De F gaat eruit. Ik rijd er feitelijk nooit mee. Het afgelopen jaar misschien twee keer een ritje van een paar minuten voor een vergeten boodschap. De enige die nog kilometers met de F heeft gemaakt is mijn broer, toen hij na het faillissement van het bedrijf waar hij werkte de company-car in moest leveren. Inmiddels heeft hij een nieuwe baan en dito wagen....en staat de F weer stil. Zoals sommigen misschien nog wel weten lag mijn hart bij de motoren en de praktijk leert dat dit nog steeds zo is. De F schiet er helaas danig bij in en wordt er niet beter op.
Enfin, de beschrijving:
MG-F 1.8 MPi Platinum Silver uit 1998 met nu om en nabij de 109.000 kilometers op de klok. De auto is in mei APK gekeurd en moet 12 mei 2014 weer. Ik heb de auto zo'n 5 jaar in bezit gehad. De auto was bij aankoop (ik heb er destijds de toen nog relatief hoge prijs van € 6950 voor betaald) voorzien van:
-hardtop in kleur (zelf de heated window relay+knop moeten toevoegen)
-15” square sixspokes (zelf een reserve sixspoke bijgekocht)
-zwart leer (incl. zwart lederen stuur, doorpods, brake en gearselector gaiter)
-lederen tonneau cover
-OEM MG windbreaker
-in kleur meegespoten raamframe
Nadat eind 2008 de distributie op De Berg was vernieuwd (incl. nokkenaskeerringen en beurt) heb ik in de winter schade gereden rechtsvoor. De schade is hersteld, waarbij ook het subframe is vervangen omdat deze een tik bleek te hebben gehad. De gelegenheid van het schade oplappen is meteen aangegrepen om de volgende rijwieltechnische verbeteringen aan te brengen:
-nieuwe draagarmen (die zouden te zijner tijd toch aan de beurt komen)
-Goodridge RVS omvlochten remleidingen
-lowering pins
-poly bushes
-gegroefde remschijven (CRN)
-EBC pads
Daarnaast ook het volgende vernieuwd/ge-upgrade:
-RVS koelbuizen
-alu radiateur
-LLW kit van Brown&Gammons
-witte knippers
-bee sting antenne
-MKII console (in kleur mee laten spuiten)
-air vents en asbak in kleur mee laten spuiten
-alu inlay lederen stuur
-metalen pookknop
-nieuwe windowstoppers (niet de oranje of witte plastieken, maar de ronde versie)
Het geluk was me niet gegund, want hierna kreeg ik te maken met een HGF. Dankzij de geplaatste LLW kit geen cilinderkopschade, maar toch weer een klus. Hierbij is (medio 2010) het volgende vervangen/geplaatst/aangepast:
-Land Rover MLS headgasket kit+dowels
-uprated kopbouten van Mike Satur
-uprated cam wheel bolts van Mike Satur
-meteen een nieuwe heavy duty cam belt geplaatst, inclusief waterpomp en spanner (eveneens van Mike Satur)
-52mm trophy throttle body
-K&N 57i luchtfilter
-thermostaatklep voorzien van een 3mm gaatje om in het vervolg te zorgen voor een minder grote 'koelschok'
Na enige probleemloze kilometers ging de F niet meer in de versnelling....jawel, gebroken versnellingsbakkabels:
-beide versnellingsbakkabels vervangen
-meteen een Slick Shift Kit IV en bell crank assembly van Mike Satur geplaatst (men moet het nuttige met het aangename verenigen zei wijlen mijn bompa altijd)
Tussentijds nog wat aanpassingen gedaan:
-speaker T-bar
-leer/alcantara interieur
-MKII frame en softtop
-Cupra spoiler
-TF achterklep gekocht (nog steeds niet in kleur laten spuiten/geplaatst, de F klep zit er dus nog op)
-zwarte binnen raamomlijsting
-gepolijste metalen seatbelt escutcheons (geen idéé hoe die dingen in het Nederlands heten)
Eind vorig jaar was ik weer aan de beurt voor 'noodgedwongen sleutelen'. Tijdens één van de weinige ritjes hield de F ermee op; coilpack en/of bougiekabelset lag het meest voor de hand. Dus maar weer wat vervangen/geplaatst:
-coil pack
-Magnecors
-platinum bougies
-rotor cap en rotor arm
Wat nu nog aandacht behoeft:
Tijdens de langdurige stilstand heeft er iemand zachtjes tegen mijn bumper aangezeten (uiteraard zonder een briefje achter te laten). Er zitten wat (op enige afstand nagenoeg niet zichtbare) 'kraakjes' in de bumper. Een andere, in nette staat, heb ik voorhanden (in BRG). Dit klusje zou mooi meegenomen kunnen worden met het laten spuiten en plaatsen van de TF achterklep.
Daarnaast zijn de deur-/raamrubbers niet helemaal fris meer; de auto staat buiten en is niet altijd droog. Ik heb andere rubbers liggen (goede tweedehands exemplaren via Jelle) inclusief spiegelframes. Nu is het zo dat de ramen ook opnieuw gesteld dienen te worden (inclusief het slotmechaniek van het bestuurdersportier). Dit draagt ongetwijfeld bij aan de waterinfiltratie zo nu en dan.
De APK-keurmeester merkte tijdens de keuring op dat er sprake is van wat olielekkage. Ik vermoed een nokkenaskeerring: tijdens het vervangen van de keerringen op De Berg (lang geleden) waren er onvoldoende van de (ik meen oranje/bruine) keerringen voorhanden. Ik heb Bruno toen verzocht om een zwarte te plaatsen, aan welk verzoek hij destijds onder enig protest uiteindelijk gehoor heeft gegeven
In zijn algemeenheid heeft de F dringend behoefte aan wat liefde&aandacht (en bij voorkeur een droge plek om in uit te rusten na een ritje). Het beestje wordt enkel maar slechter door voor de deur te staan in de regen.
O ja, olie en oliefilter zijn na de APK vervangen door de garage waar de F gekeurd is (in mei).
Nagenoeg alle vervangen onderdelen heb ik nog liggen, inclusief zwart lederen stoelen, complete softtop enzovoort. Voordat de auto weg is verkoop ik geen enkel onderdeel los! De radio gaat niet mee in de verkoop. En de hydragaspomp gaat waarschijnlijk helemaal niet weg!
Ieder bod van rond de €2500 euro wordt zeer serieus in overweging genomen! De F wordt de aankomende weken nog niet op de gekende verkoopsites geplaatst. Foto's volgen.













