Belgische keuring en motorswap?
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Belgische keuring en motorswap?

    door BlackFox » vr feb 12, 2010 6:10 pm

    Puur uit interesse dit topic :)

    Stel je hebt een F/TF met 120/135 pk, maar je beschikt nog over een 160pk vvc motor die je thuis ergens op zolder hebt liggen :lol:

    Zou het mogelijk zijn om die motor ongemerkt door de keuring te krijgen hier?
    Veel van de motor zien ze immers niet, ik betwijfel of hun kennis over de F/TF'jes wel groot genoeg is om te weten wat er bestaat qua motor en voor zover ik weet kun je langs onder of via de koffer weinig herkennen qua motor?

    En nog extremer, wat met de S2000 motor?


    Puur rekening houdend met het keuringsaspect dan, niet verzekeringstechnisch :) Want ik weet ook dat de gevolgen bij een zwaar ongeval in fout nogal groot kunnen zijn als blijkt dat je auto niet conform de voorschriften is...

    Ik ben dit dus niet zelf van plan voor alle duidelijkheid eh :lol:
  • jaapieooo
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 525
    GeregistreerdCOLON zo feb 08, 2009 9:44 pm
    WoonplaatsCOLON Enschede
    CONTACTCOLON

    door jaapieooo » vr feb 12, 2010 8:21 pm

    Mijn APK meester kijkt daar niet naar. Kijkt alleen naar de bepaalde punten en of de accu vast zit.
    In het geval MGF/TF hoeft hij de motorkap niet eens te openen! Ook de steekproefman niet...
    Voor het mooie weer: Vespa LX Touring
    Voor dagelijks gebruik: Volvo V50 en Panda
    Voor in de stad: Vespa LX
    Voor de hobby: Piaggio Ape en een Carter Interceptor Buggy
    Voor de Carbagerun: Volvo 850 2.5 20V GLT estate (Lego auto) Verkocht :-(
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    door LEBLAR » vr feb 12, 2010 9:59 pm

    Maar Belgie is anders. Daar is naar ik begrepen heb zelf een niet orginele uitlaat al afkeur.
    Overigens is het ook in NL niet toegestaan een andere dan orgineel geplaatste motor in te bouwen. Het is geen controle punt voor APK maar kan wel degelijk tot afkeur leiden indien ontdekt.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » za feb 13, 2010 1:10 am

    LEBLAR schreefColonOverigens is het ook in NL niet toegestaan een andere dan orgineel geplaatste motor in te bouwen.


    Dat zal dan alleen zijn als de motor afwijkend is van de motor die vervangen gaat worden. Ik mag mijn origineel geplaatste motor in de TF 135 toch gewoon vervangen door een ruilexemplaar (135).
    Bouw ik een motor in de wagen van een TF 160 dan kloppen de gegevens op de kentekenregistratie niet meer, dat is misschien een probleem.
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    door D.B.C. » za feb 13, 2010 1:11 am

    Moet je je auo dn niet opnieuw latn keuren en kentekenbewijs aan vragen? wat je ook moet doen als je de auto in een andere kleur zou spuiten.
    omdat je misschien zwaarder bent i.v.m. wegenbelasting?

    Cheers
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » za feb 13, 2010 1:15 am

    D.B.C. schreefColonMoet je je auo dn niet opnieuw latn keuren en kentekenbewijs aan vragen? wat je ook moet doen als je de auto in een andere kleur zou spuiten.


    De auto in een andere kleur spuiten is een kwestie van het oude kenteken opsturen en je ontvangt dan een nieuw kenteken met de juiste kleur. Dat gaat heel simpel en probleemloos.
  • Avatar gebruiker
    D.B.C.
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1123
    GeregistreerdCOLON do dec 03, 2009 12:56 am
    WoonplaatsCOLON Bussum
    CONTACTCOLON

    door D.B.C. » za feb 13, 2010 1:45 am

    Brooklands schreefColon
    D.B.C. schreefColonMoet je je auo dn niet opnieuw latn keuren en kentekenbewijs aan vragen? wat je ook moet doen als je de auto in een andere kleur zou spuiten.


    De auto in een andere kleur spuiten is een kwestie van het oude kenteken opsturen en je ontvangt dan een nieuw kenteken met de juiste kleur. Dat gaat heel simpel en probleemloos.


    Ok ik dacht da je hem daarvoor ook moest laten keuren, dus mocht ik voor wat voor reden dan ook mn laten overspuiten kan het ook in een andere kleur zonder te veel gezeur?

    Cheers
    Mods: Trophy Inserts, Bonnet Air Vents, Side Air Scoops, Spoiler, 17'' AZEV.
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    door crazywolf » za feb 13, 2010 11:25 am

    engine swap naar een zwaardere motor mag eigenlijk nooit niet.... maar in belgie doen ze de kap niet eens open... vermits chasis nr vooraan staat :p

    dus best te doen voor de keuring normaal... Zeker als je swapt met een andere rover motor want 9/10 weten ze het verschil niet eens tussen de motor's dan :p (zijn niet echt zo slim op de keuring in belgie). Nu moet je ooit een zwaar accident krijgen dan kan je natuurlijk wel in de problemen komen..... mijn mini bv heeft een 1.4 ipv van een 1275 en +-110pk ipv +-40pk.. nooit problemen gehad :p (motor ziet het dan ook hetzelfde uit nuja de blok zelf toch dat er een dubbele carb enz opstaat zeggen ze nooit iets van :p )



    @Lebar een andere uitlaat mag perfect hoor maar je moet dan wel de nodige papieren van de E-keuring op de uiltaat hebben.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » za feb 13, 2010 11:46 am

    misschien dat Stevenmg hier het antwoord op weet, gezien hij al een engine swap heeft uitgevoerd?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » za feb 13, 2010 11:55 am

    t'mag inderdaad niet, maar wat niet weet, niet deert en op de technische controle gaat men het niet zien, zoveel is zeker.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • j.reuvers
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 98
    GeregistreerdCOLON wo jun 21, 2006 11:37 am
    WoonplaatsCOLON Overdinkel

    door j.reuvers » za feb 13, 2010 3:40 pm

    Bij mijn weten mag het hier in Nederland wel.

    Een vriend van me die helemaal gek is van Opel heeft ooit eens in een Manta A 1600 bouwjaar 1971 een 6 cylinder 3.0 blok van een Omega gebouwd.

    Daar kreeg hij wel last mee met de keuring, omdat hij van 4 naar een 6 pitter ging. Maar in het hierboven beschreven geval blijft het aantal cylinders hetzelfde.

    mvg

    J. Reuvers
    MGF bj '99 Platinum Silver, Xenon 6000K, witte blinkers, hardtop in de kleur. Toyo Proxis R
  • Avatar gebruiker
    jantje
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 574
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Laarne (België)

    door jantje » za feb 13, 2010 3:48 pm

    In verband met zwaar ongeval is het vooral de verzekering die op de hoogte moet zijn.
    De premie is immers afhankelijk van het vermogen.
    Een zwaardere motor kan betekenen dat bij een zwaar ongeval, de verzekering zich terugtrekt, wegens onvolledige/foute informatie bij het aangaan van de verzekering.
    Opletten toch maar !
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » za feb 13, 2010 4:33 pm

    Ook al is de verzekering op de hoogte dat het een verzwaard risico is, dan nog zouden ze moeilijk kunnen doen over het feit dat het onderstel niet aangepast is aan de rest van het vermogen. En dat is iets dat al moeilijker door de keuring te krijgen is :?

    En als je al zover bent dat je wegens een ongeval met de verzekering in de knoei ligt, dan zal het niet lang duren eer je de DIV ook op je dak krijgt voor de inschrijving van de auto...
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    door Carl » za feb 13, 2010 6:10 pm

    Niet om moeilijk te doen, maar een 120, 145 en een 160 blok hebben toch dezelfde cilinderinhoud? De 135 is slechts 1600 cc dacht ik.
    Dus taxmatig verschilt er tussen 120 en 160 ook niet zoveel.
    Volgens mij zijn de remmen, het onderstel enzo exact dezelfde.
    Enkel voor de 160 pk versie zijn er stevigere remmen (AP) maar ook niet per defintie.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    door BlackFox » za feb 13, 2010 6:59 pm

    Qua BIV is er wel een verschil tussen 120pk en 160pk eh :)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten