Koelvloeistof zakt, tekenen van aankomende HGF?
  • Helmet
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON za nov 07, 2009 12:29 pm

    Koelvloeistof zakt, tekenen van aankomende HGF?

    door Helmet » do maart 25, 2010 9:29 am

    Mijn koelvloeistof daalt per dag ongeveer een halve millimeter. Niet zo veel maar over de afgelopen maand is dat toch bijna 50% van wat ik in januari heb aangevuld wat ik kwijt ben.

    Ik hou het nu iedere keer rijden in de gaten en heb tot nu toe de volgende constateren.
    * Koelvloeistof daalt iedere dag een halve millimeter
    * De koelvloeistof temperatuur is binnen 3 km al op niveau (wegens laag niveau koelvloeistof vermoed ik)
    * De koelvloeistof temperatuur blijft tijdens het rijden op niveau (1 streepje minder dan die halverwege staat)
    * De olie temperatuur blijft tijdens rijden op niveau (90)
    * De binnenkant van het koelvloeistof reservoir is schoon
    * De koelvloeistof is roze zonder kleurverandering of troebel of sludge
    * De oliedop is schoon
    * De oliepeilstok bevat geen dikke klodders mayonaise
    Doch... ik heb afgelopen zondag en vanmorgen een heel licht wittig sliertje gezien aan het de peilstok. Echt heel klein (3mm).
    * Geen witte rookpluimen uit de uitlaat

    Dus, dit 3mm sliertje en het dalen van het koelvloeistof geeft mij te denken over een lekke koppakking... de bekende HGF.

    Aankomende vrijdag laat ik het nameten. Mijn garage kan dit schijnbaar elektronisch meten aan de hand van de koelvloeistof. Zou zo gepiept zijn zegt ie.

    Toch wil ik nog eens iets vragen over de HGF:
    * Allereerst de Nederlander.. Als ik het heb, wat kost me dat in 2010?

    * Voor wie al eens een HGF heeft gehad, kwamen jullie er 'in eens' achter met dikke rookpluimen of kun je het zien aankomen door lichte daling van koelvloeistof en een wit sliertje?

    * Kan ik ongestraft preventief zo'n goedje in de koelvloeistof gooien dat lekkages zelf kan afdichten.

    * Als we het hebben over die mayonaise heb je het dan over zo'n sliertje wat ik heb of zoals dit? Dit heb ik absoluut niet! Als ik dit zou hebben had ik deze post denk ik ook niet gemaakt ;)
    Afbeelding
    Laatst bijgewerkt door 1 op Helmet, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » do maart 25, 2010 9:35 am

    Ik heb hetzelfde gehad,



    Bij mij zakte het niveau en dat ging steeds sneller, ik dacht ook aan een hgf, maar uiteindelijk bleek het een steeds groter wordend gat in de radiator te zijn. reactie op je vragen:

    * Koelvloeistof daalt iedere dag een halve millimeter
    * De koelvloeistof temperatuur is binnen 3 km al op niveau (wegens laag niveau koelvloeistof vermoed ik) Dit is heel normaal
    * De koelvloeistof temperatuur blijft tijdens het rijden op niveau (1 streepje minder dan die halverwege staat) Dit is heel normaal
    * De olie temperatuur blijft tijdens rijden op niveau (90) Dit is heel normaal

    HGF lijkt me nu nog niet van toepassing...
    Prijzen kunnen uiteenlopen van 650 tot 1800 euro, dit is zeer afhankelijk van waar je het laat doen.
    (ik heb 3 jaar geleden 650 betaald bij Autohome.. doet het nogsteeds goed).
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do maart 25, 2010 9:56 am

    Ik heb het geluk gehad dat de 2 HGF altijd met de nodige fisuele effecten verliepen. De eerste maal met een gigantische rookpluim op de autosnelweg. Alle koelvloeistof werd op enkele seconden tijd op het gloeiend hete uitlaatspruitstuk gegooid. Er was echt wel sprake van een plaatselijke mistbank :lol: :lol:

    De keer nadien was het minder spectaculair, ... een bescheiden rookpluimpje langs de zijkant van de auto.

    Zoals Bruce aangeeft zijn er nog plaatsen waar de koelvloeistof kan ontsnappen. Tijd om de garagevloer in de gaten te houden, eventueel deze bedekken met papier/karton om de druppels zichtbaar op te vangen.

    Hoe is de toestand van de plastiek ontluchtingsschroef bovenop de radiator ?
  • Helmet
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON za nov 07, 2009 12:29 pm

    door Helmet » do maart 25, 2010 10:53 am

    Ja, dat heb ik ook wel eens ergens gelezen ja.
    Die moest ik morgen maar eens op mijn vrije dagje opzoeken en nazien.
    Ik vind het allemaal maar een vervelend idee...
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » do maart 25, 2010 12:28 pm

    Leg wat droog papier onder de auto (radiator, koelbuizen en blok)
    Zet de verwarming op standje 4 en zo warm mogelijk,
    Haal de dop van het koelvloeistof vat,
    start de F en laat hem zo warm draaien (duurt wel even)

    Controleer het papier op natte plekken.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    door schrokke » do maart 25, 2010 1:29 pm

    schrokke schreefColon
    Bij koude motor mag dat niet boven het minimum merkteken staan.

    Ik denk dat je best het niveau eens juist zet in koude toestand. En dan een paar dagen observeert. Staat het na paar dagen(ritten) onder de minimum, het niveau memoriseren en een paar dagen(ritten) later nog eens controleren. Als het dan niet meer gezakt is kun je er van uit gaan dat de dop niet meer de juiste druk houd. Hoe dikwijls je dan ook bijvuld, het zal steeds zakken tot dat ietsje te lage niveau en daar blijven staan. Het enige wat je hieraan kunt doen is een goeie dop plaatsen.
    Zakt het niveau echter verder door, moet je op zoek naar een lek.


    Ik denk dat dit bij u ok van toepassing is.
    De methode die ik gebruik om naar kleine lekkages te zoeken, is het koelcircuit op druk zetten en dan kijken of de druk blijft. Hierbij haal ik zelfs de bougie's uit de motor en inspecteer ik de cilinders op evt lekkage.
    Als je nu de auto warm rijdt komt het systeem ook op druk, maar laat dan wel de dop erop tijdens de zoektocht naar die kleine lekjes. Anders ben je de druk kwijt.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Helmet
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON za nov 07, 2009 12:29 pm

    door Helmet » do maart 25, 2010 3:08 pm

    Ik bemerk uit alle replies dat ik dus ook maar flink op zoek moet gaan naar andere lekkage punten. Dat sterkt mijn hoop op een niet-hgf ;)
    Duim mee morgen als hem laat meten.
    Ik zal ook eens zien of ik lekkage sporen in de autogarage kan ontdekken.

    Oh ja, ik las ook ergens dat aanslag op de peilstok condens kan zijn?!
    Dat snap ik niet. Als je geen hgf hebt dan zit er toch alleen olie in de motor?
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » do maart 25, 2010 3:56 pm

    Helmet schreefColonOh ja, ik las ook ergens dat aanslag op de peilstok condens kan zijn?!
    Dat snap ik niet. Als je geen hgf hebt dan zit er toch alleen olie in de motor?

    Vocht (en geen koelvloeistof) komt uit de lucht en kan op een aantal manieren in de motorolie komen: denk condensvorming thv. cillinders, klepstelen, alsook in de inlaatlijn. De condens wordt aangezogen bij het starten en verdampt nog niet, maar komt wel in de olie terecht. De olie moet dan weer door en door op temperatuur zijn vooraleer het vocht eruit verdwijnt.
    Verder kan een carterontluchting ook voor een aanvoer van vochtige lucht zorgen.
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    door Johan » do maart 25, 2010 6:25 pm

    Het kan een lek in de radiator zijn, een doorgeroeste lekke koelvloeistof pijp onder de auto, een lekkende slang of aansluiting.

    Het koelwater in het blok is warm na 3 kilometer, de olie is dan nog niet warm. Rijdt je veel korte stukjes de laatste tijd misschien? Dan kan de witte sliert het gevolg zijn van condens in het blok, dat verdampt na een langere rit.

    Ik zou in ieder geval een LLW kit (laten) installeren, zie een andere topic die nu loopt.

    Dan voorkom je in ieder geval een echt te laag koelvloeistof niveau als je snel stopt, en dus een HGF veroorzaakt door laag niveau
  • vespa
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 62
    GeregistreerdCOLON ma aug 03, 2009 9:24 pm
    WoonplaatsCOLON Rotselaar

    door vespa » do maart 25, 2010 8:07 pm

    Ik denk dat mijn TF( 32000km) in het zelfde bedje ziek is .
    Gisteren na ritje van 300km 0,5l moeten bijvullen .Echter geen witte aanslag meer op de peilstok.
    Nergens lekken te bespeuren op de garagevloer.
    Olietemp ligt wel iets hoger 115°C.
    HGF?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do maart 25, 2010 8:23 pm

    vespa schreefColonIk denk dat mijn TF( 32000km) in het zelfde bedje ziek is .
    Gisteren na ritje van 300km 0,5l moeten bijvullen .Echter geen witte aanslag meer op de peilstok.
    Nergens lekken te bespeuren op de garagevloer.

    0,5 liter per 300 km is wel behoorlijk, maar er kan overal wel lekkage optreden, we hebben ooit in een draadje een inventarisatie gemaakt. Koelvloeistof verdampt ook, dus een warme auto zal wellicht nog geen sporen laten zien.
    vespa schreefColonOlietemp ligt wel iets hoger 115°C.
    HGF?

    olietemperatuur hoeft niets met een lekke koppakking te maken te hebben. bij sportief rijden zal de olietemperatuur al snel hoger worden, ook bij warmer weer.
    En dan hebben we het nog niet gehad over de nauwkeurigheid van de opnemer en aanwijs"instrument"
    Alleen een relatieve afschaling naar wat je gewend bent als aanwijzing kan een indruk geven dat er iets niet normaal is.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Helmet
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON za nov 07, 2009 12:29 pm

    door Helmet » vr maart 26, 2010 9:37 am

    Ik rij dagelijks naar mijn werk, geen kleine stukjes dus. Vocht en condens sluit ik denk ik maar uit. Vanmorgen weer een cremekleurig ietsje onder aan het bolletje mijn oliepijlstok. Straks meten zoals gezegd.. Als ik meer weet horen jullie het wel weer.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » vr maart 26, 2010 9:40 am

    De rit naar je werk moet wel iets van een 1/2 uur zijn om de auto echt helemaal goed op te warmen, het duurt heel veel langer dan je denkt...
    Haal je dat?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    Ultimate
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2561
    GeregistreerdCOLON wo dec 23, 2009 10:39 pm
    WoonplaatsCOLON Zaandam (N-Hld, NL)

    door Ultimate » vr maart 26, 2010 9:54 am

    Love this threat!
    Ik heb precies het zelfde probleem :(
    Respect a man's car, and the man will respect you

    - MGF 130 British Racing Green, MY2000 RHD > Project, Klik hier
  • Helmet
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 310
    GeregistreerdCOLON za nov 07, 2009 12:29 pm

    door Helmet » vr maart 26, 2010 12:10 pm

    Nee, 25 minuten. Na 7km. snelweg op. Ik rij eigenlijk altijd al heel netjes en schakel op tijd en rij al niet boven de 100... Juist vanwege HGF gevaar waar iemand mij in den beginne voor heeft gewaarschuwd. En ook de winterkou hielp mee om het warm worden te vertragen. Niet harder dan 100 omdat dat enorm scheelt in brandstof ;)

    Maar... ik heb net laten meten. Wist ik veel, ik dacht elektronisch of zo.
    Maar nee, 't is chemisch. Onderstaand plaatje heb ik direct gemaakt !!

    De auto moest warm zijn dus ik heb een rondje Oosterbeek-Arnhem gemaakt.
    De dop werd voorzichtig er af gehaald (staat druk op door de warmte)
    Dit apparaat werd er op geplaatst
    Motor aan stationiar en een paar minuten wachten
    Als het blauw verkleurd naar iets anders dan is het mis (geel was foute boel geloof ik)
    Bij mij bleef ie gelukkig blauw :D

    Afbeelding

    Chemie er achter: Dit goedje reageert op CO2 en dat zou alleen vanuit de cylinders door de lekke koppakking in de koelvloeistof terecht komen.
    De kleur veranderd als het dus mis is.

    Misschien te veel van het goede maar voorkomen is ...
    Volgende week laat ik hem een nachtje onder druk zetten om te zien of de druk minder wordt.

    Prijstechnisch heb ik vanmorgen al wel contact gehad met Autoservice Nijmegen en daar was het ongeveer €700,-. Omdat ik de distributieriem en waterpomp al had vervangen 5000km terug.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten