niet de snelste manier om een rondje te klokken.
    De tips zijn: Zo soepel mogelijk rijden, geen bruuske bochten, maar de "corde" perfect rijden en dus te beginnen vanaf de "apex" van de bocht (circuit rijden is geen rally rijden). Zo lang mogelijk op het gas, en voor de bocht hard remmen, om de bocht dan zo aan te snijden dat de wagen zo "smooth" mogelijk door de bocht gaat. T'moet haast van zelf gaan, als het bruusk aanvoelt snij je de bocht verkeerd aan of ga je te te hard.
    Door trager en juister te rijden, ben je steeds sneller dan door bruusk en hard te rijden.
    Verder moet je het circuit wat leren kennen, zodat je weet waar je, in welke versnelling moet rijden, en waar te schakelen.
    Wat nogmaals het remmen betreft : Remmen doe je hard vanaf het "100-bord", niet eerder, niet later.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Bruno, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » ma mei 14, 2007 9:49 am

Ik vond dat er inderdaad vroeg geremd werd, wat mij wel goed uitkwam, omdat ik dan weer een beetje kon aanklampen bij de speedsters.
    De instructeur zij dat je de F een beetje kon sturen met het gas.. en dat je hem in de bocht op toeren moest houden..

ik dacht het wel redelijk te doen, tot ik hoorde dat Pete en Sir Charles ver in de toeren zaten en de olie temp opliep tot 150 graden.. en ik zo af en toe over de 6000 toeren ging.. stukken in mijn 5 reed :oops: en niet boven de 120 graden uit kwam...
    Toen ik dacht dat ik voor alle bochten de juiste versnelling had gevonden, reed de insturteur weer mee en reed elke bocht precies 1 versnelling lager.. daarna heb ik dat nagedaan en ging het nog lekkerder..

btw, ik heb ff zitten rekenen en we hebben 195 km op de baan gereden (daar zit ook de slalom en remprof bij)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    CONTACTCOLON

door Bruno » ma mei 14, 2007 9:58 am

Als je te vroeg gaat remmen, belast je de remmen onnodig. Beter kort en hard remmen dan lang en zacht. Door de rembelasting, geeft men ook op, om de wagen om de +/- 12 minuten even te laten rusten. Vapor lock op het circuit komt vaak voor bij wagens die er niet op voorzien zijn (AP's zijn geen garantie), en t'komt niet geleidelijk, maar ineens voor (zonder verwittiging), met alle gevolgen vandien.

@ Bruce, Het is veel leerrijker, door eerst op een matig tempo de corde perfect te rijden, dan vanaf het begin, direkt hard (en dus meestal verkeerd) te gaan rijden. Dat hadden de instrukteurs toch even moeten laten zien vind ik. Eens je de juiste techniek onder de knie hebt, is het rijden achter een pace car de ideale manier om het tempo geleidelijk op te drijven. Op een gegeven moment voel je dan dat je heel hard gaat ,zonder dat de wagen neiging geeft tot onder- of overstuur.

195 km op circuit is best heel veel, t'zal beslist de moeite zijn geweest, en met de km's in het achterhoofd houdend zelfs spotgoedkoop IMO.
    Alleen zijn zoveel circuitkm's ook zo belastend voor de wagen. De banden zullen het beste wel hebben gehad nu, evenals remmen etc...
    Vandaar dat ik ,een trackday (zoals vorig jaar) nog perfect zie zitten met de F, maar eens er meer op de limiet en langer gereden wordt, ben ik geneigd hiervoor de F niet meer in te zetten.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Bruno, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG's :
    Non-MG's :
    Racecars :

• Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » ma mei 14, 2007 10:35 am

We hebben ook wel eerst een theorie gedeelte gehad en zijn daarna inderdaad rustig begonnen, maar dan word je toch wel een beetje overmoedig en ga je al weer harder.. maar gaandeweg leer je er wel van.

We deden steeds twee rondjes, dan stonden we ff stil voor een wissel en dan weer twee rondjes.. dus remmen kregen wel een beetje de tijd om te koelen..