BUTTON_POST_REPLY 175 berichten
6e jaarlijkse Dynojet **21 november 2009**
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » zo nov 22, 2009 12:02 pm

    Bij Tovami waren ze overgegaan op een nieuw softwarepakket. Het begon al bij Remco, die had minder pk's maar meer koppel. Daarna kwamen Peter en Jarno (nokkenassen geplaatst) en Heinrich (voor het eerst op de bank). Daar was niks mis mee. Peter en Jarno hadden de verloren pk's van 2 jaar geleden in combinatie met de nokkenassen weer terug gevonden. Toen begon het. Steven had minder dan 160 pk, standaard heeft hij een 160pk blok. Toen kwam Bruno 15 pk minder dan 2 jaar geleden terwijl er niets gewijzigd was. Jos had ook weinig pk's met zijn 80th LE. Bruno stelde voor om zijn F er terug op te zetten en een run te doen via het oude programma. Aangezien Bruno veel vervangen had aan zijn F was het mogelijk dat hij een paar pk's had verloren. Vorig jaar ben ik op de bank geweest en sindsdien had ik niets gewijzigd. Toen ben ik met het nieuwe programma op de bank gegaan. Resultaat 3,5pk minder, daarna nog een run gedaan met het oude programma. Exact evenveel pk's als vorig jaar. Bruno, Steven, Peter en Jarno zijn daarna nog op de bank gegaan en hebben runs gedaan met het oude programma. Resultaat Bruno had zijn "verloren" pk's weer terug gevonden. Peter en Jarno waren zeer tevreden met de uitkomst en van Steven viel alsnog tegen. Steven heeft exact dezelfde opzet als Sander die 2 jaar geleden mijn zijn VVC blok met DVA kit op de bank is geweest, maar zijn resultaten bleken teleurstellend te zijn ten opzichte van de resultaten van Sander. Verschillende curves van Sander, Bruno en Steven hebben we laten printen en deze gaan naar DVA om te kijken waar het probleem zit. 's Middags is de bank omgebouwd naar voorwiel aangedreven auto's. Wij (Bruno, Steven en ik) denken dat Rinus (Tovami) iets in de instellingen gewijzigd heeft, want standaard ZR 160's hadden meer vermogen dan Bruno en Steven. De andere die aanwezig waren hebben er ook een raar gevoel over. Volgend jaar gaan we zeer waarschijnlijk naar een andere testbank.

    Verder was het een zeer geslaagde dag en tijdens het eten zijn weer verhalen naar voor gekomen die je de rest van je leven niet meer zal vergeten.

    Alle resultaten zal ik inscannen en online zetten.

    Remco, je weet ik was niet van plan om op de bank te gaan, maar ik moest wel. Nu heb ik met een minimaal verschil de beker gewonnen. Ik zal hem een mooi plaatsje geven en volgend jaar houden we een rematch.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » zo nov 22, 2009 12:47 pm

    Jammer dat het zo gegaan is, Misschien moet je nu direct met één van deze auto's op een andere testbank om te kijken wat het verschil is.

    Ik weet dat er in Nijverdal één staat maar zij vragen 50 euro per sessie van 2 runs (3 als het met 2 geen indentieke grafiek opleverd) tijdens een clubdag (min. 15 sessies).

    Kleinjan vermogensbank
    Laatst bijgewerkt door 4 op Tukker, in totaal 0 keer bewerkt.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • .:bert:.
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 611
    GeregistreerdCOLON wo maart 14, 2007 8:42 pm
    WoonplaatsCOLON Halen

    door .:bert:. » zo nov 22, 2009 1:42 pm

    Rick schreefColonBij Tovami waren ze overgegaan op een nieuw softwarepakket. Het begon al bij Remco, die had minder pk's maar meer koppel. Daarna kwamen Peter en Jarno (nokkenassen geplaatst) en Heinrich (voor het eerst op de bank). Daar was niks mis mee. Peter en Jarno hadden de verloren pk's van 2 jaar geleden in combinatie met de nokkenassen weer terug gevonden. Toen begon het. Steven had minder dan 160 pk, standaard heeft hij een 160pk blok. Toen kwam Bruno 15 pk minder dan 2 jaar geleden terwijl er niets gewijzigd was. Jos had ook weinig pk's met zijn 80th LE. Bruno stelde voor om zijn F er terug op te zetten en een run te doen via het oude programma. Aangezien Bruno veel vervangen had aan zijn F was het mogelijk dat hij een paar pk's had verloren. Vorig jaar ben ik op de bank geweest en sindsdien had ik niets gewijzigd. Toen ben ik met het nieuwe programma op de bank gegaan. Resultaat 3,5pk minder, daarna nog een run gedaan met het oude programma. Exact evenveel pk's als vorig jaar. Bruno, Steven, Peter en Jarno zijn daarna nog op de bank gegaan en hebben runs gedaan met het oude programma. Resultaat Bruno had zijn "verloren" pk's weer terug gevonden. Peter en Jarno waren zeer tevreden met de uitkomst en van Steven viel alsnog tegen. Steven heeft exact dezelfde opzet als Sander die 2 jaar geleden mijn zijn VVC blok met DVA kit op de bank is geweest, maar zijn resultaten bleken teleurstellend te zijn ten opzichte van de resultaten van Sander. Verschillende curves van Sander, Bruno en Steven hebben we laten printen en deze gaan naar DVA om te kijken waar het probleem zit. 's Middags is de bank omgebouwd naar voorwiel aangedreven auto's. Wij (Bruno, Steven en ik) denken dat Rinus (Tovami) iets in de instellingen gewijzigd heeft, want standaard ZR 160's hadden meer vermogen dan Bruno en Steven. De andere die aanwezig waren hebben er ook een raar gevoel over. Volgend jaar gaan we zeer waarschijnlijk naar een andere testbank.

    Verder was het een zeer geslaagde dag en tijdens het eten zijn weer verhalen naar voor gekomen die je de rest van je leven niet meer zal vergeten.


    Als ik dit zo lees, heb ik al helemaal geen spijt meer dat ik niet weet hoeveel pk's er overgebleven zijn zijn na 13 jaar. Want niemand kan hier zeker van zijn.
    MGF'96

    52" TTB, Donkere Cup's, Good-Year Eagle F1 GS-D3, Miltek, Witte Pinkers, Lowering Pins, Washers.
  • MoRaX
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 3
    GeregistreerdCOLON di jul 18, 2006 7:37 pm
    WoonplaatsCOLON IJsselstein

    door MoRaX » zo nov 22, 2009 2:06 pm

    Nogmaals bedankt voor de organisatie..... vreselijk gelachen!
    En zeer tevreden met het resultaat van 129,2pk / 167,9nm @ wheels.

    Tot volgend jaar!!!
    2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
    2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
    2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
    2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
  • MGF
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5834
    GeregistreerdCOLON do feb 10, 2005 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotterdam en Heiloo

    door MGF » zo nov 22, 2009 2:17 pm

    Ook wij vonden het een erg leuke ochtend! Leuk om iedereen weer even te spreken en ik ben zeer tevreden over het resultaat van de nokkenassen. Ik vraag me nu ik het bericht van Rick hierboven lees alleen af hoe betrouwbaar de run was?

    Run twee jaar geleden (oude software): 102,6PK ??Nm (staat niet op de uitdraai).
    Run nieuwe software: 106,8PK, 147,5Nm
    Run oude software: 111,3PK, ??Nm (staat ook niet op de uitdraai).

    - Kan ik er van uit gaan dat de tweede run betrouwbaar was en heeft iemand misschien het koppel genoteerd van deze run?
    - Hoe kon ik het vermogen ook alweer omreken naar krukaspeekaatjes? Maal 1,1948?
    MGF 1.8i, British Racing Green, 2001
    Opties: Leather Pack in Cream-Walnut, Chrome Pack, Wood Pack, 16" Square Spoke velgen, Airco, Pearlescent lak, Windstop, Houten stuurwiel, Hardtop in kleur
    Modificaties: TTB, Mike Satur Daytona uitlaat, TF135 nokkenassen, RVS hitteschild, Black Diamond 280mm schijven vóór, RVS boutjes en moertjes, Land Rover koppakking, B&G WLS kit, lowering pins, Toyo Proxes T1-R banden

    Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue, 2000
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » zo nov 22, 2009 3:10 pm

    Woeha! Chiptuning van de testbank, dat we daar nooit eerder aan gedacht hebben :-)
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » zo nov 22, 2009 3:22 pm

    @ Tukker, we gaan op zoek naar een testbank in de grensstreek om het voor iedereen bereikbaar te houden.

    @ Jarno, ik heb uitdraaien van iedereen, die moet ik alleen van de week even inscannen. EDIT: dat is alleen van de nieuwe software.

    Hoe betrouwbaar de runs zijn geweest, durf ik ook niet te zeggen. Ik heb er mijn twijfels over. Bruno is hier meer in thuis. Vanavond zal hij denk ik wel een bericht plaatsen over gister.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • StevenMG
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 338
    GeregistreerdCOLON ma dec 15, 2008 6:59 pm
    WoonplaatsCOLON Berchem

    door StevenMG » zo nov 22, 2009 4:49 pm

    139pk@ wheels met het nieuwe programma...
    150.8@ wheels met het oude programma...
    De laatste keer dat ik was geweest was het maar 128pk@wheels met het oude programma, nu dus 150.8pk. Ik denk dat dit dus wel beter klopt dan die run met het nieuwe programma die eigenlijk beide dezelfde zouden moeten zijn als die bank correct was gecalibreerd.

    Ben trouwens 100% zeker dat er meer dan 140pk op de achterwielen zit hoor... alleen de curve inderdaad is niet echt mooi lineair, zal ik Dave even voor contacteren.

    Met dat nieuwe programma had ik minder of evenveel pk's op de achterwielen dan een standaard 160 blok, wat mij onmogelijk lijkt met de modificatie's die ik heb laten uitvoeren.

    Hoe dan ook ben teleurgesteld in Tovami, want ik weet nu dus nog altijd niet wat het vermogen juist is...

    Twas wel eens leuk om alle mg's op de bank te zien, heb goed gelachen, had alleen wat last van het feestje de avond ervoor. :thumbsup:
    Bedankt iedereen voor een leuke dag.
    MGTF160 '03 Xpower grey.
    mods: DVA K06A kit, Piper 4-2-1, Piper sportkat., Daytona, Vader intake, Gaz suspension kit,...
  • Avatar gebruiker
    Bart-K
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 840
    GeregistreerdCOLON di aug 19, 2008 11:14 am
    WoonplaatsCOLON Steenbergen NB
    CONTACTCOLON

    door Bart-K » zo nov 22, 2009 6:21 pm

    Het was weer een gezellige dag, alleen jammer van de vraagtekens die er bij de meesten nu nog steeds zijn mbt het vermogen.
    Zoals al gezegd volgend jaar maar eens een andere bank proberen.
    '03 MG ZT 190+ -> my forever car!!
    '05 MG ZT 330 -> because, why not?
    '03 MG ZS 180 -> tracktoy

    You can be a child once, but immature all your life...

    https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland/
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    door Tukker » zo nov 22, 2009 10:30 pm

    Rick schreefColon@ Tukker, we gaan op zoek naar een testbank in de grensstreek om het voor iedereen bereikbaar te houden.



    Dat begrijp ik of je moet er een gezellig weekend van maken :wink:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo nov 22, 2009 10:32 pm

    Tja, alles blijkt ondertussen wel gezegd. Sorry voor mijn late reaktie maar Zondag's op de Berg ..... Je weet wel !

    Toen ik de bank op ging en mijn vermogen geslonken zag met 12pk, terwijl ik eigenlijk niks had veranderd, buiten het feit dat ik mijn kop open had gehad, had ik al een raar gevoel. Daarenboven had ik niks gevoeld dat zou wijzen op vermogensverlies (en geloof me, op mijn F voel ik dat). Sterker nog tijdens het naar ginder rijden kreeg ik al een bericht van Steven via GSM dat hij me niet zou kunnen bijhouden. T'leek me onmogelijk, maar t'gaf me wel het gevoel dat mijn F wel nog steeds OK was, maar dat dacht ik al wel, omdat alles keurig gemonteerd was en de wagen perfect liep.
    Ik sprak Rinus er dus op aan en die zei me dat het nieuwe programma zelfs meer zou aangeven (dixit een Hondaclub die vorige week was geweest). Na veel aandringen, het oude programma terug gestart en alles omgebouwd ervoor. Resultaat bij Rick : 3pk meer t.o.v. het nieuwe programma. Men kwam steeds met 3% verschil aanzetten; 3% minder op het nieuwe programma dus toch plots ??? Het verlies van mijn vermogen zou dus echt aan mijn wagen liggen. Mijn wagen terug op de bank dus ... Merkwaardig, daar waren mijn pk's weer volgens de oude software. De 3% theorie werd dus onderuit gehaald, ondanks die na een uurtje of zo toch terug werd gebruikt in discussies. :? Mijn auto nog een paar keer laten runnen op de nieuwe software en ook op de oude als ijking van hun nieuwe software.... Vreemde ijkingsmaatstaf lijkt me, maar enfin. :roll:
    Na de middag bleken plots alle wagens wel vrij behoorlijk accuraat te runnen op de nieuwe software, terwijl er volgens Rinus toch niks was aangepast. Waarvoor diende mijn "ijking-MG" dan ?
    Daarenboven vonden we hetr zeer raar dat inderdaad standaard ZR160's het er even goed vanaf brachten als Steven (DVA K60a) en ook evengoed of beter dan mijn F, die vroeger toch echt beter presteerde dan de standaard 160'ers...
    M.a.w. we hebben niet echt een vergelijk kunnen stellen tussen de verschillende wagens en hebben de bekers dan maar op goed geluk verdeeld. Van die van Rick zijn we vrij zeker, de VVC beker is een andere zaak, daar het verschil op de VVC blijkbaar groter lijkt dan op de MPI's om één of andere reden. Let ook op het feit dat het toerental nu niet meer uit de onsteking van de wagen wordt genomen maar uit de bank zelf wordt berekend, misschien valt daar iets uit de verklaren. Misschien is het juist, misschien ook niet. Volgend jaar zullen we het zeker weten, maar tot dan heeft Frekkel de beker gewonnen met zijn ZR160, die op de nieuwe software 144 pk neer zette na de middag. Proficiat Frekkel (de beker staat bij mij, want je was al weg)
    Ik kan er in komen dat men soms al eens dient up te graden qua soft, maar zoals Sander aanhaalde, dien je om een juist vergelijk te hebben wat bv. je gewicht betreft, ook steeds dezelfde weegschaal te gebruiken.
    Zeker in dit geval lijkt me dit logisch, daar de ijking hier blijkbaar met een hele dikke korrel zout dient genomen te worden.

    Nog een kleine opmerking, volgens specs worden de pk's gemeten in 5de versnelling. Rinus doet dit in 3de en Ruud in 4de. Dit alles geeft al een enorm verschil. Volgend jaar dus allemaal in 4de (1 op 1) of 5de, wat me logischer lijkt.

    We zijn altijd goed ontvangen geweest bij Tovami. T'zijn leuke mensen, maar we komen vooral om juiste metingen te hebben. Daarenboven was er niks drank meer te krijgen (wat vroeger anders was), dus lijkt me de service ook wat minder. Jammer voor hun, maar t'is tijd voor iets anders volgend jaar.

    voor de rest een hele leuke dag gehad, hard gelachen, en blij dat ik erbij was. en mijn persoonlijk resultaat t.o.v. vorig jaar ? (2pk minder op het oude programma), maar dit jaar was ik er ook met een katalysator erop, dus dat kan wel kloppen.

    Oh ja, we hebben ook een Icon superchip getest, en die gaf me geen piekvermogen meer, maar duwde bijna heel mijn curve wel 5pk omhoog, en dat zonder aangepaste map voor mijn wagen. Op Morax zijn BRM, gaf het verlies t.o.v. standaard.
    ik ga alvast op zoek naar een Icon !

    Verder ook blij de 11pk winst te zien op Peter en Jarno's F. Ons werk heeft alvast baat gehad, dat doet deugd !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo nov 22, 2009 10:47 pm

    Bruno schreefColonOp Morax zijn BRM, gaf het verlies t.o.v. standaard.
    ik ga alvast op zoek naar een Icon !


    Nee hoor, overal winst, maar een paar pk's en met een vreemd dipje boven in de curve. Ik vermoed dat het Icon programma gemiddeld goed is voor een VVC met een sportfilter en sportuitlaat. Ik heb zelf een kabel gemaakt en heb software "gevonden" om de mapping aan te passen. Belangrijkste conclusie moet zijn: Superchips Icon race maakt een significant verschil, mits voldoende modificaties op de wagen aanwezig EN met de juiste mapping, op de auto afgesteld.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo nov 22, 2009 10:52 pm

    Oh, ik had zijn curve niet zelf gezien, maar had begrepen dat het slechter was...niet dus. In ieder geval ik ga achter een Icon aan !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Heinrich
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 418
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 9:41 am
    WoonplaatsCOLON Rozenburg, Nederland

    Bestellen

    door Heinrich » zo nov 22, 2009 10:53 pm

    Bruno,

    Als jij nieuw gaat kopen laat dan even weten waar, want ik heb ook interesse
    MGF VVC rood, ttb 52MM K&n Filter. wind screen
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo nov 22, 2009 11:12 pm

    MGF schreefColon- Hoe kon ik het vermogen ook alweer omreken naar krukaspeekaatjes? Maal 1,1948?


    X 1,16 (run op de oude soft, om een goed vergelijk te hebben met vroeger)
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 175 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 5 en 0 gasten