BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1
15" Bandenmaat vs. Merk en type
    quinternet
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 90
    GeregistreerdCOLON wo maart 03, 2010 9:54 am
    WoonplaatsCOLON IJsselstein

15" Bandenmaat vs. Merk en type

door quinternet » do apr 29, 2010 12:01 pm

Hi,

Ik overweeg nieuwe banden aan te schaffen voor m'n F. Momenteel liggen er om m'n 15" velgen drama-banden en daar heb ik, na gisteren 450Km gereden te hebben, meer dan genoeg van.

Voor liggen er Maxxis banden (185/55/R15, 82V) onder en achter Uniroyals (205/50/R15, V).

De maten zijn volgens mij wel ok. Voor loopt de band nét niet meer tegen de wielkast aan bij flink indraaien, dus 185 moet ook niet veel groter, denk ik. Maar ik houd me aanbevolen voor andere inzichten.

Er wordt hier veel gesproken over banden, maar met name in combinatie met 16" velgen, maar ik zoek dus naar goeie 15" banden... Wil iemand me een sluitend advies geven over het merk en vooral type? Momenteel staan op mijn verlanglijstje ofwel Goodyears, ofwel Toyo's. Maar ik weet niet welke modellen ik moet kiezen..

Kortom, hulp is welkom!

Alvast bedankt!!
    Laatst bijgewerkt door 1 op quinternet, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » do apr 29, 2010 12:04 pm

Heb je de ambitie om over te stappen naar 16" velgen?

Persoonlijk zou ik Toyo's adviseren 195 voor 215 achter...
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

door crazywolf » do apr 29, 2010 12:50 pm

toyo t1r kan je ook in 15inch krijgen dacht ik? Moest je niet naar 16inch willen gaan.

Uniroyal is idd een ramp als je sportief rijdt (had ik ook achteraan toen ik mijne kocht).

Dus Toyo is een mogelijke keuze (ook de betere denk ik) voor de rest was er niet zo veel keuze in 15inch dacht ik de meeste zijn uit circulatie genomen.

Ow dacht er nog juist aan yokohama avon heeft ook een type voor op de 15inch (heeft of gehad niet zeker).

Trouwens hoe vind je die maxxis? je kan die ook achteraan leggen niet? zelf nooit op een F gehad maar ooit op een andere wagen gahad en toen was ik er toch tevreden van.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
    quinternet
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 90

door quinternet » do apr 29, 2010 1:07 pm

Bruce schreefColonHeb je de ambitie om over te stappen naar 16" velgen?

Persoonlijk zou ik Toyo's adviseren 195 voor 215 achter...

Ambitie wel... Maar is me nog net ff te duur..... :-s En die maten die je noemt zijn voor 16" velgen, hè?
    Laatst bijgewerkt door 1 op quinternet, in totaal 0 keer bewerkt.
    quinternet
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 90

door quinternet » do apr 29, 2010 1:08 pm

crazywolf schreefColontoyo t1r kan je ook in 15inch krijgen dacht ik? Moest je niet naar 16inch willen gaan.

Uniroyal is idd een ramp als je sportief rijdt (had ik ook achteraan toen ik mijne kocht).

Dus Toyo is een mogelijke keuze (ook de betere denk ik) voor de rest was er niet zo veel keuze in 15inch dacht ik de meeste zijn uit circulatie genomen.

Ow dacht er nog juist aan yokohama avon heeft ook een type voor op de 15inch (heeft of gehad niet zeker).

Trouwens hoe vind je die maxxis? je kan die ook achteraan leggen niet? zelf nooit op een F gehad maar ooit op een andere wagen gahad en toen was ik er toch tevreden van.

185 achter??? Volgens mij is dat niet zo'n goed idee....... Toch??
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » do apr 29, 2010 1:34 pm

ongeacht of het 15 of 16 " is zou ik de voorgestelde danden maat nemen van Toyo.

195 voor en 215 achter.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
    quinternet
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 90

door quinternet » do apr 29, 2010 2:20 pm

Bruce schreefColonongeacht of het 15 of 16 " is zou ik de voorgestelde danden maat nemen van Toyo.

195 voor en 215 achter.

En dan.... 195/50 en 215/50 of ......
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

door LEBLAR » do apr 29, 2010 2:44 pm

Ik heb Toyo T1R in de maat 185/55 15 voor en 205/50 15 achter. Perfecte combinatie. Enige waar ik echt last van heb is onderstuur op hoge snelheid. Maar dat ligt niet aan de banden maar aan het ontwerp van de F. Wil je naar 195 voor en 215 achter heb je de keus. Wil je een grotere of kleinere diameter wiel. Ongeveer één cm groter is dezelfde hoogte maat. Een cm kleiner is een 5% kleinere hoogte maat, dus 195/50 15 voor en 205/45 15 achter. De laatste optie komt het dichts bij de 16 inch variant in de buurt.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » do apr 29, 2010 4:36 pm

Even op een rijtje: standaard 15" is
    185/55 15 en 205/50 15

Toen iedereen nog 15" reed was het populair om vooraan 1cm breder te gaan, om net wat minder onderstuur te hebben.
    195/50 15 en 205/50 15

Voor zij die zich net iets minder aantrokken van 'tramlining'/last van spoortvorming
    205/50 15 allround

en nog wilder met 215mm brede sloefen.

--------------------

De BRG MGF heeft sinds z'n aankoop Toyo Proxes T1R in 15" (185 & 205). Functioneren deze niet zoals de 16" Toyo's, dan heb ik nog een ouder setje Bridgestone Potenza's PP S-03 liggen (195 & 205).
    Ook de GoodYear's GSD-02 waren in 15" maat beschikbaar ....
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

door crazywolf » do apr 29, 2010 5:16 pm

quinternet schreefColon
    crazywolf schreefColontoyo t1r kan je ook in 15inch krijgen dacht ik? Moest je niet naar 16inch willen gaan.

185 achter??? Volgens mij is dat niet zo'n goed idee....... Toch??

Nee natuurlijk niet, 205 achter maar in het merk en type dat je vooraan hebt. Bij de F kan je best 4 dezelfde merk/type hebben liggen en niet de merken mengen dus als je de maxxis vooraan wil houden dan zou ik kijken of het niet gaat voor achteraan dezelfde te kopen in 205/50r15 als deze er niet zijn dan kan je best 4 nieuwe kopen indien je het budget ervoor hebt.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » do apr 29, 2010 9:03 pm

volgens mij heeft Bruno zelfs met 235 rondom gereden op de F?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » vr apr 30, 2010 10:07 am

Nee, nooit met 235/... en ook nooit met rondom hetzelfde. Wel eesn 225/... achteraan gehad, en vooraan 205/...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787

door Bruce » vr apr 30, 2010 10:09 am

Bruno schreefColonNee, nooit met 235/... en ook nooit met rondom hetzelfde. Wel eesn 225/... achteraan gehad, en vooraan 205/...

Maar dat was te veel van het goede toch?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » vr apr 30, 2010 10:10 am

Boah, viel wel, mee, het reed "anders", misschien iets minder sportief, en iets minder "gevoel" met het wegdek, maar t'reed ook niet slecht eigenlijk.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1