BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1
Tom Randell Bracket « Thread started: Jan 26th, 2004 »
  • Geert

    Tom Randell Bracket « Thread started: Jan 26th, 2004 »

    door Geert » di maart 23, 2004 7:02 pm

    Iemand geïnteresseerd in een tweedehandse "Tom Randell bracket" ?

    -----------------reply Bruno -------------------

    Tiens, Geert, heb je dan geen K&N meer, of erger geen MGF meer ??
    -----------------reply Geert-------------------
    jawel, alles is in orde (alhoewel ik nog steeds last heb van condensatie in de olie, gaat niet weg ook niet na langere ritjes :-( )

    De bracket komt uit het inlaatsysteem die ik gekocht heb van Fabrice. Hij had zijn K&N ingesloten in een Rover 820 airbox en zoog de lucht aan van aan de linker lucht inlaat en van onder de auto, maar ik denk dat die inlaten onder de auto in dit geval niet veel nut hebben behalve steentjes en water opscheppen.
    (zie ook http://www2.mgcars.org.uk/cgi-bin/gen5?runprog=mgbbs&mode=thread&access=&subject=69&source=T&thread=2004011915091931071)
    Vandaar dat ik de bracket niet nodig heb.

    Als men een gewone, niet ingesloten K&N gemonteerd heeft, hebben die inlaten natuurlijk wel nut om koude lucht bij de filter te krijgen.

    -----------------reply Bruno -------------------

    Wat uw systeem betreft, zijnde gesloten systeem, kan je inderdaad de zijinlaten gebruiken. Een gesloten systeem zuigt zijn lucht , en moet het dus niet hebben van de "geforceerde luchtinlaat" van onder de wagen. De originele luchtfilter behuizing zuigt immers ook de lucht opzij aan.
    Echter nogmaals voor zij die een free-air filter gebruiken (K&N) heeft de zijdelingse inlaat geen nut.
    Immers Erik vertelde ooit dat men een test heeft gedaan ontrent de zijdelingse inlaten. Men had papiersnippers gelegd in de inlaat-monden (niet aangesloten op gesloten behuizing) en daarna een ritje gedaan met de wagen . Resultaat de papiersnippers bleven liggen. Met andere woorden, de lucht wordt niet in de zijinlaten geblazen, ze wordt langs de wagen weggekaatst, tenzij ze wordt aangezogen door een gesloten behuizing.


    Echter, zelf zit ik ook met een vraag, is het bewezen dat de buizen voor het ram-air principe onder de wagen lucht vangen ? Vooral met een splitter lijkt dit sterk !
    Is er onder een wagen niet een beetje een vacuum, waardoor de wagen een betere wegligging krijgt?

    -----------------reply Sander-------------------

    IIG heel het luchtfilter gebeuren is harstikke overdreven allemaal. Ik heb zelf laten meten op een Dynojet testbank in Goes. De maximale vermogenswint op mijn F was 5 pk aan de wielen erbij. Dit is het verschil tussen geen filter en een orgineel filter. Het ram princiepe werkt alleen merkbaar bij een motorfiets omdat de lucht die die nodig heeft veel minder is en de snelheid veel groter. ram op een normale wagen heeft al bijna geen zin. Daarbij komt kijken dat bij onze Fjes de lucht van onder of de zijkant moet komen. De zijkant pakt geen lucht en de onderkant kun je geen grote happer maken en zuigt een hoog zooi aan.

    Koude lucht is weer wel erg belangrijk. Een slang naar de zijkant is dus ideaal icm een gesloten systeem. Niet raar, de ITG (beste filter voor de F) werkt niet voor niets zo. Ik vind de ITG prijs/pk verhouding erg slecht. Ik heb er voor gekozen een paneel filter (50 euro) van green te kopen en de slang na de resonantiebox te bevestigen aan het luchtfilterhuis en te gelijden naar de zijkant: Resultaat:

    Enkel paneelfilter:
    * soepeler (dip is weg)

    Met slangmodficatie:
    * Subtiel geluid, net open filter maar dan zachter (resonatiebox is uiteraard ebypassed)
    *Voelbaar sneller bij 2500 RPM (net voor de dip is een bergje gekomen in de kopel-toeren kromme voelt het)
    *voorbij 120 voelt het alsof hij makkelijker door accelereerd

    Hoop dat je wat met mijn bevindingen kunt !

    Sander

    -----------------reply Bruno -------------------
    IIG heel het luchtfilter gebeuren is harstikke overdreven allemaal. Ik heb zelf laten meten op een Dynojet testbank in Goes. De maximale vermogenswint op mijn F was 5 pk aan de wielen erbij. Dit is het verschil tussen geen filter en een orgineel filter.


    5pk winst is niet echt voelbaar, maar winst is winst, en de meeste doen het immers voor het geluid en niet voor de winst.

    Koude lucht is weer wel erg belangrijk. Een slang naar de zijkant is dus ideaal icm een gesloten systeem.


    Of een hitteschild rond een open systeem doet ook al wonderen.

    Enkel paneelfilter:
    * soepeler (dip is weg)

    Met slangmodficatie:
    * Subtiel geluid, net open filter maar dan zachter (resonatiebox is uiteraard ebypassed)
    *Voelbaar sneller bij 2500 RPM (net voor de dip is een bergje gekomen in de kopel-toeren kromme voelt het)
    *voorbij 120 voelt het alsof hij makkelijker door accelereerd


    Bij een K&N kan de dip worden weggewerkt door de darmlengte tussen TB en filter in te korten (juiste lengte weet ik echter niet van buiten). Een K&N 57I is immers ontworpen voor een VVC, en daarom heb je dat dip-probleem dus niet op een VVC.

    -----------------reply Geert -------------------

    De originele luchtfilter behuizing zuigt immers ook de lucht opzij aan.
    ...
    Echter, zelf zit ik ook met een vraag, is het bewezen dat de buizen voor het ram-air principe onder de wagen lucht vangen ? Vooral met een splitter lijkt dit sterk !
    Is er onder een wagen niet een beetje een vacuum, waardoor de wagen een betere wegligging krijgt?


    Ik dacht dat bij een F de lucht ergens in de motorruimte aangezogen werd. Weet het niet van een TF.

    Heb ook mijn vragen bij ram-air...
    volgens mij kunnen de buizen enkel wat koude lucht in de buurt brengen van de open lucht filter als de auto een bepaalde snelheid heeft.

    Ram-air, zoals ik het begrijp, zou moeten zorgen voor een grotere druk rond de luchtfilter, soort van mini-turbo principe. Maar in een open ruimte zoals de motor ruimte kan men geen druk opbouwen, toch niet groot genoeg om enig vermogenwinst te hebben. Ram-air werd een paar jaar geleden succesvol toegepast bij de F1-wagens (herinner je de grote ovalen lucht-inlaat van de Williams boven het hoofd van T. Boutsen). Maar daar was heel het inlaatsysteem dan ook naar ontworpen, versmallende doorsnede om de snelheid van de lucht om te zetten in druk, enz...
    2 simpele buisje van 40 cm diameter onderaan gaan zeker de truk niet doen.

    Scheppen ze lucht van onder de wagen ?
    Ja, ik denk van wel.
    Er passeert wel degelijk lucht onder de wagen, misschien iets minder met een splitter, maar het is verre van een vacuum.
    Het bewijs daarvan is dat als de uitgang van de buizen te dicht bij de filter staan de filter erg vuil wordt door modder en stof. Iets moet die vuiligheid omhoog duwen in de buizen.

    Hoe sneller de wagen rijd, hoe hoger de opvoerhoogte is (wet van Bernouilli, of zoiets) hoe meer lucht tot in de buurt van de filter geraakt en daar de lucht afkoelt. Veel hangt af van hoe de buizen onderaan de wagen hangen, hoe meer in de luchtstroom hoe beter, maar ook hoe meer vuil er opgerschept wordt.
    En als de filter langs een zijde langzaam vuil wordt, gaat hij meer aanzuigen van langs de niet vervuilde kant (dus ook warmere kant).

    De truk is inderdaad om de lucht om de filter zo koud mogelijk te houden als je echt meer performance wilt. Buizen en hitteschilden helpen maar kunnen niet tippen aan een echt gesloten systeem, denk ik.
    Als je het doet voor het geluid en een iets beter respons op het gaspedaal kan een open systeem volstaan, denk ik.

    just my 2 cents,
    Geert
    -----------------reply Sander -------------------

    Ik heb een open filter op mijn F gehad (nog geen week) ik weet de verschillen wel zo ongeveer tussen gesloten en open. Maar de hoofdreden dat het filter er meteen weer af ging is dat de olie temperatuur van 90 graden bij 100-120km/u naar een dikke 105 graden bij 100-120 km/u ging.

    Vreemd dat ik daar nog nooit wat over lees tijdens die testen enz..... Ik heb nog nooit een hitteschild geprobeert maar een feit is dat dat enkel onder het rijden goed helpt. Als je even voor de stoplichten staat of in file in de zomer heb je daar niets aan; het wordt toch wel heet.

    Ik ben van mening (haast overtuigt) dat een open filter in het geval van de F verhoogde slijtage oplevert. (warme lucht stijgt op en gaat er door de roosters in de achterklep weer uit; waar het filter ongeveer zit. zonder gesloten systeem blijft de wagen warme lucht pakken)

    K&N's worden volgens mij niet ontworpen op een auto, enkel de adapterset is aangepast op de auto om de installatie simpel te houden. De filters zijn verschillende types in diverse maten maar niet auto (flow) specifiek.. Meer oppervlakte betekend minder weerstand. De grootte van het filter kan afgezet worden tegen het vermogen van de auto. Altijd is groter beter maar op een gegevenmoment haal je er geen winst meer uit.

    Het standaard F filter set zuigt idd de lucht midden-onder uit de motorruimte.


    Sander
    -----------------reply Bruno -------------------

    Ik heb een open filter op mijn F gehad (nog geen week) ik weet de verschillen wel zo ongeveer tussen gesloten en open. Maar de hoofdreden dat het filter er meteen weer af ging is dat de olie temperatuur van 90 graden bij 100-120km/u naar een dikke 105 graden bij 100-120 km/u ging.

    Vreemd dat ik daar nog nooit wat over lees tijdens die testen enz..... Ik heb nog nooit een hitteschild geprobeert maar een feit is dat dat enkel onder het rijden goed helpt. Als je even voor de stoplichten staat of in file in de zomer heb je daar niets aan; het wordt toch wel heet.


    Tja, daar heb ikzelf nog nooit last van ondervonden, lijkt mij trouwens sterk dat een open filterbehuizing de olietemperatuur kan beinvloeden. Misschien was het een samenloop van omstandigheden, bv. warm weer, verschil in rijstijl tussen de 2 testmomenten. Het feit dat je er nooit iets over las, is omdat bij mijn weten er ook geen problemen mee zijn, t.t.z. met de olie temperatuur.

    Ik ben van mening (haast overtuigt) dat een open filter in het geval van de F verhoogde slijtage oplevert. (warme lucht stijgt op en gaat er door de roosters in de achterklep weer uit; waar het filter ongeveer zit. zonder gesloten systeem blijft de wagen warme lucht pakken)


    Tja, maar of warme lucht slijtage betekent , daar ben ik lang niet zeker van, prestatieverlies wel, maar slijtage ?
    Die hitte geeft inderdaad problemen bij stilstand, maar dan heb je dus geen prestaties nodig, enkel bij rijden, en dan helpt het hitteschild wel degelijk. Je mag het van mij op een of ander treffen best eens uittesten. ik zal u dan de sleutels van mijn F je geven , feel free, ik kan u verzekeren "GAAN" doet hij echt wel

    -----------------reply Sander-------------------
    Ik heb het er een keer over gehad met xpowerforum leden en nog wat gemaild met MGF-ers uit NL en de conclusie was echter steeds het zelfde, de olie temperatuur stijgt wel degelijk. Dit komt omdat de motor warmere lucht binnen krijgt; de temperatuur in de cilinders is dan al heter en verbrand nog warmer. de cilinder + kop worden warmer wat resulteerd in warmere olie.

    Ik praat wel over een filter "direct" op de TB geschroeft, zonder hitteschild. Ik kan er niet over oordelen in hoeverre een hitteschild werkt. Een goed hitteschild met een cold-air-pipe zou rijdend alle problemen met warme lucht moeten kunnen elimineeren verwacht ik. Zonder hitteschild stijgt iig de temeratuur van de olie en de toch al zwakke kop van MGF vindt dat niet leuk denk ik. Maar ik ben geen monteur natuurlijk, ik moet het van mijn "natuurkundig inzicht" hebben

    Maar het is wel tof wanneer je op een warme dag al veel te lang voor de stoplichten staat met je kapje open naast een veel te dure BMW je nog een beetje weg kunt komen met de F :p Mijn 106 had daar ook last van met een open filter Rijdend genoeg wind maar als je even stil stond in de zomer was het de 1e 20 meter duidelijk minder (had ik misschien maar 55pk ipv de VOLLE 60 ).

    Maar dit is eigelijk precies wat ik bedoelde met dat het luchtfilter gebeuren erg overdreven wordt. We keuvelen hier over halve pk-tjes. Een open filter lever meer vermogen rijdend en een gesloten meer vermogen stilstaand. We kunnen denk ik wel de conclusie trekken dat voor het geld wat bijvoorbeeld een ITG meer kost dan een K&N met een hitteschild je betere inversteeringen kunt maken. Voor het serieuzere werk zal toch de kop eraf moeten en geflowed moeten worden. TF135 cams erin gecombineerd met een MS 4-2-1 uitlaat spruitstuk gecomplementeerd door een Daytona einddemper. Als dan het B&G VVC style inlaatspruitstuk erbij gepakt wordt en er een mooie Emerald ECU bij komt heb je volgens mij zo'n 180pk -kwijl-kwijl- Ik draaf weer door

    Ik zelf zit in de 1e instantie sterk te denken aan een MS bewerkt kop met VVC kleppen (150pk icm met in- en uitlaatsysteem) Het is alleen allemaal eigelijk veel te duur. Doorsparen voor een 2e handse TF160 over een paar jaar lijkt meer "value for money".... Ik ben nu de kleine aanpassingen aan het maken (TTB - cat bypass - Filter zitten er al in) en beslis op een later moment of er het betere werk in komt Laatste dyno run zat ik 100% orgineel op 105pk aan de wielen. Met de huidige modificaties zit ik naar verwachting op 110-115 pk. Ik wil minimaal het blokvermogen aan de wielen krijgen (120pk) en dus een VVC benaderen maar door meer low-end-torque een (standaard!) VVC qua driveability kloppen.

    Wel interessant altijd, de bevindingen van anderen.... Leert je met andere invalshoeken te kijken..

    Ik probeer de volgende meeting iig van de partij te zijn. De foto's van "meetings" zien er altijd gezellig uit met een glas bier erbij. Zo zie ik het graag Ik heb voor de meid een MG pet aangeschaft zodat die ook mee kan

    -----------------reply Bruno -------------------

    Mmmh, inderdaad, je kan heel veel geld investeren, in flowen van de kop, andere nokkenas, andere ecu, met als resultaat, pk-winst, maar hoeveel scheelt het bij een echte sprint ? Op een verkeerd toerental (max koppel ?) schakelen levert al enkel meters verlies, en wie kan de F optimaal van 0 naar 100 trekken ? Ik niet , niemand niet, tenzij de echte testpiloten die de opgegeven cijfers daadwerkelijk halen. Probeer maar eens een mpi in 8.5 van 0-100 te trekken, laat staan een vvc van 0-100 in 7.8, of wat zijn de officiele cijfers want die veranderen ook voortdurend. Dit is trouwens een verhaal dat opgaat voor elk merk.
    Veel goedkoper is al de overtollige ballast eruit gooien (of zelf vermageren indien te zwaar) , tot je bij een kale kast komt zoals de Elise er een is; Zelfde blok (zelfs op sommige modellen afgeknepen), alleen een pak minder gewicht. Resultaat : Enkele seconden sneller, seconden die in tuning zoveel zouden kosten als nog een extra F erbij, en voor wat eigenlijk ?
    De Mg is een pittige wagen, die vooral "top-down cruise"-rijplezier geeft. Enkele 1000 euro's in tuning zouden dit rijplezier IMO echt niet groter maken.
    Er wordt veel geschreven en gesproken over tunen, maar ik ken eigenlijk denk ik niemand die deze mod's daadwerkelijk al heeft gedaan.
    En dan nog iets over betrouwbaarheid van een F met K&N, Eerlijk Sander, ik denk dat met een zwaar-getunde F, de betrouwbaarheid er ook niet op vooruit gaat. Het aantal PK's uit een blok is namelijk recht evenredig met de betrouwbaarheid, vooral op een F.
    Ik heb vooral geinvesteerd in het optisch aspect (interieur, velgen...), en de veiligheid (remmen, splitter...), veel minder geld voor toch wel degelijk meer rijplezier.
    -----------------reply ErikB -------------------
    How Sander, 'k ga niet helemaal mee met je theorie dat het aanzuigen van warmere lucht de olietemperatuur laat stijgen. Bekijk het eens even langs de andere kant: Koudere lucht, grotere dichtheid, meer O2, meer verbranding, meer energie, meer warmte.....

    and back to work now

    -----------------reply Bruno -------------------

    Mhhh, good point, inderdaad, hoe kouder de lucht, hoe beter de verbranding, waardoor meer vermogen, en dus ook, hoe beter de verbranding, hoe warmer, en dus ook hoe warmer de olie.
    -----------------reply Geert-------------------
    eeeh en als je het nog van een andere kant bekijkt :

    hoe kouder de lucht, hoe beter de verbranding, dus meer vermogen uit een zelfde hoeveelheid ingespoten brandstof.
    hoe meer vermogen, hoe minder de motor belast is om even snel te rijden dus minder verliezen aan warmte...

    K&N filters claimen ook dat ze brandstof besparend zijn (bij 'verstandig' gebruik ) dus moet er minder verbranding, minder warmte zijn

    Het is dus te zien hoe je het extra vermogen gebruikt,
    - of om sneller (sportiever) te rijden. Dat dan de temperatuur zal stijgen lijkt me normaal want men gaat de auto meer "pushen". Zeker in het begin om eens te zien wat de filter nu precies oplevert aan extra power
    - of om even snel maar zuiniger te rijden. En dan zou mijn inziens de temperatuur zeker niet mogen stijgen.

    Geert


    -----------------reply Sander-------------------
    of om even snel maar zuiniger te rijden. En dan zou mijn inziens de temperatuur zeker niet mogen stijgen.


    En dat heb ik dus hoogstpersoonlijk getest en bij de zelfde snelheid bij de zelfde omstandigheden steeg de olie temperatuur met 15 graden. Bovendien is het extra warmte door meer vermogen effect nihil.

    Belangrijker is dat in plaats van lucht van 30 graden (was zomer tijdens testen) de auto lucht van zelfs 100 graden (natte vinger werk) binnen krijgt op bepaalde momenten.
BUTTON_POST_REPLY 1 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten