BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1
Tikkende / ratelende motor
  • Avatar gebruiker
    remy
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 8
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2010 12:07 am
    WoonplaatsCOLON Venlo

    Tikkende / ratelende motor

    door remy » wo maart 24, 2010 12:23 am

    Mijn MG-F uit 2001 heeft nadat de koppakking en waterpomp is vervangen een tikkend geluid in de motor.

    Als de motor stationair draait hoor je het al, erger wordt het als ik ga rijden.
    het geluid wordt steeds harder en op het moment dat ik schakel ratelt de moter todat ik weer gas geef.
    Dan tikt hij weer.

    Inmiddels zijn ook de klepstoters vervangen en is de olie twee keer vervangen.
    alles doorgespoeld...helaas geen resultaat!

    Distributie riem is bij 90.000 km vervangen, mijn MG-F heeft nu 102.000 KM gereden.

    Het geluid heeft niets met het weer te maken, auto staat in een garage en ik laat hem altijd rustig warm rijden.

    De zin gaat mij over om hierin nog langer rond te rijden!
    Het weer is nu perfect al maar door het geluid rij ik liever niet met de kap open.

    Wie helpt mij?
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    Re: Tikkende / ratelende motor

    door RemcovanKuilenburg » wo maart 24, 2010 12:28 am

    remy schreefColonMijn MG-F uit 2001 heeft nadat de koppakking en waterpomp is vervangen een tikkend geluid in de motor.


    Ten eerste welkom op het forum. De plek om dingen uit te vinden voor je F.

    Heeft een garage de koppakking vervangen? Dan zou ik terug gaan en er voor laten zorgen dat ze het probleem oplossen. Ik denk dat er met het monteren van je kop de timing van je nokkenas niet lekker staat. De kleppen tikken nu tegen de zuigers. Dat is het enige dat ik zo even kan verzinnen. En raad ok sterk af om verder met de F te rijden voordat je weet wat er aan de hand is.

    Gaat het om een MPI of een VVC versie?

    En vul even je woonplaats in :wink:
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » wo maart 24, 2010 9:05 am

    Welkom !!

    MPi of VVC is inderdaad nog een interessant feit.

    Heb je het tikkende geluid ook als
    1) je het koppelingspedaal indrukt
    2) de auto stil staat en je bedient het gaspedaal

    Welke olie is er (elke keer) gebruikt ?

    Hoe is de performantie van de auto ?

    Is de distributieriem vervangen omwille van een panne of bij een onderhoudsbeurt ?

    Je had waarschijnlijk liever een antwoord gekregen ipv. een stel vragen, maar een zo juist mogelijke diagnose van een tikkend geluid via een forum noodt naar meer input.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo maart 24, 2010 9:54 am

    Ook niet onbelangrijk, waarom is de koppakking vervangen? was je er optijd bij? zag je een filmpje op het koelvloeistof en mayo in de olie, of is het blok misschien wel oververhit? Is de kop gevlakt? welke pakking is gebruikt, heb je het zelf gedaan of een garage?

    Probeer ons zo veel mogelijk detail te geven en we moeten een heel eind komen.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    remy
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 8
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2010 12:07 am
    WoonplaatsCOLON Venlo

    Tikkende / ratelende motor

    door remy » wo maart 24, 2010 8:51 pm

    Bedankt voor de reactie's.

    Er lekte koelvloeustof uit de auto.
    helaas heb ik hem toen droog gereden.
    Er zat een scheurtje in de waterpomp.
    Hierdoor moest de koppakking vervangen worden.
    Dit is bij een garagebedrijf gedaan.
    Ze hebben de pakking bij een mg/rover dealer besteld.

    Ik denk dat het blok oververhit is geraakt.

    Overigens denk ik een MPI versie te bezitten.
    Eerlijk gezegd heb ik er weinig verstand van.
    Zou niet weten hoe ik dit kan opzoeken.
    Ik vind deze mg gewoon super mooi!

    Het tikkende geluid is er ook als ik de koppeling indruk en ratelt dan.
    Zodra ik weer gas geeft gaat hij weer hard tikken.
    Hoe sneller ik rij, hoe sneller het tikken.
    Als de auto stil staat, motor aan in de vrij en ik trap het gas in tikt hij ook!

    Ik weet niet welke olie er is gebruikt maar wel veel dunnere dan er oorspronkelijk inzat.
    Ik zou dit moeten nagaan.

    De distributie riem is vervangen tijdens een onderhoudsbeurt.

    De garage weet het niet meer.
    ik ben al een paar weken ondertussen steeds mijn mg een paar dagen kwijt.

    Kan het zijn dat de nieuwe stoters niet goed in de kleppen gaan?

    Maar eigenlijk is dit geluid begonnen nadat de koppakking is vervangen.
    En de stoters zijn vervangen omdat men dacht dat dit het probleem was!
  • Avatar gebruiker
    RemcovanKuilenburg
    Clubshop, PR en Forum administrator
    Clubshop, PR en Forum administrator
    BerichtenCOLON 5552
    GeregistreerdCOLON wo jul 02, 2008 12:13 am
    WoonplaatsCOLON Amersfoort

    door RemcovanKuilenburg » wo maart 24, 2010 9:10 pm

    Ik denk nog steeds dat je kleppen tegen je zuiger aan tikken. Als de kop er af gaat en daarna er weer op en de timing is niet goed gezet dan krijg je dit. Ook al is het maar een tantje dat is al ruim voldoende. Ik zou terug gaan naar de garage en de auto neerzetten en laten oplossen. Is het een ex rover garage of een garage waar ze wat weten van een MG?
    MG F 1.8 MPI 1996 en winnaar Dyno 2008, 2010 en 2011
    Volvo V60 Volvo Ocean Race 2012
    Audi A3 1.6 TDI Amb. Pro line Buss. S-tronic 2011

    Lid van MG Car Club UK.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo maart 24, 2010 9:28 pm

    Ik denk dat de ole kanaaltjes in de nokasdrager dicht geplakt zijn door het gebruik van een kit ipv een anaerobe dichting.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    remy
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 8
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2010 12:07 am
    WoonplaatsCOLON Venlo

    tikkende / ratelende motor

    door remy » wo maart 24, 2010 11:45 pm

    bedankt!

    de garage heeft verstand van MG.
    ( blijkbaar dus niet )
    Ik ga maar weer terug met de MG.
    Ik ben veel te bang dat het alleen maar erger wordt en de reparatie kosten niet meer te overzien zijn.

    Ik heb verder een Jaguar XJ12 uit 1983, super wagen en rijdt altijd als een zonnetje! nooit problemen.
    Had ik het hierbij moeten houden?

    Ik hou jullie op de hoogte
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: tikkende / ratelende motor

    door crazywolf » do maart 25, 2010 1:27 am

    remy schreefColonbedankt!

    de garage heeft verstand van MG.
    ( blijkbaar dus niet )
    Ik ga maar weer terug met de MG.
    Ik ben veel te bang dat het alleen maar erger wordt en de reparatie kosten niet meer te overzien zijn.

    Ik heb verder een Jaguar XJ12 uit 1983, super wagen en rijdt altijd als een zonnetje! nooit problemen.
    Had ik het hierbij moeten houden?

    Ik hou jullie op de hoogte


    nee niet echt want de mgf is een zeer leuke wagen... spijtig genoeg heeft er een "dealer" aangezeten die er blijkbaar toch niet veel verstand van had? :? ik gok ook op de vloeibare pakking die een kanaal verstopt.. zelf gebruik ik ook een beetje (vertrouw de standaardpakking niet daar) maar als men idd teveel gebruikt of op de verkeerde plaats dan heeft men prijs en is er soms 1van de oliekanalen verstopt of half dicht :|

    te dunne olie lijkt me sterk vermits de motor (zover ik weet) orgineel ontwikkeld is voor 5w40 ... en dunner als dat in een auto van 96 doen zou gewoon echt dom zijn en dan zou de "dealer" in kwestie zich moeten schamen :roll:
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » do maart 25, 2010 7:11 am

    Daar kan ik dan niet zo goed tegen he, je brengt een auto ter reparatie en ze vervangen de koppakking en distributie enz. Na reparatie maakt de auto een geluid dat het daarvoor niet maakte, dus duidelijk hun fout.
    Zij gaan dan in de wilde weg onderdelen vervangen en lossen het probleem niet op maar je moet er wel voor betalen??? daar kan ik met mijn pet niet bij.

    Ik zou je met klem willen aanraden om een afspraak te maken op de Berg (dit is de plek waar de meeste F-jes van dit forum in onderhoud zijn) en daar weet onze Bruno tenminste wat hij doet.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    remy
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 8
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2010 12:07 am
    WoonplaatsCOLON Venlo

    tikkende / ratelende motor

    door remy » do maart 25, 2010 8:38 am

    Bedankt weer!

    Wat is het adres van "op de berg "?
    misschien een verstandig idee.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » do maart 25, 2010 9:16 am

    Bruno is een van de moderators hier op het forum, stuur hem even een PB en hij zal dan vanzelf contact met je opnemen.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: tikkende / ratelende motor

    door Sander » do maart 25, 2010 9:17 am

    crazywolf schreefColonzelf gebruik ik ook een beetje (vertrouw de standaardpakking niet daar)


    Waarom dat ? Het nokasdrager is super vlak, de kop ook en de nokasdrager is zo "flexibel en zit met zoveel boutjes vast deze echt wel dicht komt. Een silicone pakking voegt bovendien al snel een beetje extra dikte toe waardoor de nokassen net iets losser liggen en er dus net iets minder oliedruk ontstaat.

    ?? ??

    IMHO valt de verkeerde pakking voor het nokasdrager gebruiken in de zelfde categorie als te dunne olie op het blok zetten.
    Building >200BHP K-series
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    door crazywolf » do maart 25, 2010 6:38 pm

    nuja sander vroeger deed ik zo dingen nooit (beetje extra vloeibaar ertussen) en bij men eigen wagens had ik er altijd wel spijt van naderhand (was geen k motor) ... geen idee waarom juist maar zal wel aan men rijstijl liggen als het KAN lekken dan lekt het ook bij mij zelf met nieuwe onderdelen (heb de nokkenasbourages ook al 2maal vervangen achtereen toen ik hem 5dagen had :x )

    dus ik heb de gewoonte van bij men eigen wagens toch bij veel dingen een klein beetje vloeibaar pakking te gebruiken (wel goede en geen 5euro prul).
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten