De Amerikaanse verkoop moet in mei of juni 2008 starten. De productie begint overigens pas in het 3e kwartaal van dat jaar. Met de bouw van de fabriek zal pas begin 2007 worden begonnen. MG wil in Oklahama op jaarbasis 12 à16 duizend auto’s gaan bouwen. Hiervan is 60 % bestemd voor de Amerikaanse markt, de rest wordt geëxporteerd naar Europa. Net als de modellen van Lotus zal de TF Coupé grotendeels met de hand worden vervaardigd. De investeringssom bedraagt 2 miljard dollar en er wordt werkgelegenheid gecreëerd voor 550 mensen. De investeringssom is afkomstig van externe financiers en van de lokale overheid; Nanjing zelf lijkt alleen de merknaam en de productierechten van de TF beschikbaar te stellen. De Chinese autofabrikant heeft een voormalige CEO van Lotus in dienst genomen om e.e.a. vorm te geven. Hij krijgt o.a. als taak om een dealernetwerk in de V.S. op poten te zetten.
Nanjing gaat door als één van de mindere Chinese goden in autoland. Vorig jaar werden afgerond maar 35 duizend auto’s gebouwd. De overlevingskansen worden, anders dan die van Geely of Chery, beperkt geacht. Maar met behulp van het erfgoed van MG Rover wil Nanjing zich onderscheiden van de ‘gele massa’. Of dat gaat lukken, is een tweede. De TF is als sportauto nu al royaal over zijn uiterste verkoopdatum heen. In 2008 is de marktsituatie nog moeilijker geworden, een facelift zal daar weinig aan kunnen veranderen. MG is een mooie merknaam, maar het verdient ook aansprekende modellen die zich qua veiligheid en rijplezier kunnen meten met een BMW Z4 en een Mazda MX-5. De TF kan dat zeker niet.
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=1933





